Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har köpt en Fender Squire bas i dag som kostade mig 3,000:-. Jag var ute efter något billigt och prisvärt eftersom den inte kommer användas särskilt mycket. Jag jämförde med en Tanglewood för 2,300:- som jag inte gillade alls och som gav ifrån sig väldigt mycket oljud. Jämförde Squiren med en dyr Fender P-bas och även om P-basen så klart lät varmare så märkte jag ingen direkt skillnad vad gäller "hum" från mickarna (surr). Hemma dock i studion märker jag att Squiren ger ifrån sig en hel del hum och undrar således om jag skulle märka stor skillnad med en lite dyrare Fender bas. Funderar på att lämna tillbaka Squiren och köpa en begagnad mexikansk fender jazzbas, men tänkte fråga först om det är värt mödan. Jag vet att single coils alltid låter, hur dyra de än är, men är det stor skillnad tror ni vad gäller "hum" mellan en Squire och Fender Jazz bas?

Annons
Postat

Hej,

Jag har ocksa en Squier och har hort lite ljud. I mitt fall surrar det endast om jag inte "jordar" (eller sluter en krets?) genom att ha fingrarna mot strangar eller andra metall bitar.

Har faktist funderat pa att koppla in en sada dar dator-mekare jordnings sladd permanent nar jag spelar basen.

Are detta vad du talar om, eller har du ett annat slags surr?

S

Postat

Det är som svencaz säger, vilar man handen mot stallet så är det tyst förutom bruset från förstärkaren. Det är en jäkligt bra bas man får för pengarna, men i studion vill man ju verkligen ha allt så brusfritt som möjligt. Vad jag förstår låter en Fender Jazz Bass nästan lika mycket medan en Fender Precision Bass som har humbuckers är betydligt tystare. Men å andra sidan kostar en sådan runt 7,000:- ny och så mycket har jag inte att lägga på en bas. Men om någon har en begagnad att sälja för runt 4,000:- så är jag all ears :-)

Postat (redigerat)

här har du en squire p bas: bas på ebay finns i phoenix så det borde väl inbte kosta så mycket att skicka till LA.

kolla ebay där kan du hitta mycket bra billigt. annars finns ju fiolbasarna av hofner i en billigare variant på bla thomann.

hofner för 279dollar

här är en ibanez som också verkar intressant.

du kan ju även kolla hör det är med jordningen, har sett att på endel gitarrer sitter det en tråd till stallet.

Redigerat av sixties
Postat

Det är jordningen alla gånger, hade samma problem med alla möjliga instrument innan jag bytte till ett rum med jordade uttag för mitt studioutövande.. ;>

Postat
Det är jordningen alla gånger, hade samma problem med alla möjliga instrument innan jag bytte till ett rum med jordade uttag för mitt studioutövande.. ;>

Okej, men är inte single coil mickar kända för att brumma överlag? Jag kan jämföra med när jag kopplar in min fender gitarr i studion, då brusar det och brummar i guitar rig, men inte alls lika mycket när jag kopplar in min Epiphone som har humbuckers, då är det nästan tyst.

Postat

I det här fallet är det jordningen som är problemet.. Du har egentligen svarat på frågan själv om du tänker efter.. När du lägger handen på stallet slutar det brumma.. Sen är det precis som du säger att singlecoilmickar är känsligare.. Ordet HUM i humbuckers betyder ju brum .. Alltså "brumdödare" eller nåt liknande :rolleyes:

Okej, men är inte single coil mickar kända för att brumma överlag? Jag kan jämföra med när jag kopplar in min fender gitarr i studion, då brusar det och brummar i guitar rig, men inte alls lika mycket när jag kopplar in min Epiphone som har humbuckers, då är det nästan tyst.
Postat

Okej, men exakt vad är det som måste gå via det jordade uttaget för att det ska bli tyst? Hela datorn? Eller räcker det med att elkontakten till min micpreamp, dit jag kopplar basen, är kopplad till ett jordat uttag? Jag har nämligen ett jordat uttag i köket och kopplade preampen dit, men jag upplever exakt samma surr som tystnar när jag vilar handen på stallet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Lysrörsarmatur och tjockTVbildskärmar kan också störa din bas. Om du har tjocktvmonitor så prova stänga av den och lyssna om brummet minskar.

Postat (redigerat)

Inget sånt.

EDIT: eftersom surret tystnar när man vidrar stallet (och det är så jag numera spelar) så innebär väl det att elen går via ens kropp? Är det något att oroa sig över?

Är för övrigt fortfarande nyfiken över hur jag ska koppla mina studiosaker via det jordade uttaget. Ska det räcka med att koppla preampen in i det jordade uttaget?

Redigerat av Soxic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.