henkeH2 Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Hej allihop. Jag lÀrde mig spela pÄ en Ibanez RG-nÄnting som jag köpte pÄ 90-talet. Banden pÄ den Àr ganska (?) tunna och nÀr jag nyligen bytte upp mig till en ESP Eclipse sÄ tenderar jag att trycka för hÄrt med vÀnsterhanden eftersom Eclipsen har högre band. Det lÄter ostÀmt med andra ord. Hur jag Àn vrider och vÀnder pÄ det och försöker att greppa mjukare sÄ kÀnns alltid Ibanezen som ett par vÀl ingÄngna sneakers och Eclipsen som ett par snygga men smÄtt obekvÀma finskor. Men det verkar som om alla gitarrer nuförtiden som Àr lÀmpade för och ser ut som metal har jumbo frets. Eller? Mina ytliga undersökningar pÄ gitarrtillverkares hemsidor har mest hittat single coil-strator med band som inte Àr jumbos och sÄna intresserar mig inte. SÄ, ska jag bara gilla lÀget och slappna av i grepphanden?
Fertan Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Du kan inte lÀmna in den för nedslipning/ombandning? ;>
DigRules Postat 15 augusti 2009 Postat 15 augusti 2009 Hej allihop. Jag lĂ€rde mig spela pĂ„ en Ibanez RG-nĂ„nting som jag köpte pĂ„ 90-talet. Banden pĂ„ den Ă€r ganska (?) tunna och nĂ€r jag nyligen bytte upp mig till en ESP Eclipse sĂ„ tenderar jag att trycka för hĂ„rt med vĂ€nsterhanden eftersom Eclipsen har högre band. Det lĂ„ter ostĂ€mt med andra ord. Hur jag Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ det och försöker att greppa mjukare sĂ„ kĂ€nns alltid Ibanezen som ett par vĂ€l ingĂ„ngna sneakers och Eclipsen som ett par snygga men smĂ„tt obekvĂ€ma finskor. Till att börja med sĂ„ fĂ„r vi vĂ€l hoppas att det inte finns nĂ„gra individer ur den kvinnliga befolkningen i vĂ„rt östra grannland som lĂ€ser ditt inlĂ€gg... đ NĂ„, om vi skulle komma till saken dĂ„ och bli lite allvarliga. Det lĂ„ter som om lösningen för dig handlar om en nedslipning av banden alternativt att, som du sĂ€ger, lĂ€ra dig spela med ett lite lĂ€ttare handlag. Hade jag haft detta problem skulle jag slipa ned banden, att hĂ„lla pĂ„ med att stĂ€lla om liret kĂ€nns lite jobbigt, dessutom kan det förĂ€ndra ditt sĂ€tt att lira och det kanske inte Ă€r önskvĂ€rt. DĂ€remot tycker jag att det Ă€r lite förvĂ„nande att du hade tunna band pĂ„ din RG, pĂ„ den jag hade, och alla andra jag spelade pĂ„, var det rejĂ€lt feta staket pĂ„ halsen...men det kan sĂ„ klart finnas varianter. Och sen undrar jag om du inte egentligen menar lĂ„ga band istĂ€llet för tunna?
henkeH2 Postat 15 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 15 augusti 2009 "Finskor" đ Den var fin. SjĂ€lvklart menar jag lĂ„ga band. Omslipning och liknande ingrepp Ă€r överkurs för en hobbygitarrist som jag. Det visar sig att min Ibanez Ă€r en RT och inget annat. NĂ„ja, det lĂ„ter vĂ€rst nĂ€r jag tar ett D-ackord. FĂ„r vĂ€l lĂ€ra mig att leva med det. đ Cheers.
DieHard (oregistrerad) Postat 16 augusti 2009 Postat 16 augusti 2009 HÄller med dig dÀr. Gillar inte heller för höga band.
pme (oregistrerad) Postat 16 augusti 2009 Postat 16 augusti 2009 Kan du inte kompensera lite med tjockare strÀngar?
DigRules Postat 16 augusti 2009 Postat 16 augusti 2009 "Finskor" đ Den var fin. SjĂ€lvklart menar jag lĂ„ga band. Omslipning och liknande ingrepp Ă€r överkurs för en hobbygitarrist som jag. Det visar sig att min Ibanez Ă€r en RT och inget annat. NĂ„ja, det lĂ„ter vĂ€rst nĂ€r jag tar ett D-ackord. FĂ„r vĂ€l lĂ€ra mig att leva med det. đ Cheers. Omslipning av band Ă€r överkurs för de allra flesta. đ SĂ„nt bör lĂ€mnas till proffs som fĂ„r det att intonera korrekt och ger en bra spelkĂ€nsla. Se om du kan hitta nĂ„gon gitarrfixare i din nĂ€rhet eller kanske helst, skicka gitarren till PLEK, dĂ€r kör de med tusendelsmillimeter precision med hjĂ€lp av datorer och maskiner. Den dag min gitarr behöver fixas blir det en sĂ€ndning till dem. Visst, det kostar lite, men blir det sĂ„ bra som mĂ„nga sĂ€ger Ă€r det vĂ€rt varenda öre.
KillwithSkill Postat 16 augusti 2009 Postat 16 augusti 2009 Kan du inte kompensera lite med tjockare strÀngar? HÄller med. GÄ upp ett par snÀpp i strÀngtjockleken. Det bör du fixa, du verkar ju greppa halsen rÀtt hÄrt?! Prova med det först.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.