Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en Preamp som heter "TubeMP", till denna kör jag mic, elgitarr och bas. På denna preamp finns en knapp som heter "Gain +20dB", när jag trycker in den så boostas ljudet, men elgitarrens rena ljud hörs igenom disten när jag spelar "live". Vad jag undrar är vad denna knapp är till för och om jag ska ha den intryckt när jag spelar bas och gitarr? Eller bör jag inte använda preampen överhuvudtaget?

I Cubase finns en mätare som heter "Audio Activity Input" och när jag spelar utan "Gain +20dB" så ligger mätaren på under hälften, men när jag klickar på gain +20dB så går mätaren upp till max.

Förmodligen helt fel forumdel, sorry.

Redigerat av Soxic
Annons
Postat

Mitt tips är framför allt att låta dina öron och smak avgöra vad som är "rätt". Jag betvivlar starkt att Art Tube MP´s inställningar kan förstöra något. I mina öron är den en alldeles utmärkt line-box live, och framför allt till bas.

Mikael Strang/ljudingenjör

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du inte har mikrofoner som ger väldigt svaga signaler så behöver du inte använda +20 knappen.

Du ställer ingångsnivån med ratten för input.

Spela och vrid så den börjar blinka rött och dra sedan ned så det precis slutar blinka.

Utnivån in till Cubase ställer du med output ratten.

Och att ditt cleana ljud hörs igenom beror på en inställning i Cubase.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Okej, tack för tipsen. Tycker jag fått till ett helt okej ljud nu med bra ljudnivå. Dock så skulle jag väl kanske vilja boosta ljudet lite mer utan att det klipper i Cubase. Kompressor? Har för mig att man ska ha ganska mycket kompressor på bas? Dessutom har jag en bas av billigare modell (Fender Squire) som trots sitt ringa pris låter ganska bra, men så klart så låter ju mickarna lite, särskilt då jag använder max treble. Finns det bra knep att minimera bruset utan noise gate? Har dragit ner drive och gain vilket hjälper lite, lite.

*Edit*

Lekte lite med preampen (som jag haft i typ 2 år 😎 ) och lyckades få fram ett bra ljud. Fattar lite bättre efter att läst om ett svar på ett inlägg jag skrev för några dagar sedan. Sorry.

Fortfarande nyfiken på första frågan dock. 🙂

Redigerat av Soxic
drloop (oregistrerad)
Postat

Att du har basen lågt beror väl på att du mixar dom andra kanalerna för högt.

Ja kompressor är bra på bas. Men det beror ju helt vilket sound du vill ha på basen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.