Jump to content
Annons

Tips på midi-synth


JoinAS

Recommended Posts

Tja !

Skapade nyligen en annan tråd där jag disskuterade kring 2 andra synthar.

Men jag skapar en ny och frågar er.

Är det någon som har tips på en bra midi-synth ?

Jag är lite ny när det gäller att använda det här.

Men har en mikrofon (studio projects b1), och den kör jag genom en preamp (Presonus Firebox).

Jag vet att den preamp'en också har midi in/out så det ska alltså gå att köra en midi-synth genom den.

Nu har jag tidigare funderat på att skaffa en MicroKorg som midisynth - så den kör jag isåfall genom fireboxen.

Tror ni det blir dålig kvalitét ?

Jag har ungefär 5000 som max att lägga på en midi-synth, så om ni tycker något annat så kom gärna med förslag.

Jag är ute efter kvalitét på produktionen - vill att de ska låta så bra som möjligt (vem vill inte det), men ja, ni förstår nog.

kom gärna med åsikter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du ute efter en synt/keyboard (dvs. ett instrument som genererar ljud) eller en midiklaviatur (för att spela syntar i datorn)?

Vill du ha ett instrument är det svårt att rekommendera vilken synt som passar dig. Varför har du valt MicroKorg? Vilken typ av musik spelar du?

Ang. att lajna synt till Fireboxen, sålänge du har god volym ut från synten ser jag inga problem med kvaliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du ute efter en synt/keyboard (dvs. ett instrument som genererar ljud) eller en midiklaviatur (för att spela syntar i datorn)?

Vill du ha ett instrument är det svårt att rekommendera vilken synt som passar dig. Varför har du valt MicroKorg? Vilken typ av musik spelar du?

Ang. att lajna synt till Fireboxen, sålänge du har god volym ut från synten ser jag inga problem med kvaliteten.

Det som fått mig att välja MicroKorg är att den har funktioner där du kan generera ljudet direkt på synthen.

Den musik jag suktar efter är "klubbmusik" mot techno ungefär, t,ex. som den här låten : http://www.youtube.com/watch?v=5lLo85rOUJw

Eller som den här:

Man kan utgå från att jag har mick och preamp och headphones.

Sen har jag ungefär 10.000:- att röra mig med, men där har jag tänkt att jag ska köpa studiomonitorer också,

och då har jag hört att man får inget rimligt under 3.000:- när det gäller dem. så därför har jag nog

inte råd med en synth för 10.000.

Men kom gärna med förslag ! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lajna en synt in i nån av lineingångarna i Fireboxen utan problem.

Men fundera på om du verkligen vill köra med en hårdvarusynt. Det är en helt annan teknik att jobba med såna än att jobba med mjukvarusyntar i en DAW. Du måste ha bättre koll på vad du vill göra om du kör hw. Det är betydligt svårare att jobba sig fram till ett bra arr än om du kör sw.

Med tanke på vad du länkar till så skulle jag vänta till 9 september och köpa Record/Reason-bundle + ett midi keyboard. Frågan är om du inte får mest för pengarna då. Då får du också råd med ett par hyfsade monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lajna en synt in i nån av lineingångarna i Fireboxen utan problem.

Men fundera på om du verkligen vill köra med en hårdvarusynt. Det är en helt annan teknik att jobba med såna än att jobba med mjukvarusyntar i en DAW. Du måste ha bättre koll på vad du vill göra om du kör hw. Det är betydligt svårare att jobba sig fram till ett bra arr än om du kör sw.

Med tanke på vad du länkar till så skulle jag vänta till 9 september och köpa Record/Reason-bundle + ett midi keyboard. Frågan är om du inte får mest för pengarna då. Då får du också råd med ett par hyfsade monitorer.

Hmmm, vill du berätta lite mer om Record/Reason-bundle ?

Jag vet ju vad programet Reason är för något o så, men är det här nått nytt och vad är speciellt med det ?

Eftersom du tycker jag borde köpa det just 9 sep ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, vill du berätta lite mer om Record/Reason-bundle ?

Jag vet ju vad programet Reason är för något o så, men är det här nått nytt och vad är speciellt med det ?

Eftersom du tycker jag borde köpa det just 9 sep ?

Record är ett inspelningsprogram som funkar sömlöst med Reason, dvs som ett enhetligt program om man har båda. Det släpps 9 september.

Länkar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=66284

http://www.propellerheads.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en annons på en Novation K-Station här på forumet.. Kanske intressant?

hmmm, funkar det alltså att reglera med rattarna även om man använder den som midi-synth ? och alltså spelar in den vägen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du endast kopplar in den via midi till ditt musikprogram kan du använda alla rattar och reglage på synten för att styra mjukvarusyntar med (och så klart spela med tangenterna). Då blir den som en midikeyboard med många rattar. Sen kan du ju även koppla den via LINE och spela in synthljuden från den.

Alltså om du både kopplar den via line och midi så kan du använda den i ditt program och klicka in/spela in noter som sedan skickas via midi till synten som skickar tillbaka ljudet via line. Skillnaden är väl att när du är klar med ett spår så spelar du in det till audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...