Dominoes Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 När band spelar live och använder sig av till exempel tremolo på gitarr som följer musikens tempo, hur bär de sig åt? Självklart måste de ju ha någon slags metronom, men den måste ju matcha effekten. Någon som har koll?
Anjou Postat 3 augusti 2009 Postat 3 augusti 2009 Ja, man använder sig av metronom. Det räcker om trummisen har hörlurar med klick. Tempostyrda effekter används med fördel om de är digitalt programerbara, men även tap-tempo fungerar fint om man är stadig på foten. Sen just tremolo är en lurig historia att få till bra.
Dominoes Postat 13 augusti 2009 Trådstartare Postat 13 augusti 2009 Ja, man använder sig av metronom. Det räcker om trummisen har hörlurar med klick. Tempostyrda effekter används med fördel om de är digitalt programerbara, men även tap-tempo fungerar fint om man är stadig på foten. Sen just tremolo är en lurig historia att få till bra. Men kan det verkligen vara så enkelt? Hur bra känsla man än har för takt och tempo så, lets face it, det är nästan omöjligt att vara PRECIS på slagen och om man då ska byta mellan effekter så att man måste tappa in tempot flera gånger? Det går ju inte om man framför en låt lajv? Jag har en digital multieffekt pedal som man kan ställa in bpm på, och trummisen, som är mycket erfaren, anväder sig av metronom, men det är fortfarande jättesvårt att vara så tight. Jag tror det måste finnas någon slags teknisk pryl som skulle underlätta. Jag har hört att man ska kunna, på finare metronomer, koppla ihop pedal och metronom med Midikabel. Har dock ingen källa på det heller hur det skulle fungera.
Anjou Postat 13 augusti 2009 Postat 13 augusti 2009 Men kan det verkligen vara så enkelt? Hur bra känsla man än har för takt och tempo så, lets face it, det är nästan omöjligt att vara PRECIS på slagen och om man då ska byta mellan effekter så att man måste tappa in tempot flera gånger? Det går ju inte om man framför en låt lajv? Jag har en digital multieffekt pedal som man kan ställa in bpm på, och trummisen, som är mycket erfaren, anväder sig av metronom, men det är fortfarande jättesvårt att vara så tight. Jag tror det måste finnas någon slags teknisk pryl som skulle underlätta. Jag har hört att man ska kunna, på finare metronomer, koppla ihop pedal och metronom med Midikabel. Har dock ingen källa på det heller hur det skulle fungera. Jag gissar att det du tänker på är wordclock, som i runda slängar innebär att en enhet kan triggas av en midi signal, i detta fall en metronom som talar om för effekten vilket tempo den ska verka i. Jag förstår inte hur det skulle hjälpa dig i situationen. Har din effekt bpm-inställbara effekter och trummisen spelar med metronom finns inget annat än din egen timing som begränsning. Säg att ni kör en låt i 78 bpm, och du vill använda ett parti med delay, ett med tremoloe och kanske ett parti med annorlunda delay, ja då får du programmera tre olika patchar i för den låten. Sitt och öva gitarr mot metronom för att öva upp din timing, det finns ingen annan hemlighet. Mvh Erik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.