Jump to content
Annons

Hur behåller man känslan in i datorn?


Musicmasta

Recommended Posts

Hej, har skrivit en ballad där jag i huvudet hör ett ganska avskalat men fylligt sound, typ introt på OneRepublic/Timbaland Apologize.

Har testat att spela in den fritt (utan metronom) med ack gitarr - får då ett ganska bra sound m känsla.

När jag sätter mig vid datorn dock, känner jag att jag tappar känslan eftersom allt blir så uppstyrt. Samtidigt är det väl en förutsättning att det är riktigt tajt för att kunna jobba vidare med låten.. lägga trummor/percussion, stråk etc. Men jag tappar inspirationen då mina försök hittills låter statiskt, tråkigt och livlöst

Tacksam för tips och erfarenheter på hur man för med sig den levande känslan in i datorns värld 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fixa lite mysigt i rummet där du ska spela in. Jag läste ett knep som lät riktigt bra i tidningen Hemmastudio för alla. Fixa en liten ljussättning i inspelningsrummet så att du kommer i rätt stämning, för har man ett tråkigt eller stökigt rum, så blir man på tråkigt och oinspirerat humör. Därav spelar man också tråkigt.

Nu vet jag inte om det var ett sådant här sorts tips du var ute efter, men jag bju'r på det ändå, ha en trevlig fredagskväll!

🙂

edit: En riktigt bra pall är också skönt att ha när man spelar akustisk gitarr, lite konsert-stämning är bara bra!

Redigerat av EkL
Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt är det väl en förutsättning att det är riktigt tajt för att kunna jobba vidare med låten.. lägga trummor/percussion, stråk etc. Men jag tappar inspirationen då mina försök hittills låter statiskt, tråkigt och livlöst

Det är bara att sätta sig på tvären och vägra falla undan för livlösa midinötter 😛

Låt din första inspelning styra klicket istället!

Vad sitter du på för daw?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste felet är att man spelar odynamiskt. Timingen kan gärna vara perfekt på det mesta, men anslaget på allting gör en ruggigt stor skillnad.

Känns det jobbigt att komma igång så kan verktyg som Groove Agent (eller andra trumpluggar där man har färdiga komp tillgängliga) vara till stor hjälp - för då får man ett fungerande trumkomp direkt, utan att behöva pilla ihop något själv. HAr man ett trumkomp som låter bra, så blir det mycket lättare att göra resten av musiken också.

Om du vill ha ett lite varierande tempo genom låten så kan du, som Gain föreslår, låta tempot styras av det du spelade från början. Det görs på olika sätt i olika program, men går nog att göra i alla de större programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Som sagt ovan här försök att använda din första inspelning som bas för att styra tempot så det blir så dynamiskt som det krävs för att få det levande. Finns olika sätt att göra det beroende på vilken programvara du använder. I logic så kör jag in en vers eller två, loopar det så det synkar ok över ett jämt antal takter. Via programet så kan man sen få fram tempot och givetvis även göra tempoförändringar om det behövs.

När det gäller timing så handlar det ju om att saker ska hamna på samma ställen/ha samma referenspunkt tidsmässigt men beroende på musikstil så kan det ju variera hur man förhåller sig till beat ett. Ofta så ändras ju oxå tempot en smula beroende på var man är i låten och sånt kan ju vara svårt att kunna direkt, kanske tar ett tag att lära sig hur det görs bäst i olika program.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips! Ljussättning ska jag nog kunna fixa. Det där med att låta tempot på originalet styra programmet lät intressant, o lite avancerat...

Använder Sonar Home Studio. Ska leta om jag hittar i manualen hur man gör...

Jag är ju heller ingen naturlig keyboardist, så det är möjligt att jag behöver öva en del för att få bättre känsla med klaviatur.

Kan ibland uppleva att det låter bra under inspelning av ex midi-piano, men sen när jag lyssnar låter det stressigt o otajmat...

Link to comment
Dela på andra sajter

ett knap som jag brukar sitta sjukt länge med är att få rätt trummkomp, utan rätt trumkomp så är de jätte lätt att de låter statiskt och onarturligt. De svåra jockset är trummerna just när man e ensam också. eftersom jag gör mina låtar själv så kan jag ju aldrig testa om trummorna låter bra ihop med piano gitarr etc. En annan sak att tänka på.... om du gör pianot vid datorn som jag gör..(för att få det tätt)..så skall du tänka på betoningar. om du slår 8:ondelar på pianot och sedan skriver in det i studioprogrammet så ska du sedan ändra ljudnivån på alla tillslag så att du kanske betonar 1:an 4:an 7:an och 8:an. om du inte gör det så blir det oftast jätte syntetiskt!... bara lite små tips ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...