paulwall Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 ok. jag hÄller pÄ att börja spela skivor igen efter nÄgra Ärs uppehÄll och jag behöver nya högtalare. dessa ska fungera som ljudkÀlla för vanlig lysning men framför allt till att trÀna hemma (mixa, bygga set etc). det Àr Àven viktigt att dom Àr tillrÀckligt bra/Àrliga för att kunna göra remixar o blends. har inte sÄ höga krav pÄ krÀm, utan viktigare Àr klarhet. kommer att stÄ nÀra högtalarna sÄ nÀr-fÀlts-monitorer Àr det som Àr av intresse. helst aktiva. vad tycker ni? aktiva monitorer eller vanliga hifi-högtalare? budget: runt 4000-5000. begagnat Àr av intresse. ge gÀrna exempel som ni tror skulle passa mig!
zutztrutz Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 Jag tycker att du svarar pÄ din egen frÄga. Klart du ska ha monitorer om du ska fixa med musik. ADAM ska vara bra, har jag hört.
Magnetic Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 Tjena Kolla in Samson Rubicon, Grymt prisvÀrda enligt mig. Har ett Àrligt och mjukt ljud. // Klas
Hellpig Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 Bra pris pÄ Event ASP8 pÄ börsen just nu, bara för att förvirra dig lite ytterligare. (Jag har dem, Àr nöjd med dem.)
DieHard (oregistrerad) Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 Kolla pÄ beggmarknaden. Finns fynd dÄ och dÄ och kan dÄ fÄ bÀttre för den summan Àn om du köpt nya. Men visst, alla de som nÀmnts gÄr bra med.
Ihzon Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 Som du ser sÄ finns det hur mycket att vÀlja pÄ och dÄ har vi nÀmnt en pytte liten del av monitor marknaden.
paulwall Postat 11 juli 2009 TrÄdstartare Postat 11 juli 2009 ojoj! det finns verkligen en del! men har kollat runt lite och ska höra vad musikbörsen sÀger om skicket pÄ ett par begagnade Event ASP8 för 4k. dom kÀnns i största laget men om man kan ta avbetalning pÄ beg. och dom Àr i ok skick sÄ har vi nog en deal... tack för er input! tveka inte att fylla pÄ med tips om ni trycker pÄ ngt!!
Claes Holmerup Postat 11 juli 2009 Postat 11 juli 2009 MĂ„nga fabrikat finns med i listan HĂR. Det finns bara fĂ€rdiga artiklar om nĂ„gra fĂ„, men du kan ju leta upp tillverkarna med Google och kolla runt lite. đ FĂ„r du tag pĂ„ ett par begagnade ADAM A7 för priset du nĂ€mnde, sĂ„ Ă€r lyckan fullstĂ€ndig - men samtidigt Ă€r monitorer en smaksak - och det som passar en annan person passar kanske inte dig. Du ska ju ha monitorer som underlĂ€ttar för dig att göra bra mixar, sĂ„ lura inte dig sjĂ€lv genom att bara köpa de som lĂ„ter "bĂ€st" (och kanske förskönar ljudet sĂ„ att du aldrig kommer att mixa bra i dem), utan lyssna riktigt kritiskt pĂ„ smĂ„ detaljer och den allmĂ€nna balansen i lĂ„tar som du Ă€r vĂ€l förtrogen med. Det Ă€r ingen mening alls för dig att provlyssna pĂ„ musik som du inte kĂ€nner vĂ€l, eftersom du ju inte har nĂ„gon referens till hur den musiken lĂ„ter i den lyssning du kĂ€nner till. Vid en jĂ€mförelse dĂ€r man switchar mellan monitorer, sĂ„ Ă€r det ocksĂ„ lĂ€tt att bli lurad av att en monitor spelar ytterst lite högre Ă€n övriga, sĂ„ uppfattar man den som "bĂ€ttre" - Ă€ven om den egentligen inte Ă€r det. Det gĂ€ller alltsĂ„ verkligen att ha öronen med sig nĂ€r man provlyssnar och jĂ€mför olika modeller...
iGnu Postat 12 juli 2009 Postat 12 juli 2009 för den summan hade jag valt nya KRK. Eller begagnade ADAM eller GENELEC om du har tur. Hur mycket bas behöver du? FÄr du Event ASP8 för den prisklassen Àr det bara att slÄ till.. om du har plats:) ska man DJa behöver man kanske inte samma klarhet som om du ska mixa, bÀttre dÄ med ordentlig basÄtergivning.
paulwall Postat 13 juli 2009 TrÄdstartare Postat 13 juli 2009 tack för alla svar! Event ASP8orna norpade nÄgon, sÄ det fÄr bli till att lurka ett tag tills nÄgot klipp dyker upp, lyssnade idag pÄ yamaha hs50 o dom gillade jag inte, adam a7 tyckte jag verkligen om men dom Àr för dyra. mackie hamnar för mig nÄnstans emellan de andra.. det Àr kul att lÀra sig nÄgot nytt och att upptÀcka att det Àr sÄ stora skillnader mellan fabrikaten.. tror att jag lÀtt kan hamna i en situation dÀr jag bara letar o letar efter en perfekt modell Ä aldrig hittar rÀtt.. innan sommaren e slut ska jag ha köpt ngt iaf!
Utan Namn Postat 14 juli 2009 Postat 14 juli 2009 (redigerat) Sorry, det var jag som tog Event ASP8orna! đ Kunde inte tro mina ögon att dom sĂ„lde helt par nya ASP8or för 4.000 kr men endast en repa pĂ„ ena! Men dom finns ju fortfarande pĂ„ musikbörsen för 7.000 kr.. đ PS. Jag köpte dom igĂ„r, innan jag lĂ€ste den hĂ€r trĂ„den Redigerat 14 juli 2009 av Utan Namn
paulwall Postat 14 juli 2009 TrÄdstartare Postat 14 juli 2009 ingen fara. eftersom jag inte har ngn koll hade jag inte vett att slÄ till pÄ en gÄng - ibland Àr man tvÄa liksom. ps. kul för dig!
Bluesy Postat 27 juli 2009 Postat 27 juli 2009 Kan du strÀcka budgeten till ett par ADAM A5 sÄ tror jag det Àr vÀrt varje öre... Köpte just mina. Tycker de Àr mer prisvÀrda Àn nÄt annat jag hört i lÀgre prisklasser. De förtjÀnar absolut en provlyssning. Efter att ha hört dem blev alla billigare och en rad dyrare alternativ plötsligt ointressanta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.