Jump to content
Annons

vilken ordning på effecterna i masteringen


rockstone

Recommended Posts

vilka effecter är absolut vanligast/nödvändigast när man mastrar och i vilken orning skall man sätta dom?

och när man grejar med enskilda spår i tex cubase, är det då riktigt att altid sätta eq sist, altså efter copressor och reverb och sånt eller vart sätter man bäst eq

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
vilka effecter är absolut vanligast/nödvändigast när man mastrar och i vilken orning skall man sätta dom?

och när man grejar med enskilda spår i tex cubase, är det då riktigt att altid sätta eq sist, altså efter copressor och reverb och sånt eller vart sätter man bäst eq

På mastern.

1. EQ

2. Compressor

3. Limiter

Det är viktigt att du skär bort lite med EQ på varje enskilt spår channel runt 10 - 300 HZ skär lite så inte ljuden lägger som an tjock muddig matta i mixen tänk på kicken och basen ska ha lite av 50 - 125 HZ.

Sedan är det samma ordning på enskilda spår som på mastern med EQ och compressor. Börja med EQ att skära och sedan lite diskan där du vill att det ska sticka fram sedan compressor om du tycker ljudet behöver mer liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Effekterna jag använder mig vid mastring är :

1: EQ

2: Kompressor (oftast multiband)

3: "Vintage Warmer" (rörmättnad)

4: Limiter

5: Dither (för nedmixning från 24 bit till 16 bit)

Kan även hända att jag använder mig av exciter och stereobreddare (observera med snäll inställning). Dessa två effekter får på något sätt ej ta över ljudbilden.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]och när man grejar med enskilda spår i tex cubase, är det då riktigt att altid sätta eq sist, altså efter copressor och reverb och sånt eller vart sätter man bäst eq

Det beror på vad du vill åstadkomma. Om man ska lägga en lo-cut på ett spår är det vanligt att man gör det först, så att kompressorn inte svarar på en massa basfrekvenser som man senare skär bort. Annars gäller det att testa sig fram och försöka klura ut hur man vill att det ska låta. Anledningen till att t.ex. lägga på en EQ efter reverbet ska ju inte vara för att "andra gör så", utan för att du känner att det behövs. Att EQ:a reverb är för övrigt ganska underskattat tycker jag. Reverb grötar lätt till mixen och ofta behövs varken de högsta eller de lägsta frekvenserna (i mina mixar iallafall)...

Link to comment
Dela på andra sajter

varför lägger man inte eq sist, om man eq:ar först och senn lägger på compressor och effecter så kommer ju ljudet att ändras pga effecterna, borde man inte därför altid sätta eq sist när man har grejat klart ljudet med tex compressor som gör det basigare, eller ska man ha eq först i kedjan och sedan gå tillbaks och ratta på den det sista man gör??

Link to comment
Dela på andra sajter

varför lägger man inte eq sist, om man eq:ar först och senn lägger på compressor och effecter så kommer ju ljudet att ändras pga effecterna, borde man inte därför altid sätta eq sist när man har grejat klart ljudet med tex compressor som gör det basigare, eller ska man ha eq först i kedjan och sedan gå tillbaks och ratta på den det sista man gör??

Jag var visst lite otydlig, ser jag nu. Det jag menade var att det är vanligt att lägga lo-cut först i kedjan, men att man lägger till en extra EQ senare i kedjan som man använder för att färga ljudet mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur gör proffsen ?

Det är säkert olika (både från producent till producent och från fall till fall). Jag tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på ordningen. Testa en massa olika, öva på att lyssna efter frekvenser och vad som händer med ljudet när man stuvar om ordningen på effekterna så kommer det där naturligt efter ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var visst lite otydlig, ser jag nu. Det jag menade var att det är vanligt att lägga lo-cut först i kedjan, men att man lägger till en extra EQ senare i kedjan som man använder för att färga ljudet mer.

d.v.s ett filter först..?

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Geez. Lyssna på materialet och fundera vad du vill åstadkomma. Det finns inga direkt SKA:n. Prova dig fram och fundera vad som händer när du labbar med eq och kompressor. För att få volym och tryck i en mix så gäller det att mixa på det sättet. Att bara vänta på att slänga på en limiter i slutet ger inget tryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...