Jump to content
Annons

PA system räcker detta?


mrfreedom

Recommended Posts

Har snokar lite på forumet angående PA högtalare och subbar, har varit ute på nätet och kolla i en vecka och

fastnat för ett SET. Vill höra vad ni tycker angående setupen, om jag kan göra det billigare för samma slant?

systemet är till för ungefär 100-200 personer max. Elektronisk musik är det som kommer spelas framförallt!

2 stycken DB TECHNOLOGIES SUB 18 D

http://www.thomann.de/se/db_technologies_sub_18_d.htm

2 stycken DB TECHNOLOGIES OPERA 405 LIVE

http://www.thomann.de/se/db_technologies_opera_405_live.htm

Är inge vidare på Pa system och hur man kopplar, då är frågan. är det här en bra investering om man tänker i framtiden?

kan man bygga ut systemet härifrån ?

Hoppas det finns någon där ute som kan ge mig tips!

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är inge vidare på Pa system och hur man kopplar, då är frågan. är det här en bra investering om man tänker i framtiden?

kan man bygga ut systemet härifrån ?

Hoppas det finns någon där ute som kan ge mig tips!

/ F

PA-system är inte lätt. Det beror mycket på vilken musik (elektronisk - menar du ambient eller hårda beats med mycket subbas?), lokalen

och om man vill ha ett turné-anpassat set som tål lite stryk.

Mitt förslag är att du/ni hyr PA på dom första gigen och sen märker man lite vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyfsade mellanklassgrejer. Räcker ett bra tag för mindre lokaler. Blir det aktuellt med riktigt stora lokaler så hyr.

Skall det vara disco vill du väl ha mixerbord, spelare och sånt också.

Skall det vara live så behövs ju mixer och medhörning, mickar och stativ. Och kabel. Och bra lådor att stoppa allt smått i. Och en bil eller släp där allt får plats.

Tänk på att man får mycket för pengarna om man köper begagnat. Kolla upp blocket. Kräver dock kunskap om vad som går att använda och hur det funkar. Kunskap bygger ofta på erfarenhet så det är ju bara att börja nånstans. Ytterligare en finess med begagnat är att man oftast kan sälja för samma peng som man köpte - nytt sjunker till halva priset eller lite mindre i stort sett direkt.

Hyra är egentligen bästa tipset för att få erfarenhet. Killarna på hyrfirmor brukar ha massa bra erfarenhet att tillföra.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. förstår hur ni tänker.. kanske är lika bra att hyra. men grejen är den.. vi säger hypotetiskt att jag köper dem där grejerna.

finns det möjlighet att jag kan andvända dem och bygga ut mitt system under årets gång? tänkte, hade varit jättebra o ha ett system för mindre spelningar. så slipper man krångla och hyra.

Alltid roligt att börja någonstans, om ni förstår vad jag menar.

den elektroniska musiken som kommer att spelas kommer vara rätt så tung. inte mycket atmosfärer, mestadels house och electrohouse

hade varit roligt om någon hade kunnat ge mig tips på subbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...