Jump to content
Annons

aktiva monitorer eller hifi?


paulwall

Recommended Posts

ok.

jag håller på att börja spela skivor igen efter några års uppehåll och jag behöver nya högtalare. dessa ska fungera som ljudkälla för vanlig lysning men framför allt till att träna hemma (mixa, bygga set etc). det är även viktigt att dom är tillräckligt bra/ärliga för att kunna göra remixar o blends. har inte så höga krav på kräm, utan viktigare är klarhet. kommer att stå nära högtalarna så när-fälts-monitorer är det som är av intresse. helst aktiva.

vad tycker ni? aktiva monitorer eller vanliga hifi-högtalare?

budget: runt 4000-5000. begagnat är av intresse. ge gärna exempel som ni tror skulle passa mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra pris på Event ASP8 på börsen just nu, bara för att förvirra dig lite ytterligare. (Jag har dem, är nöjd med dem.)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kolla på beggmarknaden. Finns fynd då och då och kan då få bättre för den summan än om du köpt nya. Men visst, alla de som nämnts går bra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

ojoj! det finns verkligen en del! men har kollat runt lite och ska höra vad musikbörsen säger om skicket på ett par begagnade Event ASP8 för 4k. dom känns i största laget men om man kan ta avbetalning på beg. och dom är i ok skick så har vi nog en deal... tack för er input! tveka inte att fylla på med tips om ni trycker på ngt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många fabrikat finns med i listan HÄR. Det finns bara färdiga artiklar om några få, men du kan ju leta upp tillverkarna med Google och kolla runt lite. 🙂

Får du tag på ett par begagnade ADAM A7 för priset du nämnde, så är lyckan fullständig - men samtidigt är monitorer en smaksak - och det som passar en annan person passar kanske inte dig. Du ska ju ha monitorer som underlättar för dig att göra bra mixar, så lura inte dig själv genom att bara köpa de som låter "bäst" (och kanske förskönar ljudet så att du aldrig kommer att mixa bra i dem), utan lyssna riktigt kritiskt på små detaljer och den allmänna balansen i låtar som du är väl förtrogen med. Det är ingen mening alls för dig att provlyssna på musik som du inte känner väl, eftersom du ju inte har någon referens till hur den musiken låter i den lyssning du känner till. Vid en jämförelse där man switchar mellan monitorer, så är det också lätt att bli lurad av att en monitor spelar ytterst lite högre än övriga, så uppfattar man den som "bättre" - även om den egentligen inte är det. Det gäller alltså verkligen att ha öronen med sig när man provlyssnar och jämför olika modeller...

Link to comment
Dela på andra sajter

för den summan hade jag valt nya KRK. Eller begagnade ADAM eller GENELEC om du har tur. Hur mycket bas behöver du? Får du Event ASP8 för den prisklassen är det bara att slå till.. om du har plats:) ska man DJa behöver man kanske inte samma klarhet som om du ska mixa, bättre då med ordentlig basåtergivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar! Event ASP8orna norpade någon, så det får bli till att lurka ett tag tills något klipp dyker upp, lyssnade idag på yamaha hs50 o dom gillade jag inte, adam a7 tyckte jag verkligen om men dom är för dyra. mackie hamnar för mig nånstans emellan de andra.. det är kul att lära sig något nytt och att upptäcka att det är så stora skillnader mellan fabrikaten.. tror att jag lätt kan hamna i en situation där jag bara letar o letar efter en perfekt modell å aldrig hittar rätt.. innan sommaren e slut ska jag ha köpt ngt iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, det var jag som tog Event ASP8orna! 😉

Kunde inte tro mina ögon att dom sålde helt par nya ASP8or för 4.000 kr men endast en repa på ena!

Men dom finns ju fortfarande på musikbörsen för 7.000 kr.. 😉

PS. Jag köpte dom igår, innan jag läste den här tråden

Redigerat av Utan Namn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan du sträcka budgeten till ett par ADAM A5 så tror jag det är värt varje öre... Köpte just mina. Tycker de är mer prisvärda än nåt annat jag hört i lägre prisklasser. De förtjänar absolut en provlyssning. Efter att ha hört dem blev alla billigare och en rad dyrare alternativ plötsligt ointressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...