Jump to content
Annons

Datorn startar om sig själv

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Morsan pc är lite lustig ibland, det är en gammal häck med en 2- 2,8 ghz singelcore P4 tror jag. Skulle ju kunna vara nätagget som är på g, fel på moderkortet, kanske glapp i nån kontakt eller nåt, eller?

Funderar på om jag överhuvudtaget orkar mecka med den så jag tänkte att jag skulle fixa en ny till henne.

Hon kör ju bara lite affischer i MS Publisher till pensionärsdansen skriver nåt brev och betalar räkningarna via internet och sånt. Så det borde ju räcka om jag slänger ihop en mini itx dator med ett intelmoderkort D945GCLF2 med atom cpun. Får ihop en sån för lite över två tusen kr. Frågan är ju om den matchar den snabbare äldre cpun i hennes nuvarande, det känns ju som att den borde det iom två kärnor. Baksidan med lådan jag hittat är att den bara tar slim dvd brännare men jag skickade efter en extern slim från hongkong för 350 kr ink frakt och med lite tur så passar den i hålet ändå. Annars är ju paketet dator+ extern slimdvdn inte större än att man står ut.

Jag har en liknande minidator med D945GCLF med den enkärniga cpun som jag kör på min 42 tums flatscreen tv som rullar på osx och den funkar riktigt ok. Vi pröjsar räkningar och kollar youtube och sånt med den. Frugan är ju handikappad så det blir bättre läge för henne att få vara med när det är räkningsdax och sånt. Den tvåkärnig varianten borde ju vara ganska mycket bättre tycker man men frågan är om win xp rullar bra med en sån cpu.

Nån som vet?

Tacksam för svar

Redigerat av anarkisten1
Annons
Postat (redigerat)

Kolla på moderkortet om det har runnit från kondingarna. Isf. är de rykta och måste bytas. De brukar vara underdimensionerade.

Redigerat av Nikolaus
drloop (oregistrerad)
Postat

Kolla att CPU fläkten sitter på plats ordentligt.

Jag råkade få den lite sne och datorn gjorde spontana omstarter rätt ut i bios.

När jag rättat till CPU fläkten så går den som en klocka igen.

Postat

Du kan eventuellt få lite info om det, om du anger att datorn inte ska starta om vid systemfel - och i stället får upp ett felmeddelande.

Högerklick på "Den här datorn". Välj "Egenskaper".

Klicka på fliken "Avancerat" och sedan på "Inställningar" i rutan "Start och återställning".

Ta bort bocken i rutan "Starta om automatiskt" (default är att den är förbockad).

I övrigt kan det vara sannolikt som andra har nämnt, att det är för mycket damm i maskinen - och då framför allt i fläktar och kylflänsar - eller kanske att CPU-kylaren sitter lite halvtastigt alternativt att kylpastan mellan CPU och kylare har torkat och behöver bytas ut.

Det kan också vara fel på en minnesmodul, så att allt funkar tills man kommer till en specifik adress. Kör memtest och se om det stöter på något problem.

Postat

Tack för tips ska kolla nästa gång jag kommer dit eller om jag hämtar hem den. Alla möjliga felorsaker som ni tipsar om känns ju hanterbara och inte så tidsödande heller hmm men fan jag är lite sugen på att bygga 😐 . Men jag kommer nog att laga den oavsett det är ju synd att bara slänga bort den några hundra får man väl.

Bra tips om minnes problem Claes undrar just om det inte bara är det. Damm tror jag inte och jag byggde den för 6 år sedan så att processorfläkten skulle ha lossnat är nog inte troligt men man vet aldrig sånt händer.

Ok vad tror man om den där dubbelkärniga Atomprocessorn kommer win xp sp2 funka bra med den i vanligt datoranvändande. Att jag funderar på den beror på att jag har det där intelmoderkortet med den enkelkärniga varianten och det funkar bra faktiskt.

Det kostar runt 800 - 900 kr på nätet. Processor och grafik sitter på det enda man behöver är lådan minnen och hårddisk. Det är ju mini itx så det går att bygga väldigt smått om man hittar en passande låda.

Det enda problemet med moderkortet det är att processorfläkten låter för mycket men den kan man byta så det är faktiskt ett jäkla bra grundkoncept för en liten lowbudget surf/mediadator. Som sagt Mac köret funkar nästan out of the box med det.

Ska försöka fixa en film på det in action, förvånansvärt ok upplösning på en 42 tummare för en så billig grej och jag får hela skärmen oxå inga svarta kanter.

Nåväl man bugar och bockar för alla svar ha det gott folks.

Postat (redigerat)

På väg ut och bada så ni får blunda när dom håriga benen kommer i rutan 😏

th_P1090748.jpg

Redigerat av anarkisten1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.