D-O-Z Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Hej hur kopplar jag en VTB-1 Till datorn och en mickrofon Till Preampen ? VTB-1 är en preamp . Jag behöver verkligen hjälp har köpt allt sen så va alla adapter slut sålda , har alla kablar , har allt förutom en adapter funkar det med stereo ? Själv har jag stereo och har hört att de inte funkar och att man måste ha mono. Jag ska koppla den till datorn och spela in därifrån , men när jag la allt Då när ja stoppa in hörlurorna Dä börja det eka elr nåt sånt! Jag har en xlr kabel , Minitele - minitele kabel , Och en Stereo Adapter [ Tele-minitele] Jag har ett vanligt inbyggt ljudkort , Den har minitele! Och jag vet att de borde funka på nåt sett 🙂
n0m0ney Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) Tjena! Ta bara Stereo adapterns Tele in i VTB-1:ans Line out och Minitele kontakten in i Line In ingången i datorn. 🙂 EDIT: kanske missförstod, händer ofta. 🙂 Om du gör som jag sa, och det börjar eka, hur pass mycket förstärker du med preampen? Kan du lägga upp ett ljudklipp? MVH Daniel Redigerat 24 juli 2009 av n0m0ney
D-O-Z Postat 24 juli 2009 Trådstartare Postat 24 juli 2009 Tjena! Ta bara Stereo adapterns Tele in i VTB-1:ans Line out och Minitele kontakten in i Line In ingången i datorn. 🙂 EDIT: kanske missförstod, händer ofta. 🙂 Om du gör som jag sa, och det börjar eka, hur pass mycket förstärker du med preampen? Kan du lägga upp ett ljudklipp? MVH Daniel Ska jag Ta adaptern in i minitele så de blir en tele och sen in i Vtb1.an Och sen mickrofonen in där framme ? Mickrofonen genom en XLR Kabel? Hur ser jag hur mkt jag har förstärkt med ? Köpte allt idag är ganska ny inom musik 🙂
D-O-Z Postat 24 juli 2009 Trådstartare Postat 24 juli 2009 Nu kopplade jag Mickrofonen in i HiZ Framför VTB1.an , Och Tele [ Stereo ] Till preampen , och minitelen in i Datorn , Men datorn får ingen signal ingenting händer :S Är det för att jag har stereo ?
hegobald Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Du kopplar fel.. Hi Z är för elgitarr elbas eller liknande utrustning som kräver högohmig ingång.. Micken skall du koppla in via XLR kontakten annars får den ingen fantommatning.. Därför det är tyst ju.. 🙂 Nu kopplade jag Mickrofonen in i HiZ Framför VTB1.an , Och Tele [ Stereo ] Till preampen , och minitelen in i Datorn , Men datorn får ingen signal ingenting händer :S Är det för att jag har stereo ?
n0m0ney Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Men Hi Z in är väll en liknande teleplugg? Alltså en instrumentkontakt ingång? 🙂 Vad har du för mick egentligen? 🙂 / Daniel
Fertan Postat 25 juli 2009 Postat 25 juli 2009 Men Hi Z in är väll en liknande teleplugg? Alltså en instrumentkontakt ingång? 😛 Vad har du för mick egentligen? 😛 / Daniel Hi Z betyder bara att den är högohmig, har inget med vilken kontakt du har på sladden att göra - dessa är oftast vanliga telekontakter dock, menat för gitarr- och basinspelning där du kör kabeln direkt från gitarren/basen in i ljudkortet. Enkelt förkortat är Hi-Z en instrumentingång för att line:a(lajna ditt instrument. Mikrofonen behöver inte alltid fantommatning heller för den delen, det beror alldeles på vad det är för mik, vilket jag är ganska tvärsäker på att Hegobald vet om 😉 Hur som haver, din mikrofon ska med största säkerhet inte kopplas till Hi-Z, utan till antingen Line in(beroende på kontakt på mikrofonen, är det en telekontakt så är det line in, har du XLR på mikrofonen bör du skaffa en XLR-kabel).
Claes Holmerup Postat 25 juli 2009 Postat 25 juli 2009 Line in är till för line-nivå och kan inte ta emot signal från en mic eftersom micsignalen kräver mycket högre förstärkning än lineingången kan erbjuda. Det är som regel bara XLR-kontakten som är mikrofoningång i preampar. Det förekommer ibland att TRS också är micingång, men det är ganska ovanligt. På VTB-1 vet jag till 100% att det är XLR som ska användas och det beror inte på vilken typ av kontakt man har, utan på att det är en mic man ska koppla in - även om den inte skulle behöva fantommatning... Kör alltså en XLR-XLR kabel från micen till preampen - och inga adaptrar eller liknande mellan. Är det en kondensatormic så måste fantommatningen vara igång. Är det en dynamisk mic eller rörmic så behövs däremot inte fantommatningen. Du kan också se hur det ska kopplas HÄR (kopplingsexempel finns i bruksanvisningen också, men ändå...).
D-O-Z Postat 25 juli 2009 Trådstartare Postat 25 juli 2009 Line in är till för line-nivå och kan inte ta emot signal från en mic eftersom micsignalen kräver mycket högre förstärkning än lineingången kan erbjuda. Det är som regel bara XLR-kontakten som är mikrofoningång i preampar. Det förekommer ibland att TRS också är micingång, men det är ganska ovanligt. På VTB-1 vet jag till 100% att det är XLR som ska användas och det beror inte på vilken typ av kontakt man har, utan på att det är en mic man ska koppla in - även om den inte skulle behöva fantommatning... Kör alltså en XLR-XLR kabel från micen till preampen - och inga adaptrar eller liknande mellan. Är det en kondensatormic så måste fantommatningen vara igång. Är det en dynamisk mic eller rörmic så behövs däremot inte fantommatningen. Du kan också se hur det ska kopplas HÄR (kopplingsexempel finns i bruksanvisningen också, men ändå...). Tack För hjälpen Det funka perfekt nu! Allt funkar nu 😕
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.