Jump to content
Annons

Akustisk gitarr


Lost

Recommended Posts

Hej!

Jag letar efter en helt vanlig, hederlig stÄlstrÀngad akustisk gitarr. Jag handlar alltid ifrÄn Thomann.de och letade efter en gitarr dÀr. Men det vart inte sÄ enkelt som jag trodde dÄ det finns hur mÄnga olika modeller som helst, och vet inte vad som skulle passa en nybörjare som mig.

Det fanns;

Koncertgitarrer och Westerngitarrer - men det fanns dÄ vÀldigt mÄnga olika slags modeller.

Hur ska en nybörjare veta vad som gĂ€ller? sĂ„g en slags gitarr som hette "folkgitarr". LĂ„ter rĂ€tt okej iallafall! 😐

Tack pÄ förhand!

post-17866-1246948083_thumb.jpg

post-17866-1246948087_thumb.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Koncertgitarrer Ă€r vĂ€l nylon... 😐

Sök Westerngitarrer - Dreadnought

Bra stÄlstrÀngat för nybörjare Àr Yamaha FG-750S och Simon & Patrick Woodland cedar. De ligger hos nu Thomann pÄ runt 4200 SEK.

Annars kan i den lÀgre prisklassen Epiphones variant av Hummingbird för runt 2000 SEK vara ett alternativ.

1284096_800.jpg

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jag letar efter en helt vanlig, hederlig stÄlstrÀngad akustisk gitarr. Jag handlar alltid ifrÄn Thomann.de och letade efter en gitarr dÀr. Men det vart inte sÄ enkelt som jag trodde dÄ det finns hur mÄnga olika modeller som helst, och vet inte vad som skulle passa en nybörjare som mig.

Jag skulle nog gÄ in pÄ en riktig butik och diskutera med personalen dÀr om vad som skulle kunna passa bÀst. Kanske lite dyrare Àn Thomann, men garanterat smidigare att hitta rÀtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OjdÄ!

jag hade tĂ€nkt mig prisklassen 1000kr eller sĂ„. Det finns ju mĂ„nga inom det priset men dĂ„ antar jag att det Ă€r skitkvalitĂ©? men lever man pĂ„ CSN sĂ„ finns det ju inte sĂ„ mycket andra alternativ dock 😐

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan vad coolt. Thomann har lagt in ljudprov pĂ„ varje gitarr 😐 sĂ„ man kan lyssna pĂ„ kvalitĂ©n. Men iaf, Fender har ju ett par billiga dreadnought gitarrer. Jag tycker de lĂ„ter helt okej faktiskt. ligger runt 1000 kronors lappen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fan vad coolt. Thomann har lagt in ljudprov pĂ„ varje gitarr 😄 sĂ„ man kan lyssna pĂ„ kvalitĂ©n. Men iaf, Fender har ju ett par billiga dreadnought gitarrer. Jag tycker de lĂ„ter helt okej faktiskt. ligger runt 1000 kronors lappen.

Ja, jag hörde det nyss. HÀftigt. Men synd att det inte fanns ljudprov pÄ de tvÄ dyrare jag rekommenderade. Epiphonen har en mörkare ton Àn Fenders modeller, tack vare mahognyuppbyggnaden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Ibanez billigare stÄlstrÀngade alltid lÄtit bra för pengarna, om man bara har bra strÀngar pÄ dem.

Det finns ju mycket beg ocksÄ, sÄna som köpt gitarr, sen har det inte blivit av att spela pÄ dem, sÄ de bara stÄr oanvÀnda i nÄt hörn. Viktigt Àr att inte strÀngarna ligger för högt, det kan de göra Àven pÄ en dyr gitarr, sÄ att skicka efter utan att kunna kÀnna pÄ den först lÄter vÀldigt lurigt. Det skulle jag inte vÄga.

Alla svenska musikaffÀrer har skapliga "akustar" att erbjuda till lÄgt pris. Man kan gÄ in i en affÀr och sÀga att man sett en trevlig gitarr pÄ Thomann.de, den heter si och sÄ, sÀljer ni ocksÄ den? Jag har gjort mina senaste affÀrer sÄ, och fÄtt lika bra, eller tom bÀttre pris hos Musikbörsen Àn hos Thomann.

Lycka till, en gitarr att spela pÄ det Àr lycka det...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Köpa gitarr Ă€r svĂ„rt. Att köpa via en webbutik Ă€r Ă€nnu svĂ„rare. Även billiga kan vara ganska bra, men det handlar mycket om

individuella gitarrer. SÄ det Àr nog bra att prova dem. Ska ÀndÄ handla via nÀtet sÄ mÄste man veta vad man ska ha. Speciellt vilken

bredd man ska ha pÄ halsen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Köpa gitarr Ă€r svĂ„rt. Att köpa via en webbutik Ă€r Ă€nnu svĂ„rare. Även billiga kan vara ganska bra, men det handlar mycket om

individuella gitarrer. SÄ det Àr nog bra att prova dem. Ska ÀndÄ handla via nÀtet sÄ mÄste man veta vad man ska ha. Speciellt vilken

bredd man ska ha pÄ halsen.

Well ..

Ă€r nog inte sĂ„ mycket jag kan "prova" eftersom jag inte kan spela gitarr 😉 Det jag dock kan prova Ă€r hur bra gitarren passar mig rent storleksmĂ€ssigt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Well ..

Ă€r nog inte sĂ„ mycket jag kan "prova" eftersom jag inte kan spela gitarr 😉 Det jag dock kan prova Ă€r hur bra gitarren passar mig rent storleksmĂ€ssigt.

Be nÄn i affÀren demonstrera. Be dem stÀmma den ocksÄ - de Àr ju alltid Àckligt ostÀmda i butikerna.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)
Well ..

Ă€r nog inte sĂ„ mycket jag kan "prova" eftersom jag inte kan spela gitarr 😉 Det jag dock kan prova Ă€r hur bra gitarren passar mig rent storleksmĂ€ssigt.

Det inte sÄ lÀtt. Skillnaden i bredd mellan de smala och breda Àr runt 6 mm. Jag tycker nylon brukar vara ganska lagom vilket brukar

vara ytterligare 3-4 mm. Är det för brett nĂ„r man inte upp med alla fingrar. Är det för smalt sĂ„ fĂ„r inte alla fingrar plats. Hur man Ă€n gör

blir det inte bra sÄ man mÄste hitta sin egen kompromiss.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja jag har ju rĂ€tt sĂ„ korta fingrar sĂ„ att nĂ„ överallt kan kanske bli ett problem 😉 Men fĂ„r helt enkelt testa mig fram och se vad jag finner.

Tack för all hjĂ€lp! kom gĂ€rna med mer tips om ni har nĂ„gra 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...