D-O-Z Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Hej hur kopplar jag en VTB-1 Till datorn och en mickrofon Till Preampen ? VTB-1 Ă€r en preamp . Jag behöver verkligen hjĂ€lp har köpt allt sen sĂ„ va alla adapter slut sĂ„lda , har alla kablar , har allt förutom en adapter funkar det med stereo ? SjĂ€lv har jag stereo och har hört att de inte funkar och att man mĂ„ste ha mono. Jag ska koppla den till datorn och spela in dĂ€rifrĂ„n , men nĂ€r jag la allt DĂ„ nĂ€r ja stoppa in hörlurorna DĂ€ börja det eka elr nĂ„t sĂ„nt! Jag har en xlr kabel , Minitele - minitele kabel , Och en Stereo Adapter [ Tele-minitele] Jag har ett vanligt inbyggt ljudkort , Den har minitele! Och jag vet att de borde funka pĂ„ nĂ„t sett đ
n0m0ney Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 (redigerat) Tjena! Ta bara Stereo adapterns Tele in i VTB-1:ans Line out och Minitele kontakten in i Line In ingĂ„ngen i datorn. đ EDIT: kanske missförstod, hĂ€nder ofta. đ Om du gör som jag sa, och det börjar eka, hur pass mycket förstĂ€rker du med preampen? Kan du lĂ€gga upp ett ljudklipp? MVH Daniel Redigerat 24 juli 2009 av n0m0ney
D-O-Z Postat 24 juli 2009 TrĂ„dstartare Postat 24 juli 2009 Tjena! Ta bara Stereo adapterns Tele in i VTB-1:ans Line out och Minitele kontakten in i Line In ingĂ„ngen i datorn. đ EDIT: kanske missförstod, hĂ€nder ofta. đ Om du gör som jag sa, och det börjar eka, hur pass mycket förstĂ€rker du med preampen? Kan du lĂ€gga upp ett ljudklipp? MVH Daniel Ska jag Ta adaptern in i minitele sĂ„ de blir en tele och sen in i Vtb1.an Och sen mickrofonen in dĂ€r framme ? Mickrofonen genom en XLR Kabel? Hur ser jag hur mkt jag har förstĂ€rkt med ? Köpte allt idag Ă€r ganska ny inom musik đ
D-O-Z Postat 24 juli 2009 TrĂ„dstartare Postat 24 juli 2009 Nu kopplade jag Mickrofonen in i HiZ Framför VTB1.an , Och Tele [ Stereo ] Till preampen , och minitelen in i Datorn , Men datorn fĂ„r ingen signal ingenting hĂ€nder :S Ăr det för att jag har stereo ?
hegobald Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Du kopplar fel.. Hi Z Ă€r för elgitarr elbas eller liknande utrustning som krĂ€ver högohmig ingĂ„ng.. Micken skall du koppla in via XLR kontakten annars fĂ„r den ingen fantommatning.. DĂ€rför det Ă€r tyst ju.. đ Nu kopplade jag Mickrofonen in i HiZ Framför VTB1.an , Och Tele [ Stereo ] Till preampen , och minitelen in i Datorn , Men datorn fĂ„r ingen signal ingenting hĂ€nder :S Ăr det för att jag har stereo ?
n0m0ney Postat 24 juli 2009 Postat 24 juli 2009 Men Hi Z in Ă€r vĂ€ll en liknande teleplugg? AlltsĂ„ en instrumentkontakt ingĂ„ng? đ Vad har du för mick egentligen? đ / Daniel
Fertan Postat 25 juli 2009 Postat 25 juli 2009 Men Hi Z in Ă€r vĂ€ll en liknande teleplugg? AlltsĂ„ en instrumentkontakt ingĂ„ng? đ Vad har du för mick egentligen? đ / Daniel Hi Z betyder bara att den Ă€r högohmig, har inget med vilken kontakt du har pĂ„ sladden att göra - dessa Ă€r oftast vanliga telekontakter dock, menat för gitarr- och basinspelning dĂ€r du kör kabeln direkt frĂ„n gitarren/basen in i ljudkortet. Enkelt förkortat Ă€r Hi-Z en instrumentingĂ„ng för att line:a(lajna ditt instrument. Mikrofonen behöver inte alltid fantommatning heller för den delen, det beror alldeles pĂ„ vad det Ă€r för mik, vilket jag Ă€r ganska tvĂ€rsĂ€ker pĂ„ att Hegobald vet om đ Hur som haver, din mikrofon ska med största sĂ€kerhet inte kopplas till Hi-Z, utan till antingen Line in(beroende pĂ„ kontakt pĂ„ mikrofonen, Ă€r det en telekontakt sĂ„ Ă€r det line in, har du XLR pĂ„ mikrofonen bör du skaffa en XLR-kabel).
Claes Holmerup Postat 25 juli 2009 Postat 25 juli 2009 Line in Ă€r till för line-nivĂ„ och kan inte ta emot signal frĂ„n en mic eftersom micsignalen krĂ€ver mycket högre förstĂ€rkning Ă€n lineingĂ„ngen kan erbjuda. Det Ă€r som regel bara XLR-kontakten som Ă€r mikrofoningĂ„ng i preampar. Det förekommer ibland att TRS ocksĂ„ Ă€r micingĂ„ng, men det Ă€r ganska ovanligt. PĂ„ VTB-1 vet jag till 100% att det Ă€r XLR som ska anvĂ€ndas och det beror inte pĂ„ vilken typ av kontakt man har, utan pĂ„ att det Ă€r en mic man ska koppla in - Ă€ven om den inte skulle behöva fantommatning... Kör alltsĂ„ en XLR-XLR kabel frĂ„n micen till preampen - och inga adaptrar eller liknande mellan. Ăr det en kondensatormic sĂ„ mĂ„ste fantommatningen vara igĂ„ng. Ăr det en dynamisk mic eller rörmic sĂ„ behövs dĂ€remot inte fantommatningen. Du kan ocksĂ„ se hur det ska kopplas HĂR (kopplingsexempel finns i bruksanvisningen ocksĂ„, men Ă€ndĂ„...).
D-O-Z Postat 25 juli 2009 TrĂ„dstartare Postat 25 juli 2009 Line in Ă€r till för line-nivĂ„ och kan inte ta emot signal frĂ„n en mic eftersom micsignalen krĂ€ver mycket högre förstĂ€rkning Ă€n lineingĂ„ngen kan erbjuda. Det Ă€r som regel bara XLR-kontakten som Ă€r mikrofoningĂ„ng i preampar. Det förekommer ibland att TRS ocksĂ„ Ă€r micingĂ„ng, men det Ă€r ganska ovanligt. PĂ„ VTB-1 vet jag till 100% att det Ă€r XLR som ska anvĂ€ndas och det beror inte pĂ„ vilken typ av kontakt man har, utan pĂ„ att det Ă€r en mic man ska koppla in - Ă€ven om den inte skulle behöva fantommatning... Kör alltsĂ„ en XLR-XLR kabel frĂ„n micen till preampen - och inga adaptrar eller liknande mellan. Ăr det en kondensatormic sĂ„ mĂ„ste fantommatningen vara igĂ„ng. Ăr det en dynamisk mic eller rörmic sĂ„ behövs dĂ€remot inte fantommatningen. Du kan ocksĂ„ se hur det ska kopplas HĂR (kopplingsexempel finns i bruksanvisningen ocksĂ„, men Ă€ndĂ„...). Tack För hjĂ€lpen Det funka perfekt nu! Allt funkar nu đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.