Jump to content
Annons

Hur får man vst instrumenten att hitta till Cubase?


debatt

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Vet inte om jag vill rota i Registret, inväntar svar från Steinberg om problemet.

Ja då får du vänta förgäves med allra allra största sannolikhet. De svarar nästan aldrig. De är ökända för sin dåliga service. Men sen får man kolla på deras forum om inte någon annan har samma problem och hur det löste sig. Men som sagt tror jag att det är som Linus skrev. Bättre kolla det än sitta och hoppas på ett mail från Steinberg som knappast kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Så hära funkar det, på PC:

Man kan ha hur många VSTmappar som helst, utspridda på sin dator (om man nu vill det).

Men - man måste ange dem i Cubase så att Cubase vet var den ska leta. Det gör man i Devices/Plugin Information / "VST2.x paths" eller nåt liknande.

"C:\Program\Steinberg\Vstplugins"är den mapp som Steinberg själva föreslår som standardmapp för plugins gjorda av 3:epartstillverkare (som oss).

Av någon outgrundlig anledning är dock inte denna sökväg inlagd som default i Cubase! Så den får man lägga till själv..

Flytta inte DLL:erna om du installerat en plugg med installtionsprogram. Då kan det bli strul vid avinstallation/uppdatering!

En del mindre/gratis pluggar har inget installationsprogram, utan består bara av en DLL som man slänger in i sin VST-mapp, dessa kan man ju flytta runt lite som man vill.

Addictive Drums har 2 installationssökvägar, som man kan ändra vid installation om man vill:

- en till själva DLL:en, som alltså ska ligga i lämplig VST-mapp

- en till datafilerna (ljud, grafik etc etc), den ligger i C:\Program\XLN Audio\Addictive Drums som default.

Dessutom skapar AD en mapp i "Mina Dokument", för User presets/midi etc. Här sparar du dina egna presets mm.

Dessa mappar påverkas inte av installern, och ligger kvar om du ominstallerar etc.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, men då verkar det mer klart. Cubase hittar inga pluggar alls eftersom den inte har någon path. Misslyckad installationsprocess?

1. Du behöver inte "rota" i registret. Du behöver bara leta upp ett enda ställe i registret. Kollla att den finns där och att den pekar rätt. Hela problemet kan vara löst iom detta.

2. Om vstpluginspath pekar rätt, så kör om installationen av Cubase. Du kanske körde fel setup när du inte använde automatisk start av skivan??

"Om VSTpluginspath pekar rätt, kör om installationen av Cubase Ess 4."

Men om VSTpluginspath pekar fel?

Jag minns att det var problem vid installationen av Steinberg Cubase Essential 4 och jag kontaktade då Steinberg-supporten och fick relativt snabbt svar via mail och jag tror han skriver/skrev rätt mycket på detta forum faktiskt... Det som var problemet vill jag minnas, det var att jag inte visste vilket versionsnumret var av Cubase Essential 4 och det skulle jag hoppa över (för det stod inget). Dessutom undrade jag om jag verkligen hade installerat det rätt, eftersom det efter installationen kom upp en ikon i Syncrosoft License Center som heter "25h remaining", vilket är den ikon man får under testperioden och efter de timmarna blir programmet verkningslöst. Men om man valde att direkt registrera Cubase Ess 4 utan testperiod (och valde ett annat licensnummer) så skulle man inte få upp någon "25h remaining-symbol", enligt dem. Saken var att jag fick en ikon som hette just "25 h remaining", men även ett namn som är "Cubase Essential 4" i deras förgrenade träd i Syncrosoft License Center. Och de kunde inte svara på varför "25h remaining" fortfarande fanns kvar, varför jag fick båda, men då jag hade uppgiften "Cubase Essential 4" därunder, så skulle det vara rätt installerat. Jag fick registrera mig och fick ett konto i MySteinberg. Ännu idag står "25h remaining" kvar - vet ingen annan som det gör det hos - men det kanske finns sådana... Var inne och kikade i Cubase Forum, borde väl registrera mig där. Förmodligen har jag inte använt Cubase Ess 4 i 25 timmar ännu, har ju inte suttit med detta mycket alls sedan köpet i vintras. Återstår att se om den där "25h remaining" försvinner och vad som händer då.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Så hära funkar det, på PC:

Man kan ha hur många VSTmappar som helst, utspridda på sin dator (om man nu vill det).

Men - man måste ange dem i Cubase så att Cubase vet var den ska leta. Det gör man i Devices/Plugin Information / "VST2.x paths" eller nåt liknande.

"C:\Program\Steinberg\Vstplugins"är den mapp som Steinberg själva föreslår som standardmapp för plugins gjorda av 3:epartstillverkare (som oss).

Av någon outgrundlig anledning är dock inte denna sökväg inlagd som default i Cubase! Så den får man lägga till själv..

Flytta inte DLL:erna om du installerat en plugg med installtionsprogram. Då kan det bli strul vid avinstallation/uppdatering!

En del mindre/gratis pluggar har inget installationsprogram, utan består bara av en DLL som man slänger in i sin VST-mapp, dessa kan man ju flytta runt lite som man vill.

Addictive Drums har 2 installationssökvägar, som man kan ändra vid installation om man vill:

- en till själva DLL:en, som alltså ska ligga i lämplig VST-mapp

- en till datafilerna (ljud, grafik etc etc), den ligger i C:\Program\XLN Audio\Addictive Drums som default.

Dessutom skapar AD en mapp i "Mina Dokument", för User presets/midi etc. Här sparar du dina egna presets mm.

Dessa mappar påverkas inte av installern, och ligger kvar om du ominstallerar etc.

Det verkar som om Add drums olika filer ligger i de mappar de ska enligt ovan.

Addictive Drums.dll ligger i Program - Steinberg - VST PlugIns

Ska kolla in Cubase/Devices/PlugIn Information...

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja då får du vänta förgäves med allra allra största sannolikhet. De svarar nästan aldrig. De är ökända för sin dåliga service. Men sen får man kolla på deras forum om inte någon annan har samma problem och hur det löste sig. Men som sagt tror jag att det är som Linus skrev. Bättre kolla det än sitta och hoppas på ett mail från Steinberg som knappast kommer.

Hade tydligen fått ett uttömmande svar från Steinberg ganska omgående precis som vanligt, bara en stund efter att jag var tvungen att gå iväg till ärenden och arbetet i morse.

Påminner en del om XLN Audios svar.

HALions sökväg lät dock inte bekant.

Ska kolla lite på det om jag orkar såhär sent...

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej igen!

Man ska ju tydligen lägga till sökvägar i Cubase (om de fattas) om man vill att Cubase ska hitta plugin-en, enligt de mail/mess jag fått.

Ett par frågor därför:

1) HUR skriver man såna där /, fast åt andra hållet? På min laptop finns det en tangent med fyra olika tecken på nere till vänster på tangentbordet, varav ett är detta snedställda streck, men hur når jag det? Varken Shift eller Alt Gr funkar ju. (Strecket är rödfärgat och befinner sig längst upp till höger (av tre tecken upptill)).

I Cubase Essential 4 under Devices -> Plug Information så står det överst VST PlugIns. I den listan finns ett rätt stort antal PlugIns. Ser man på sökvägen (path) för dessa plugins som alla är effekter (tremolo, flanger etc), så ligger alla i en sökväg som heter C/Program/Steinberg/Cubase Essential 4. Där finns inga instrument.

Under rubriken VST PlugIns finns två knappar, en "Update" och en "VST x2 PlugIn Paths". Klickar man på den senare så kommer det upp en ruta med tre alternativ under varann;

(alternativ 1) C:/Program/Steinberg/Cubase Essential 4/PlugIns

(alternativ 2) C:/Program/Delade filer/Steinberg/VST2 och

(alternativ 3) C:/Program/STEIN~1/CUBASE~1/VST PlugIns.

Under denna rutan med de tre alternativen finns det ett antal knappar: Add, Remove, Set as Shared folder, Reset. Därunder ett svart fält och längst ned en knapp ytterligare: OK.

Om jag förstår detta rätt så är detta tre olika alternativa sökvägar för PlugIns.

2) Men VAR ska jag klicka för att se var alternativ 2 och alternativ 3 visar för PlugIns? Nu är alternativ 1 gråmarkerat. Det är väl därför som endast PlugIns med sökvägen Program/Steinberg/Cubase Essential 4 kommer upp i listan? Antar att man ska flytta ned markeringen till alternativ 2 och klicka OK-knappen, för att se vilka som svarar mot sökväg nummer 2 o.s.v.? Verifiera.

Kan ju tala om att jag inte har någon Steinbergmapp alls på hårddisken under Delade filer. Den ligger istället bredvid mappen Delade filer.

☺️

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Spörsmål å funderingar som sagt....spana in tangenten bredvid Z 😉 Skulle inte du upp å jobba?? 😮

EDIT: SÅ här: äsch nu kan jag det inte...

Exakt. Hoppar över sömnen helt denna natten!!

Exakt. Skapade t.o.m. en tråd om detta en gång tidigare. Ingen visste hur man gjorde då, men många skriver ändå / (fast åt andra hållet).

Och det måste man nog för att datorskrället ska fatta vad man menar. Går inte att byta ut mot vilket tecken som helst, alltså...

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

ja du kan ju kopiera drloop's eller mitt \ och sen klistra in där du vill ha det 😑

på mitt tangentbord (fullstorlek) är det AltGr och tangenten efter nollan, ovanför p och å. samma tangent som ? och +.

laptops kan ju va lite luriga förstås.

men som jag svarade i pm:et, du behöver inte skriva in nåt, du kan använda dialogen i "Add" för att leta dig fram till mappen du vill lägga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Om VSTpluginspath pekar rätt, kör om installationen av Cubase Ess 4."

Men om VSTpluginspath pekar fel?

Då pekar man den till rätt mapp/sökväg. Men det är kanske smidigare att göra det från Cubase, som Lars tipsade (Devices->Plugin information), än att göra samma sak via registereditorn. 😉

(alternativ 3) C:/Program/STEIN~1/CUBASE~1/VST PlugIns.

VST PlugIns? Är det verkligen ett mellanslag där, eller skrev du av fel?

Lägg till C:\Program\Steinberg\Vstplugins som ett fjärde alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har fått mail från Steinberg-supporten igen och från L, XLN Audio - Tack!! 😄

Om inte HALion One finns i Steinbergs föreslagna sökväg, så rekommenderas att jag avinstallerar och ominstallerar Cubase Essential 4. Jag har hittat HALion One, men sökvägen är mycket längre (fler undermappar för att komma dit). Och de undermappar som finns i HALion One innehåller bara VSTPreset-filer, inga dll-filer eller annat, men det kanske inte det ska förvisso?!

Add drums verkar däremot ha den sökväg som den ska enligt XLN Audio.

För att hitta dessa plugins har jag använt vanliga Sök i alla mappar och filer ifrån Start-menyn.

Jag rekommenderas att gå in i Cubase DataApplication folder från Start->Alla Program->Steinberg Cubase Essential 4 och om jag även har någon gammal version av Cubase liggande, gå upp en nivå i mapphierarkin och i så fall klicka bort alla Cubase-mappar jag hittar överhuvudtaget i Steinberg. Jag har dock för mig att man enligt Claes i en gammal tråd kan ha flera Cubase-versioner liggande på samma dator, men det kanske inte gäller Cubase LE som jag hade innan??

Därefter välja Avinstallera Program i Kontrollpanelen. För att slutligen installera Cubase Essential 4 på nytt. Hur går det med registreringen då månntro?

Men för att se om de kan nås i Cubase innan jag eventuellt installerar om, så bör jag ju först se i Plug Information i Cubase Essential 4 och VST 2.x Plug-In Paths om de kan nås ifrån Cubase Essential 4.

Under rubriken VST PlugIns finns två knappar, en "Update" och en "VST 2.x Plug-In Paths". Klickar man på den senare så kommer det upp en ruta med tre alternativ under varann;

(alternativ 1) C:\Program\Steinberg\Cubase Essential 4\VSTPlugIns

(alternativ 2) C:\Program\Delade filer\Steinberg\VST2

(alternativ 3) C:\Program\STEIN~1\CUBASE~2\VSTPlugIns.

(justerat felstavningarna ovan, Linus 😛 )

Under denna rutan med de tre alternativen finns det ett antal knappar: Add, Remove, Set as Shared folder, Reset. Därunder ett svart fält med förtexten Shared folder: och längst ned en knapp ytterligare benämnd "OK".

Om jag förstår detta rätt så är detta tre olika alternativa sökvägar för PlugIns.

VAR ska jag klicka för att se vad alternativ 2 och alternativ 3 visar för VST PlugIns? Nu är alternativ 1 gråmarkerat. Det är väl därför som endast PlugIns med sökvägen Program/Steinberg/Cubase Essential 4 kommer upp i listan? Antar att man ska flytta ned markeringen till alternativ 2 och klicka OK-knappen, för att se vilka som svarar mot sökväg nummer 2 o.s.v.? Verifiera.

Hur kan sökväg 2 komma upp överhuvudtaget, eftersom jag inte har någon Steinberg-mapp alls under Delade filer? Däremot finns en Steinberg-mapp bredvid en mapp kallad Delade filer, på samma nivå i trädet/mapphierarkin.

Är alla VST PlugIns jag överhuvudtaget har de facto de som kommer upp när Sökväg alternativ 1 är markerat?

Eller kan jag flytta gråmarkeringen till Sökvägsalternativ 2 och sedan klicka på Ok för att få upp vilka plugins som hittas via Sökvägsalternativ 2?

😆

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Sökvägarna dyker inte upp av sig själva, utan är nån slags default-sökvägar som steinberg lagt till i listan.

Alltså, du kan säkert lägga till "C:\lattjolajban\denhärmappenfinnsinte\" om du vill, det betyder bara att cubase försöker leta där, och om det inte finns så går cubase vidare i listan, och lägger till pluggarna efterhand som de hittas.

I korthet: lägg till de mappar som behövs för att dina VST ska funka.

Överkurs: ta bort de sökvägar i listan som inte finns på din dator (kommer inte göra nån skillnad, men listan blir ju kortare..)

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är alternativ 1 gråmarkerat. Det är väl därför som endast PlugIns med sökvägen Program/Steinberg/Cubase Essential 4 kommer upp i listan? Antar att man ska flytta ned markeringen till alternativ 2 och klicka OK-knappen, för att se vilka som svarar mot sökväg nummer 2 o.s.v.? Verifiera.

//:debatt

- nix. markeringen är bara en markering. om du tex vill ta bort den andra sökvägen så kan du markera den (den blir grå) och sen trycka delete.

- Alla 3 sökvägarna är aktiva och cubase letar i samtliga sökvägar som finns i listan.

- Du kan inte se vilka pluggar som finns i varje mapp/sökväg, men: jag tror du kan se i vilken mapp de olika pluggarna finns i när de väl hittats. Direkt när du går in i Plugin Information så listas alla pluggar som cubase hittat, och jag tror man kan se sökvägen där också, per plugg.

Det enda du behöver göra är att kolla sökvägen till de pluggar som INTE dyker upp i listan, och sen lägga till de sökvägarna i listan. Då ska de dyka upp.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om ni förstår min fråga, i så fall beror det på att jag inte kan förklara vad jag menade, tror jag. Jag formulerar om det därför:

OM jag i VST 2.x Plug-In Paths istället för att välja (gråmarkera) alternativet sökväg 1 väljer (gråmarkerar) alternativet sökväg 2 (av de tre sökvägar jag f.n. har i min dator i Cubase Ess 4 - se ovan), kommer det då att dyka upp andra eller fler VST PlugIns i listan över VST PlugIns som jag nu når via Cubase Ess 4->Devices->Plug-In information->VST PlugIns, än vad som nu finns där då alternativet sökväg 1 är markerat (grålagt)?

Dvs, listan med Mina VST PlugIns som jag nu har, är den densamma oavsett vilken sökväg som är markerad i "VST 2.x PlugIn Paths"?

I så fall är det ju så att jag bara har ett antal effekter tillgängliga just nu...

Ska adda sökvägar till VST och VSTi imorgon när jag är pigg igen. Sover 3.5 timme i natt bara...

Tack igen!

Vill passa på att vurma för Jazz Brushes Expandern man kan köpa till Add drums. Lyssnade på lite ljudklipp från webbsidan. Blev jag impad? 😄

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

OM jag i VST 2.x Plug-In Paths istället för att välja (gråmarkera) alternativet sökväg 1 väljer (gråmarkerar) alternativet sökväg 2 (av de tre sökvägar jag f.n. har i min dator i Cubase Ess 4 - se ovan), kommer det då att dyka upp andra eller fler VST PlugIns i listan över VST PlugIns som jag nu når via Cubase Ess 4->Devices->Plug-In information->VST PlugIns, än vad som nu finns där då alternativet sökväg 1 är markerat (grålagt)?

nix. markeringen påverkar inte hur många pluggar som finns. det är bara ett sätt att välja en av sökvägarna om man vill radera den.

Dvs, listan med Mina VST PlugIns som jag nu har, är den densamma oavsett vilken sökväg som är markerad i "VST 2.x PlugIn Paths"?

ja. cubase söker i alla sökvägar i listan, alltid.

Tack igen!

Vill passa på att vurma för Jazz Brushes Expandern man kan köpa till Add drums. Lyssnade på lite ljudklipp från webbsidan. Blev jag impad? 😄

najs! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

- nix. markeringen är bara en markering. om du tex vill ta bort den andra sökvägen så kan du markera den (den blir grå) och sen trycka delete.

- Alla 3 sökvägarna är aktiva och cubase letar i samtliga sökvägar som finns i listan.

- Du kan inte se vilka pluggar som finns i varje mapp/sökväg, men: jag tror du kan se i vilken mapp de olika pluggarna finns i när de väl hittats. Direkt när du går in i Plugin Information så listas alla pluggar som cubase hittat, och jag tror man kan se sökvägen där också, per plugg.

Det enda du behöver göra är att kolla sökvägen till de pluggar som INTE dyker upp i listan, och sen lägga till de sökvägarna i listan. Då ska de dyka upp.

Tack!! Jättebra svar, snabbt, såg inte det när jag samtidigt skrev ett inlägg precis ovan här. Ska peta imorgon.

ALLA pluggar listas direkt i "VST PlugIns" oavsett vilken sökväg som för tillfället är markerad i "VST 2.x PlugIns Paths".

Då är det mycket enkelt - jag har nästan inga av vst-effekterna som ska finns i realtid i programmet där (som ska kunna läggas på direkt under inspelning alltså) och inte heller HALion och inte hittas Add drums. Inga andra VSTi heller (tror jag har nån strings och nåt akustiskt ytterligare som jag laddat ned free). M.a.o. inga vst.are hittas av Cubase.

Det enda som finns i listan "VST PlugIns" är de effekter som man kan lägga på på audiospåren efter inspelning . effekter under och efter inspelning nås väl på olika sätt i Cubase har jag för mig. Inte ett instrument där... surt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!! Jättebra svar, snabbt, såg inte det när jag samtidigt skrev ett inlägg precis ovan här. Ska peta imorgon.

ALLA pluggar listas direkt i "VST PlugIns" oavsett vilken sökväg som för tillfället är markerad i "VST 2.x PlugIns Paths".

Då är det mycket enkelt - jag har nästan inga av vst-effekterna som ska finns i realtid i programmet där (som ska kunna läggas på direkt under inspelning alltså) och inte heller HALion och inte hittas Add drums. Inga andra VSTi heller (tror jag har nån strings och nåt akustiskt ytterligare som jag laddat ned free). M.a.o. inga vst.are hittas av Cubase.

Det enda som finns i listan "VST PlugIns" är de effekter som man kan lägga på på audiospåren efter inspelning . effekter under och efter inspelning nås väl på olika sätt i Cubase har jag för mig. Inte ett instrument där... surt...

hmm nu vet jag inte om essentials har några specialpluggar men.. det är nog samma pluggar som kan användas efteråt som under inspelning (det har jag aldrig gjort så jag vet inte hur man gör). Det är nog en fråga om konfiguration vid inspelning gissar jag.

Oftast vill man lägga på effekter efteråt.. nåt speciellt som gör att du vill spela in det processade ljudet? Eller menar du att du vill kunna höra ljudet med effekter i lyssningen när du spelar in (fast ändå spela in ljudet oprocessat)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla VST och VSTi utom HALion One verkar ha dll-filer. Är det nåt annat fel på HALion One därför, eller måste inte det alltid finnas en dll-fil?

Hittar "bara" en massa VST Preset-filer när jag klickar i de två mappar som finns under HALion One.

Lite spekulativ fråga kanske, men kan det räcka?

Steinberg tycker jag ska ominstallera Cubase Essential 4 eftersom inte HALion la sig där det skulle från början.

HALion One får jag nog inte in utan att installera av och om hela Cubase i så fall.

Måste det inte alltid finnas en eller flera dll-filer, till en VST eller VSTi?

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm det verkar som om vst3-pluggar (som Halion1 och annat som följer med cubase) funkar annorlunda... Har tyvärr inte så bra koll på detta.

hittar ingen Halion dll på min dator heller. Hittar några pluggar som heter .vst3... kanske detta är ett nytt format för vst3. Har t ex "Groove Agent one.vst3".

du får följa steinbergs anvisningar där kanske.. hoppas du får rätt på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm nu vet jag inte om essentials har några specialpluggar men.. det är nog samma pluggar som kan användas efteråt som under inspelning (det har jag aldrig gjort så jag vet inte hur man gör). Det är nog en fråga om konfiguration vid inspelning gissar jag.

Oftast vill man lägga på effekter efteråt.. nåt speciellt som gör att du vill spela in det processade ljudet? Eller menar du att du vill kunna höra ljudet med effekter i lyssningen när du spelar in (fast ändå spela in ljudet oprocessat)?

Jag har som jag sa nånstans inte suttit med detta så mycket att jag kan uttala mig särskilt mycket om inspelningstekniken i Cubase, det medges, men idag börjar min 5.5 veckor semester så då hoppas jag kunna få tillfälle. Och nu ska det ju bli svalare så grejerna inte kokar heller.

Vid mitt förra projekt spelade jag alltid in de effekter jag ville ha direkt. Och la till mycket lite efteråt. Men för det projekt som nu komma skall räcker det nog i regel att jag bara hör ljudet med effekter när jag spelar in ljudet oprocessat. Det beror ju på hur man jobbar med kompositioner. På det nya projektet kommer låtarna att vara skrivna INNAN datorn börjar spela in - annars är det ju ibland (ofta?) så att man låter datorn vara en del av komponerandeprocessen. Man kan utgå från en panoreringseffekt ett tremolo eller vadsomhelst i introt, som sedan styr hur arpeggiot blir, när och hur rösterna ska göra vad etc. Då används effekter osv för att måla upp själva kompositionen och i DE fallen vill man väl spela in effekten direkt (för kreativitetens skull).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
hmm det verkar som om vst3-pluggar (som Halion1 och annat som följer med cubase) funkar annorlunda... Har tyvärr inte så bra koll på detta.

hittar ingen Halion dll på min dator heller. Hittar några pluggar som heter .vst3... kanske detta är ett nytt format för vst3. Har t ex "Groove Agent one.vst3".

du får följa steinbergs anvisningar där kanske.. hoppas du får rätt på det!

Steinberg menar att det NOG blivit nåt fel vid installationen av Cubase Ess 4. Felet kan bero på att Cubase LE fanns på datorn innan (åtminstone tydligen inte fullständigt rensat - det räcker inte att "bara" avinstallera i Kontrollpanelen. Men jag kommer nog att prova att se om jag kan lägga in VSt-effekter och Add drums och HALion One så som du och Linus beskrivit!!

Eftersom du inte heller hittat några dll-filer för HALion One. HALion One ingår ju i Cubase Essential 4 per automatik - det kanske blir annorlunda gällande dll-fil/er då?

Groove Agent är väl nåt helt annat än HALion One.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte heller hittat några dll-filer för HALion One. HALion One ingår ju i Cubase Essential 4 per automatik - det kanske blir annorlunda gällande dll-fil/er då?

Groove Agent är väl nåt helt annat än HALion One.

japp, men jag menar att den är i VST3-formatet som introducerades iom cubase4. det är mest steinberg själva som erbjuder pluggar i det formatet, och har därför inte så bra koll på dem.. men jag vet att tex groove agent one, som följer med cubase 5, är en vst3-plugg. och den har ingen dll, utan istället en .vst3-fil.. vilket skulle kunna tyda på att alla vst3-pluggar har denna filändelse.

Finns även en fil som heter "Cubase Plug-in Set.vst3" i min mapp, vilket skulle kunna vara flera pluggar (HalionOne mfl?) i en fil(??). kryptiskt.

En annan reflektion är att det ju bara är på VST2.x-pluggar som man kan lägga till alla de där sökvägarna vi pratat om. Så Steinberg kanske tröttnat på att alla haft problem, och med VST3 bestämt att alla pluggar ska ligga på samma ställe. Bara en gissning..

kanske nån annan här som vet mer om hur det är tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man måste registrera sitt Add drums inom 10 dagar... 🙂 om jag inte skulle hinna få in Add drums där det ska vara - i Cubase Essential 4 alltså, för registreringen - vad händer då och hur gör jag då? Registreringen ska ju göras från Host-programmet, väl, och nåt sånt formulär finns ju inte i mitt Cubase Essential 4 eftersom inte Add drums hittats där ännu. Börjar Add drums-tiden att räknas från det att jag försökte installera Add drums, eller från då Add drums syns i Cubase Essential 4?

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man måste registrera sitt Add drums inom 10 dagar... 🙂 om jag inte skulle hinna få in Add drums där det ska vara - i Cubase Essential 4 alltså, för registreringen - vad händer då och hur gör jag då? Registreringen ska ju göras från Host-programmet, väl, och nåt sånt formulär finns ju inte i mitt Cubase Essential 4 eftersom inte Add drums hittats där ännu. Börjar Add drums-tiden att räknas från det att jag försökte installera Add drums, eller från då Add drums syns i Cubase Essential 4?

😄

//:debatt

Från att du öppnar det första gången. Är jag nästan helt säker på 😄 Annars löser vi det.

Om du har supportfrågor på AD rekommenderar jag att du mailar support[at]xlnaudio.com så kommer Tore ta hand om dig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inom kommande dagarna trots allt av- och ominstallerar Cubase Essential 4, måste jag avinstallera Add drums och andra vst och vsti först??

Hmm man tycker ju inte det ska behövas. Men installers är ett litet h-e, så det kan ju strula.. Men jag tror det ska gå bra att bara installera om cubase, börja med det.

Vore ju galet om Cubase tog bort nåt av AD-installationen (i så fall själva DLL-filen, om cubase-uninstallern raderar hela vst-mappen.. men det har jag svårt att tro)

I värsta fall får du väl köra AD-installationen igen bara.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag måste bara få undra lite är det verkligen så hår svårt att få Windows, Cubase, AD och en laptop att lira ihop eller skojar du med oss debatt?

Jag ska testa på min PC. Jag har iofs Logic på den men det ska väl inte vara nån skillnad den går ju på win.

15 minuter så satt den där inga problem överhuvudtaget! Han bara skojar med oss den rackarn 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...