Jump to content
Annons

De 500 bästa låtarna...


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons

Hmmm... Undrar om nån av de där har hört talas om att det finns musik som är gjord utan gitarrer...?? Hade väl iofs inte väntat mig så mycket från en sån tidning.

Depeche Mode på plats 368 var faktiskt en positiv överraskning! Trodde nog iofs att Kraftwerk skulle va med nånstans...

Men kan man ta en sån här sak seriöst när de två högst rankade låtarna innehåller namnet på tidsskriften...??? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, 21st Beatles låtar, 11 Elvis Presley låtar och 14 Rolling Stones låtar. Tre artister/grupper som jag aldrig riktigt gillat utgör nästan en tiondel av listan.

Kul att se att Madonna och Metallica endast fått med en låt medan Eminem även lyckats få med en låt. Band som: Mew, Nine Inch Nails, A Perfect Circle, Tool, Machinehead, Dream Theater, Danzig, Alice In Chains, Rage Against The Machine klarade sig helt från att få en utmärkelse. Skönt, då kan jag fortsätta lyssna på dem med hedern i behåll.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, 21st Beatles låtar, 11 Elvis Presley låtar och 14 Rolling Stones låtar. Tre artister/grupper som jag aldrig riktigt gillat utgör nästan en tiondel av listan.

Kul att se att Madonna och Metallica endast fått med en låt medan Eminem även lyckats få med en låt. Band som: Mew, Nine Inch Nails, A Perfect Circle, Tool, Machinehead, Dream Theater, Danzig, Alice In Chains, Rage Against The Machine klarade sig helt från att få en utmärkelse. Skönt, då kan jag fortsätta lyssna på dem med hedern i behåll.

/Majken

betyder det att jag förlorar min heder om jag fortsätter lyssna på radiohead? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, 21st Beatles låtar, 11 Elvis Presley låtar och 14 Rolling Stones låtar. Tre artister/grupper som jag aldrig riktigt gillat utgör nästan en tiondel av listan.

Kul att se att Madonna och Metallica endast fått med en låt medan Eminem även lyckats få med en låt. Band som: Mew, Nine Inch Nails, A Perfect Circle, Tool, Machinehead, Dream Theater, Danzig, Alice In Chains, Rage Against The Machine klarade sig helt från att få en utmärkelse. Skönt, då kan jag fortsätta lyssna på dem med hedern i behåll.

/Majken

Eminem har två låtar med på listan.....totalt tre låtar är från 2000-2003.......8,5 sidor täcker i princip 50-60-70 talet! 80-90-00 blir 1,5 sidor...det säger väl ungefär vart deras värderingar ligger....

hmm.....ser varken mozart eller beethoven tyvärr..... 😳

Inte helt ovinklad lista tror jag.....hmm.....känns lite som Eminem/2pac....och R.Kelly(!!!!!!!??????) mest är med för att "äh, va fan, släng in lite annat skit också, så folk inte gnäller för mkt" .....annars hade de slängt med mer modern musik....

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt ovinklad lista tror jag.....hmm.....

Precis. Men med tanke på vilken målgrupp RS har och vad deras tidningsidé är så är det väl inte så konstigt? Och eftersom vi pratar om musiksmak så är det rent tekniskt omöjligt att göra en ovinklad lista. Jag gissar att FRIDA hade haft med massor av 50 cent och Justin Timberlake-låtar på top 20 listan och hade man kört en omröstning på aftonbladet.se så hade säkert både Gunther och Raymond & Maria varit med...... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Eminem har två låtar med på listan.....totalt tre låtar är från 2000-2003.......8,5 sidor täcker i princip 50-60-70 talet! 80-90-00 blir 1,5 sidor...det säger väl ungefär vart deras värderingar ligger....

Haha, ja djävlar. Men visst har R Kelly betytt lika mycket för musikbranschen som Abba? Tycker gott de kan ha en låt var 😳

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Run DMC ligger före Aerosmith med samma låt ???

Deep Purple först på 426:e plats

ja ja jag säger som Majken jag kan fortsätta lyssna på NIN mm med hedern i behåll ( vart var Dog`s Damour då )

Link to comment
Dela på andra sajter

jao lite egendomligt.

Smaken är som baken.

Fast i grund och botten är ju de melodier som många av låtarna har oslagbara. Sen atyt dom flesta här är i rocktappning är väl som det är.

Att nirvana Smells like teen spirit är på 10onde eller liknande är skam iof.

hemsk låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh

står ju faktiskt såhär.

"Welcome to the ultimate jukebox: the second edition of the ROLLING STONE 500, a celebration of the greatest rock & roll songs of all time, chosen by a five-star jury of singers, musicians, producers, industry figures, critics and, of course, songwriters. "

Inte så konstigt att den är "vinklad" alltså.

[edit] Ehh.. vafan är en "five star jury" förresten? Obegripligt. Är det nån annan jury som har tyckt dom var en tillräckigt bra jury för att få fem stjärnor eller? Finns det ... äh... obegripligt bara.

[edit2] Fräckt att nirvana är rocknroll.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

S K A N D A L S K A N D A L S K A N D A L

Ingen space oddity eller life on mars med Bowie på listan ?

Ingen unfinished sympathy med Massive Attack ?

Ingen rock the casbah med Clash?

Inget TSOOL på listan?

Vad är det här? Får det gå till på detta viset?

Låten Like a rolling stone på först plats och gruppen rolling stones på andra plats

i tidningen Rolling stone....

Bäääähhh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ändå pratar ROCK och inte R Kelly och Eminem, så är det här en mer rättvis lista för schyssta rockalbum genom tiderna. Det handlar fortfarande om personlig smak förstås, men åtminstone jag tycker den här är rätt bra och inte lika mossig som Rolling Stones lista, nåja inte RIKTIGT lika mossig iallafall 😆

Best rock-albums

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, tramsigt värre det här!  😆

Det är ju inte direkt en opartisk jury som kommit fram till vilka låtar som över huvudtaget skall vara med. 🙂

Nä, hur sätter man ihop en opartisk jury när man ska bedöma musik?

Jag menar bara att jag tycker att man borde delat upp det i genrer istället för att ta allt på ett bräde.

Bästa låten "like a rolling stone" med bobban, ha det låter ju inte som en slump att det råkade bli just den låten som ligger i topp. 😆😄

Om man nu ska dra det till sin spets, vilket man kanske alltid borde göra 🙂 , så är det väl så att listan är tänkt att representera favvolåtarna hos majoriteten av alla människor som lyssnar på musik. Ok det kan jag köpa men,

tänk då på alla miljoner asiater som kanske tycker att första platsen borde intagits av årets bästa Gamelansång. Finns ju en hel uppsjö dessutom. Man skulle kunna ha en topp 10000 bara där. 😆

Därför tycker jag att det är kanske inte fel men orättvist och dessutom rena skämtet att lista "de bästa låtarna genom tiderna". 😄

Förresten jag såg ingen flamencolåt bland de 500, nä jag tänkte väl det, 😛

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska dra det till sin spets, vilket man kanske alltid borde göra 😎 , så är det väl så att listan är tänkt att representera favvolåtarna hos majoriteten av alla människor som lyssnar på musik. Ok det kan jag köpa men,

tänk då på alla miljoner asiater som kanske tycker att första platsen borde intagits av årets bästa Gamelansång. Finns ju en hel uppsjö dessutom. Man skulle kunna ha en topp 10000 bara där. 🙂

Därför tycker jag att det är kanske inte fel men orättvist och dessutom rena skämtet att lista "de bästa låtarna genom tiderna". 🙂

Förresten jag såg ingen flamencolåt bland de 500, nä jag tänkte väl det, 🙂

Ciao!

Nä jag tror inte listan är tänkt att representera favvolåtarna hos mänskligheten, utan snarare glasögonprydda rockkritiker med tshirt och svart kavaj och rufsigt hår'S favoriter (eller VIKTIGASTE låtarna för utvecklingen, som rockkritiker brukar säga).

Annars håller jag helt med dig. Tror inte ens listan är en bra bild över vad rockdiggare tycker, då skulle säkert Stairway to heaven eller Smoke on the water vunnit.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna göra en helt fantastisk lista, tycker jag! 🙂

Meningen med listor är väl just att de skall väcka reaktioner. Att dela upp det i genrer och samla journalister från ett antal tidningar hade kanske gjort en del. Satte man sen upp ett antal kriterier skulle man var en bit på väg. Santidigt börjar det väl bli lite jobbigt då.

Radio One i England körde någon omröstning på 80-talet om bästa hårdrockslåt genom tiderna. Sen spelade de upp de 100 låtar som fått flest röster av lyssnarna. Det här var inte en mer rättvis omröstning än någon annan. Det var dock kul att höra det program som gick där de spelade upp hela listan i sin helhet!!!!! Jag tror t ex att Rush "2112" kom på 27:e plats och den spelades upp i sin helhet! Den är väl 18 minuter lång?! Jag tror att top 3 blev som följer:

1. Led Zeppelin: "Stairway To Heaven"

2. AC/DC: "Whole Lotta Rosie"

3. Rainbow: "Stargazer"

Usch, kanske någon tycker men faktum är att det var väldigt skojigt att få höra listan spelas upp. Sen kan alltid de enskilda låtarna diskuteras även om naturligtvis jag sitter inne med facit!!! 🙂😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Undrar om nån av de där har hört talas om att det finns musik som är gjord utan gitarrer...?? Hade väl iofs inte väntat mig så mycket från en sån tidning.

Depeche Mode på plats 368 var faktiskt en positiv överraskning! Trodde nog iofs att Kraftwerk skulle va med nånstans...

Men kan man ta en sån här sak seriöst när de två högst rankade låtarna innehåller namnet på tidsskriften...??? 🙂

Såg det; och hör och häpna, i Personal Jesus finns det juh gitarrspel i 🙂.

Av alla clichéers clichéer så måste det här vara en av de värsta 😛. Är det tack vare en sån här lista som folk skriker om att deras musiksmak minsann är bäst? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är väl ungefär samma sak som när det var nån tidning över de 50 bästa gitarristerna någonsin. Såklart kunde man ju räkna ut att Hendrix låg på topp, det var ju solkart. (Det är alltid han, av ren principsak känns det som). Sen kom Green Days, Offsprings och massa andra billiga "punk"-bandsgitarrister på bra mycket högre platser än vad de borde göra. Det är som om de mäter hur många skivor en gitarrists band har sålt i vissa lägen, inte musikalisk kvalitet.

Antagligen samma sak med de här låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...