Jump to content
Annons

HJÄLP! Låt sparad i fel bithastighet

Recommended Posts

TobiasDate (oregistrerad)
Postat

Jo, jag har stött p åett problem, fick en låt av en polare som han i sin tur fåt av en kille som spelade in oss live.

Men till saken. Inspelningen är väldigt speedad, antar att detta har och göra med att bithastigeten ligger på 1411kbit/s

2 frågor:

Vad brukar bithastigheten ligga på? och går det att fixa denna till normalt tempo?

Har den bara som en .wav fil. har ingen möjlighet att skaffa orginalfilerna heller.

Tack på förhand // Tobbe

Annons
Postat

16 bitar 44,1kHz (CD-kvalitet) i okomprimerade format ligger på 1411 kbps, så bithastigheten är nog korrekt.

Men sedan är det frågan om inspelningen ska vara i samplingsfrekvensen 44,1 kHz? Eller om inspelningen egentligen gjordes i 22,05 eller 32 kHz?

Postat
16 bitar 44,1kHz (CD-kvalitet) i okomprimerade format ligger på 1411 kbps, så bithastigheten är nog korrekt.

Men sedan är det frågan om inspelningen ska vara i samplingsfrekvensen 44,1 kHz? Eller om inspelningen egentligen gjordes i 22,05 eller 32 kHz?

hmm, där hängde inte jag med 😛

men iallafal, kan jag fixa till detta nu i efterhand?

Postat

Ta reda på i vilken samplingsfrekvens dom hade vid inspelningen. Så har du samma nu. Eller.

Postat

om filen spelas upp i fel hastighet så måste du ändra att programmet jobbar i samma format som filen är i

man talar oftast inte om kbit när det gäller okomprimerat format som wav är

ta reda på vilket kHz och ställ in programmet därefter

Postat
om filen spelas upp i fel hastighet så måste du ändra att programmet jobbar i samma format som filen är i

man talar oftast inte om kbit när det gäller okomprimerat format som wav är

ta reda på vilket kHz och ställ in programmet därefter

Det står 44kHz

Hur skall jag då kunna ändra prorammet efter detta?

Postat
Det står 44kHz

Hur skall jag då kunna ändra prorammet efter detta?

det beror på vilket program det är

leta efter ljudinställningarna för programmet

Postat

tackar 😛 skall se om jag kan lösa detta nu!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.