Jump to content
Annons

Billig bärbar dator för musikinspelning(?)


dronam

Recommended Posts

Hej!

Har hittills spelat in musik på en stationär dator, men vill nu skaffa en bärbar så att jag kan spela in lite varstans.

Mitt största problem är dock pengarna, och vill därför kunna komma undan med en så billig dator som möjligt.

Jag letade därför upp första bästa dator på netonnet, beskriven nedan, för 3990:-.

Acer eMachines D520-582G16Mi

Tillverkarens art. nr.: LX.N110X.001

Operativsystem: Windows Vista Home Basic 32-bit

Valbara språk: SE, EN, FI

Processor: Intel Celeron mobile processor 585

Chipset: Mobile Intel® GL40 Express Chipset

Processorhastighet: 2,16 GHz

Busshastighet: 667MHz

Minnestyp: SODIMM - 667MHz

Minne som ingår: 2 GB (1x 2GB)

Maximalt minne: 4 GB

Minnesplatser: 2

Hårddiskstorlek: 160 GB 5400 rpm

Hårddisktyp: SATA

Skärmstorlek: 14,1-tums WXGA CrystalBrite LCD

Maximal skärmupplösning: 1280 x 800 pixels

Skärmtyp: Högblank

Grafikkort: Intel GMA 4500

Dedikerat grafikminne: Nej

Delat grafikminne: Upp till 358 MB

Optisk enhet: DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager

Antal eSata-portar: 0

Antal USB portar: 2

Antal Firewire portar: 0

Min fråga är således: skulle denna dator fungera väl för musikinspelning?

Om inte, varför inte? Alternativt, skulle den kunna fungera med vissa modifikationer?

De program jag använder är Cubase, Reason och Guitar Rig.

Har ett externt ljudkort: Focusrite Saffire LE. (Är det viktigt med firewire-port eller är det mest för elförsörjningen?)

Dessutom; vågar man använda Vista?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

OK, då har jag hittat en liknande som HAR firewire, och är lite dyrare.

ACER TRAVELMATE 7520

Plattform AMD Turion™ 64 X2

Chipset ATI M690G Chipset

CPU AMD Turion™ 64 X2 TL-60

CPU specs 2,0GHz

Skarm 17" WXGA+ Crystal Brite (1440 x 900)

Minne 2GB (1 x 2GB DDR2 667MHz) up to 4GB

Harddisk 160GB 5400rpm SATA

Grafik ATI Radeon® X1250 Graphics

Ljud MS Sound Kompatibel

Kortlasare 5-i-1

Optiskt Media DVD-SuperMulti (DL)

Natverkskort 10/100/1000Mbit

W-lan 802.11bg

Bluetooth Nej

Kamera Nej

Dockning Nej

Portar 4 USB, PC-card II, Exp-Card, S-Video, FireWire, Ir-port

Batteri Li-Ion (ca.2,5 tim.) 6cell 4400mAh

Operativsystem Vista Home Basic

Works/Worksuite Office Ready 60 dagar

Vikt / matt 3,66 kg 400 (W) x 290 (D) x 30,3 / 43,3 (H) mm

Skulle en sådan kunna funka?

Av tidigare diskussioner jag läst på forumet har jag förstått att hårddisken borde duga (160GB 5400rpm SATA)?

Är mer fundersam över processorn och operativsystemet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men racktone är inte billig. En stationär blir mycket billigare.

Ja. Men som jag sa i början har jag redan en stationär. Behöver nu en bärbar för att kunna flytta runt lite smidigare.

Frågan är om en sådan går på under 6000:- och fortfarande funkar bra, som t.ex. den föreslagna acer travelmate...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det funkar och det är vad du ska förvänta dig av en dator att den gör. Sen finns det alltid unika kombinationer av hårdvara som kan strula till det, men det har inget generellt med laptop eller stationär att göra.

Jag har spelat in på en laptop med tre olika ljudkort de senaste fyra åren. Vissa har funkat bra, andra inte. Det är en dell inspiron och var dells billigaste dator just då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du får mycket mer för pengarna om du köper en Racktone , Bättre processor...bättre upplösning 1680*1050 .. osv

ser lite som den på blocket ?? http://www.blocket.se/helsingborg/Grym_Lap...m?ca=14&w=3

Ja, jag tror du har övertygat mig. :rolleyes:

Jag får satsa på att skrapa ihop mer pengar istället! Jag vill inte gärna köpa begagnat (för garantins skull).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tror du har övertygat mig. 😄

Jag får satsa på att skrapa ihop mer pengar istället! Jag vill inte gärna köpa begagnat (för garantins skull).

Köp inte en bärbar dator på nätet om du inte är hundra procent säker på att den kommer fungera bra. Åk till en affär och be att få testa datorn grundligt med DPC Latency Checker. Jag har ett likadant ljudkort som du och jag kan bara säga att du kommer få problem om inte datorns DPC Latency håller sig på en acceptabel nivå.

Det är lätt att stirra sig blind på processorns prestanda och minnets storlek osv. men detta är något som är minst lika viktigt (om inte än viktigare?) att det fungerar. Dock är det inget som det pratas så mycket om vilket är helt fel eftersom dom allra flesta bärbara datorer har stora problem med detta. Det är något borde lyftas upp till ytan och diskuteras likaväl som allt annat när man står inför valet och kvalet att välja en bärbar dator.

edit: Köper du en racktone eller annan dator som är byggd för musikskapande kan du nog ta för givet att dom redan har tänkt på det här åt dig, så där e det nog inga problem med att handla den "osedd" på nätet.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

åhh, precis min tråd! 😄

men jag (eller snarare min ekomoni), är inte övertygad när det gäller en racktone eller frost..

jag har funderat på den här: HP Compaq 615 NX559EA - 2,1GHz DC 2GB 160GB DVD±RW 15"

för 3995:-

mer info: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=441653

vidare planerar jag att köpa det externa ljudkortet: line6 UX-2

och behöver inte mer i inspelningsväg än vad den kan ge.

och se vill jag kunna redigera utan 'problem'.

och cubase

är det ett jätte idiotiskt val av dator? 😛

eller är Acer eMachines E525-572G16Mi som dronam först föreslog bättre än denne?

Redigerat av higofey
Link to comment
Dela på andra sajter

är det ett jätte idiotiskt val av dator? 😛

Jag vill verkligen inte verka elak på något sätt men förmodligen så är det där inget bra val. Köp aldrig en bärbar PC utan att först ha testat den noga med DPC Latency Checker. Jag vet att jag kanske är tjatig om det här men jag vill bara inte att folk ska bli lika besvikna som jag blev när jag fick hem min laptop och det visade sig att den inte fungerade till musik. Det är trots allt en del pengar det handlar om och har datorn problem med det här är det lika bra att spola ner pengarna i toaletten. Tyvärr så är det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill verkligen inte verka elak på något sätt men förmodligen så är det där inget bra val. Köp aldrig en bärbar PC utan att först ha testat den noga med DPC Latency Checker. Jag vet att jag kanske är tjatig om det här men jag vill bara inte att folk ska bli lika besvikna som jag blev när jag fick hem min laptop och det visade sig att den inte fungerade till musik. Det är trots allt en del pengar det handlar om och har datorn problem med det här är det lika bra att spola ner pengarna i toaletten. Tyvärr så är det så.

ne, det är lugnt. jag är prestigelös. man vill ju höra åsikter. tack för tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...