Jump to content
Annons

Tips på hur du skyddar din data i datorn


Paste

Recommended Posts

Hej alla medlemmar!

För ett tag sedan läste jag på Aftonbladet att EMD's laptop med en del låttexter blivit bestulen. Detta är givetvis väldigt tråkigt då man lägger ner en väldans massa tid på att skriva texterna. Nu är jag själv ingen låtskrivare men kan nog tänka mig att det tar sin lilla tid att få till någonting riktigt bra 🙂

Om det inte är låttexter så kan det vara mycket annat inom det musikaliska som man inte vill att andra ska komma åt. Att skydda sin dator ifrån stöld går inte, eller ja, om man inte vakar över den som en hök det vill säga 😛 men ibland så kan det ske på någon sekund och all din data är borta för all framtid (om du inte gjort backup). Hårdvaran är viktig men dock inte lika viktig som innehållet. Även om hårdvaran blir stulen kommer tjüven inte åt datan 😏

Jag tänker tipsa er om ett program som jag har använt rätt så länge nu och det förser mig med hög säkerhet inom datormiljön. Programmet heter TrueCrypt och är ett krypteringsprogram. Nedan finns några länkar till hur Du kommer igång med detta program. Det unika med detta programmet är att i BIOS/BOOT så blir användaren tillfrågad efter ett lösenord för att komma vidare och att ladda operativsystemet. Du kommer Inte förbi det!

  • TrueCrypt - Download
    Fungerar på Windows Vista/XP/2000 (och så småningom Windows 7). Även Mac OSX och Linux kan använda TrueCrypt.

  • TrueCrypt - Beginner's Tutorial
    Hur du kommer igång med TrueCrypt. Väldigt enkel tutorial. Men lägg på minnet att denna tutorial är för hur du skapar en såkallad "Container". Leta lite i "Documentation" hur du gör en "System encryption".

Se till att läsa lite om de olika algoritmerna. Om man har en väldigt stark dator går det bra att använda 2-3 olika krypteringsalgoritmer samtidigt. Men har man en lite gammal dator så duger det med en.

Jag hoppas detta program kan hjälpa många musikers där ute som är rädda för att få sin dator genomsökt av någon obehörig. Programmet är givetvis OpenSource och betyder för er som inte vet, att det är 100% gratis. Ett riktigt bra program!!

Är det något jag har glömt eller om det är någonting ni undrar över så bara skriv! 🙂

Redigerat av Magnus Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett annat tips till dig som är ute på spelningar ofta och tar musikdatorn med dig är att köpa en extern HDD och lägga över Alla projekt, samplingar, mjukvara etc. och ha den hemma. utifall din dator blir stulen så har du inte "förlorat" själva datan. För som sagt, personen som stjäl datorn kommer inte in i operativsystemet utan lösenordet i BIOS/BOOT.

Ni kanske tänker att "givetvis gör man såhär..", men det kanske finns någon som inte tänker på det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sådana saker som det ska trixas med i realtid, drar kraft - något som är negativt för DAW-tillämpningar.

Om man skulle råka ut för en hårddiskkrasch, så blir det förmodligen också mycket svårare att rädda data från disken.

Det gäller att tänka igenom alla aspekter innan man ger sig på sådana här saker.

Om en tjuv kommer över datorn, så ser han nog 17 till att radera all data det första han gör, för att datorn inte ska kunna identifieras, så detta att informationen skulle komma i orätta händer, ser jag egentligen som en ganska liten risk. Risken är betydligt större att man kanske inte har tagit en tillräckligt ny backup när datorn försvinner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent prestandamässigt har jag inga problem med min dator. Jag har algoritmen AES och sitter på en Intel Core 2 Duo 2.4GHz med 3Gb i RAM. En rätt så seg processor om man jämför med de senare som finns att köpa (och som många nog har, nyare då menar jag).

Visst jag förstår vad du säger. Att tjuven antagligen raderar all data på datorn, vilken i sin tur är tur, eller? i vissa fall kan den som stjäl vilja komma över de samplingar + massa annat material som artisten har på datorn. Jag kan bara se kryptering som någonting gott om man har saker som man vill skydda.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Som Claes säger drar alla såna processer datorkraft. Sen är det upp till var och en att avgöra om man klarar sig ändå, eller om man vill kunna utnyttja så mycket prestanda som möjligt. Själv tror jag att om man väl får datorn stulen spelar det ingen roll om du har krypterat sina samplingar och sånt, risken/chansen att få tillbaka dem är kanske inte överdrivet stor ändå. Det är nog inte så att "tjuven" kollar om man har krypterat sin data eller inte innan han eller hon stjäl en dator.

Själv har jag ett backup-system där jag iofs får kopiera mina filer manuellt till en server som står hemma hos mamma och pappa. I den sitter två speglade diskar (raid 0?) och ifall någon av dom skulle krascha skickar den ett mail till pappa och ber honom byta ut disken. Servern går att komma åt oavsett om man är ansluten till hans lokala nätverk eller om man loggar in via internet. För att förhindra att all data skulle försvinna ifall det blir inbrott och servern blir stulen eller om huset skulle brinna ner eller nått så speglas all data mot en server hos min brorsa automatiskt varje natt.

Man kan aldrig skydda sig mot allt men tycker vårt system känns tryggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det stämmer som du säger. Tjuven tittar antagligen inte om datorn är krypterad eller ej. Men han/hon får en rejäl överraskning när personen upptäcker att de inte kan komma in i datorn ens. Ni får göra hur ni vill, kanske finns någon där ute som tycker detta är intressant.

Sen kan man ju diskutera kring hurvida en tjuv tänker etc. men man kan förhindra mycket bara genom en simpel process som denna. 😄

EDIT; Med förhindra menar jag såklart att material på datorn ska spridas eller användas.

Redigerat av Magnus Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man har BIOS-password, så nollställer man det genom att ta bort batteriet på moderkortet några sekunder alternativt flyttar en bygel på kortet och flyttar tillbaks den igen, så i praktiken finns det egentligen inget skydd där.

Om en tjuv är inriktad på att stjäla just DIN dator, för att komma över informationen på den, så handlar det om ett beställningsjobb (MYCKET ovanligt) - men annars är garanterat första åtgärden att radera allt som gör att datorn kan knytas till den tidigare ägaren. Tjuvarna vill ju göra av med stöldgodset så snabbt det går - och en hälare tar inte emot datorn om det går att se vem som har ägt den tidigare, eftersom han ju då inte kan hävda att den är köpt "i god tro".

De flesta beställningsjobb handlar dessutom förmodligen om företagsdatorer, där konkurrenter vill få tag på hemlig information som kan gagna dem. Musikers datorers innehåll är det inget värde i för en tjuv eftersom musik ju i princip inte är värt någonting numera.

Nåja - om man känner sig tryggare med kryptering, så kan man ju köra med det ändå, men som jag ser det så fyller det ingen funktion annat än att belasta datorn hårdare så att man inte kan köra lika många pluggar...

För de som vill köra med det så är tråden kalasbra, med förklaringar och länkar. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa

Om jag inte minns helt fel så har dom åtgärdat det också 🙂 alltså att man kan "ta bort" det genom att ta ur batteriet några sekunder eller ändra någonting hårdvarumässigt. Vet inte om lösenordet sitter i BIOS, men det kommer upp precis innan själva "windows laddningen" kommer igång. Så då har den nog redan gått förbi BIOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa

Om jag inte minns helt fel så har dom åtgärdat det också 🙂 alltså att man kan "ta bort" det genom att ta ur batteriet några sekunder eller ändra någonting hårdvarumässigt. Vet inte om lösenordet sitter i BIOS, men det kommer upp precis innan själva "windows laddningen" kommer igång. Så då har den nog redan gått förbi BIOS.

Ok - men då är det ju bara att formatera disken, så är det ingen som funderar på vems datorn har varit tidigare, utan nästa ägare installerar bara OS och program - och kör vidare med sitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - men då är det ju bara att formatera disken, så är det ingen som funderar på vems datorn har varit tidigare, utan nästa ägare installerar bara OS och program - och kör vidare med sitt.

Ja det är väl det man "vill" att dom ska göra. Formatera den alltså? för då kommer dom inte åt datan i datorn, vilket i sin tur är tur 😆

Nåväl - hoppas min "guide" kan hjälpa någon som känner sig rädd/osäker ute på vägarna iallafall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...