Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hur kopplar jag en VTB-1 Till datorn och en mickrofon Till Preampen ?

VTB-1 Àr en preamp .

Jag behöver verkligen hjÀlp har köpt allt sen sÄ va alla adapter slut sÄlda ,

har alla kablar , har allt förutom en adapter funkar det med stereo ?

SjÀlv har jag stereo och har hört att de inte funkar och att man mÄste ha mono.

Jag ska koppla den till datorn och spela in dÀrifrÄn , men nÀr jag la allt

DÄ nÀr ja stoppa in hörlurorna DÀ börja det eka elr nÄt sÄnt!

Jag har en xlr kabel , Minitele - minitele kabel , Och en Stereo Adapter [ Tele-minitele]

Jag har ett vanligt inbyggt ljudkort , Den har minitele!

Och jag vet att de borde funka pĂ„ nĂ„t sett 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Tjena!

Ta bara Stereo adapterns Tele in i VTB-1:ans Line out och Minitele kontakten in i Line In ingĂ„ngen i datorn. 🙂

EDIT: kanske missförstod, hĂ€nder ofta. 🙂

Om du gör som jag sa, och det börjar eka, hur pass mycket förstÀrker du med preampen?

Kan du lÀgga upp ett ljudklipp?

MVH Daniel

Redigerat av n0m0ney
Postat
Tjena!

Ta bara Stereo adapterns Tele in i VTB-1:ans Line out och Minitele kontakten in i Line In ingĂ„ngen i datorn. 🙂

EDIT: kanske missförstod, hĂ€nder ofta. 🙂

Om du gör som jag sa, och det börjar eka, hur pass mycket förstÀrker du med preampen?

Kan du lÀgga upp ett ljudklipp?

MVH Daniel

Ska jag Ta adaptern in i minitele sÄ de blir en tele och sen in i Vtb1.an Och sen mickrofonen in dÀr framme ? Mickrofonen genom en XLR Kabel?

Hur ser jag hur mkt jag har förstĂ€rkt med ? Köpte allt idag Ă€r ganska ny inom musik 🙂

Postat

Nu kopplade jag Mickrofonen in i HiZ Framför VTB1.an , Och Tele [ Stereo ] Till preampen , och minitelen in i Datorn , Men datorn fĂ„r ingen signal ingenting hĂ€nder :S Är det för att jag har stereo ?

Postat

Du kopplar fel.. Hi Z Ă€r för elgitarr elbas eller liknande utrustning som krĂ€ver högohmig ingĂ„ng.. Micken skall du koppla in via XLR kontakten annars fĂ„r den ingen fantommatning.. DĂ€rför det Ă€r tyst ju.. 🙂

Nu kopplade jag Mickrofonen in i HiZ Framför VTB1.an , Och Tele [ Stereo ] Till preampen , och minitelen in i Datorn , Men datorn fĂ„r ingen signal ingenting hĂ€nder :S Är det för att jag har stereo ?
Postat

Men Hi Z in Ă€r vĂ€ll en liknande teleplugg? AlltsĂ„ en instrumentkontakt ingĂ„ng? 🙂 Vad har du för mick egentligen? 🙂

/ Daniel

Postat
Men Hi Z in Ă€r vĂ€ll en liknande teleplugg? AlltsĂ„ en instrumentkontakt ingĂ„ng? 😛 Vad har du för mick egentligen? 😛

/ Daniel

Hi Z betyder bara att den Àr högohmig, har inget med vilken kontakt du har pÄ sladden att göra - dessa Àr oftast vanliga telekontakter dock, menat för gitarr- och basinspelning dÀr du kör kabeln direkt frÄn gitarren/basen in i ljudkortet. Enkelt förkortat Àr Hi-Z en instrumentingÄng för att line:a(lajna ditt instrument.

Mikrofonen behöver inte alltid fantommatning heller för den delen, det beror alldeles pĂ„ vad det Ă€r för mik, vilket jag Ă€r ganska tvĂ€rsĂ€ker pĂ„ att Hegobald vet om 😉 Hur som haver, din mikrofon ska med största sĂ€kerhet inte kopplas till Hi-Z, utan till antingen Line in(beroende pĂ„ kontakt pĂ„ mikrofonen, Ă€r det en telekontakt sĂ„ Ă€r det line in, har du XLR pĂ„ mikrofonen bör du skaffa en XLR-kabel).

Postat

Line in Àr till för line-nivÄ och kan inte ta emot signal frÄn en mic eftersom micsignalen krÀver mycket högre förstÀrkning Àn lineingÄngen kan erbjuda. Det Àr som regel bara XLR-kontakten som Àr mikrofoningÄng i preampar. Det förekommer ibland att TRS ocksÄ Àr micingÄng, men det Àr ganska ovanligt. PÄ VTB-1 vet jag till 100% att det Àr XLR som ska anvÀndas och det beror inte pÄ vilken typ av kontakt man har, utan pÄ att det Àr en mic man ska koppla in - Àven om den inte skulle behöva fantommatning...

Kör alltsĂ„ en XLR-XLR kabel frĂ„n micen till preampen - och inga adaptrar eller liknande mellan. Är det en kondensatormic sĂ„ mĂ„ste fantommatningen vara igĂ„ng. Är det en dynamisk mic eller rörmic sĂ„ behövs dĂ€remot inte fantommatningen.

Du kan ocksĂ„ se hur det ska kopplas HÄR (kopplingsexempel finns i bruksanvisningen ocksĂ„, men Ă€ndĂ„...).

Postat
Line in Àr till för line-nivÄ och kan inte ta emot signal frÄn en mic eftersom micsignalen krÀver mycket högre förstÀrkning Àn lineingÄngen kan erbjuda. Det Àr som regel bara XLR-kontakten som Àr mikrofoningÄng i preampar. Det förekommer ibland att TRS ocksÄ Àr micingÄng, men det Àr ganska ovanligt. PÄ VTB-1 vet jag till 100% att det Àr XLR som ska anvÀndas och det beror inte pÄ vilken typ av kontakt man har, utan pÄ att det Àr en mic man ska koppla in - Àven om den inte skulle behöva fantommatning...

Kör alltsĂ„ en XLR-XLR kabel frĂ„n micen till preampen - och inga adaptrar eller liknande mellan. Är det en kondensatormic sĂ„ mĂ„ste fantommatningen vara igĂ„ng. Är det en dynamisk mic eller rörmic sĂ„ behövs dĂ€remot inte fantommatningen.

Du kan ocksĂ„ se hur det ska kopplas HÄR (kopplingsexempel finns i bruksanvisningen ocksĂ„, men Ă€ndĂ„...).

Tack För hjÀlpen Det funka perfekt nu!

Allt funkar nu 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.