Jump to content
Annons

Frågor kring elgitarr/elbas och effekter


Paste

Recommended Posts

Tjena!

Om man har en elgitarr och en elbas plus några effekter till dessa guror, hur kopplar man det då enklast in till datorn så man kan spela in allting?

Effekterna som är kopplade till elbasen/elgitarren vill jag ju också kunna spela in i mitt DAW. Sen tänkte jag också passa på att fråga om det är möjligt att slippa köpa en förstärkare för att spela instrumenten? kanske räcker att köpa ett litet mixerbord för att koppla in alla grejer (gurorna och effekterna) för att sen koppla vidare in till ljudkortet?

Jag vet att många av er är "emot" mixerbord för detta ändamål. Skulle gärna vilja veta vad det är för nackdelar med detta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp du slipper köpa förstärkare. Men detta bara om du tycker att ljudet är ok när du går direkt in i ljudkortet. Jag gör det själv till 98%, dvs går direkt in i kortet. Sedan lägger jag en gitarr eller bassimulator o det tycker jag låter bra. Det är mycket fråga om vad man har för egen åsikt om vad som låter bra.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt onödigt köpa en liten mixer. Skaffa dig ett bättre ljudkort/preamp istället.

Jo men man kanske inte får så mycket bättre ljudkort för typ 1000:- .. snarare 4-5000:- och det är jag inte så sugen på att lägga pengar på 🙂 Men kopplar man inte gurorna till XLR-inputs? 😆 eller nu kanske jag tänker helt fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta ljud kort har väl line in med tele? Testa dig fram vad som låter bäst. Var försiktig med volymen så du inte överstyr. Sedan om det ska bli riktigt bra, ja då måste du kanske lyssna till gubbar som Dör Hårt.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...

Jag antar väl att han har rätt 😆 Kom att tänka på det, bättre ljudkort istället för mixer. Så man kan alltså koppla elgitarrer/basar via teleplugg?

895915_800.jpg

M-Audio Profire 610. Bak.

1377990_800.jpg

M-Audio Profire 610. Fram.

Skulle det räcka med detta ljudkort? på detta ljudkort får jag det till att jag kan koppla in sammanlagt 4st instrument? (två där fram och två där bak i line input?)

Redigerat av Magnus Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja...

Jag antar väl att han har rätt 😉 Kom att tänka på det, bättre ljudkort istället för mixer. Så man kan alltså koppla elgitarrer/basar via teleplugg?

895915_800.jpg

M-Audio Profire 610. Bak.

1377990_800.jpg

M-Audio Profire 610. Fram.

Skulle det räcka med detta ljudkort? på detta ljudkort får jag det till att jag kan koppla in sammanlagt 4st instrument? (två där fram och två där bak i line input?)

Gitarr/Bas skall kopplas in på framsidan där det står Mic/Inst. Är en kombinationskontakt som tar tele.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Annars finns ju tc electronics konnekt 6 kort för 2160:- på Thomann. Ett av de absolut bästa korten i den lägre prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag kan koppla in två instrument? vad gör jag om jag köper ett tredje? 😉

Alltså, antar att du ska spela in ett instrument i taget? vilket isf innebär att du inte behöver mer än 1 input.

Bara flytta sladden mellan instrumenten. 🙂

Om inte simultan inspelning av alla instrument är ultraviktigt så duger det bra med 1-2 instrument-inputs.

Also, kolla upp Focusrite Saffire ljudkorten, mina personliga favvos. (L)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...