Jump to content
Annons

Inspelning rullband problem vid nedmixning olika tider

Recommended Posts

GoestaB (oregistrerad)
Postat

Har alltsÄ spelat in grunder(trummor, elbas, elgitarr) pÄ rullband, och upptÀckte i efterhand att högpassfiltret har varit pÄ

av misstag pÄ basen och en trummick,(dubbel högpassfilter bÄde vid inspelning + nedmixning frÄn rullband till dator= tunnt ljud). Vid ett senare tillfÀlle (inte min rullbandare) fick jag en ny nedmixning av trummicken + basen utan högpassfilter pÄ, lÀt bÀttre men problemet Àr att filerna Àr fördröjda gentemot de andra filerna sÄ om jag hittar en startpunkt sÄ Àr fördröjningen med början pÄ 1ms upp till 60ms pÄ slutet och det funkar ju inte. Det Àr alltsÄ inte en fördröjning som Àr 30ms hela tiden sÄ man kan lÀgga den rÀtt uten den varierar i tid.

SÅ frĂ„gan Ă€r vad man kan göra Ă„t det? Är ju kanske variationen i bandaren, men kan den vara sĂ„ stor? eller beror det pĂ„ att bandaren Ă€r dĂ„ligt instĂ€lld?

Annons
Postat

Klipp upp filen och lÀgg grejerna "rÀtt"!

/J

Postat

TyvÀrr Àr det sÄ vid analog linjÀr inspelning att det svajar. Du fÄr nog redigera tajmingen i efterhand. Eller spela ner alla spÄr igen pÄ en och samma gÄng.

GoestaB (oregistrerad)
Postat

jaha, det Ă€r sĂ„ det Ă€r. Även om det Ă€r möjligt att klippa sĂ„ kĂ€nns det som ett vĂ€ldigt tidsödanade jobb. Jo jag hade gĂ€rna brĂ€nt ner allt igen men jag har ju kompletterat inspelningarna med massa digitala inspelningar i efterhand sĂ„ det bli ju Ă€ndĂ„ att man mĂ„ste sitta och passa in och dĂ„ stĂ€mmer vĂ€l inte dessa eftersom de förhĂ„ller sig till den gamla varianten av den anloga inspelningen, sĂ„ det blir vĂ€l till att försöka klipp upp det dĂ„ och hoppas att man kan fĂ„ till det bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.