Jump to content
Annons

Kör/ljud/musik från filmen Gladiator?


D200

Recommended Posts

Jag undrar om någon vet om det finns någon plugg eller liknande där man kan få fram tex hon som sjunger i Gladiator-filmen på något språk som jag inte vet vad det är...

Finns väl någon sån där plugg som skapar röster eller körer har jag för mig...men det ska i sådana fall vara ganska nära hennes röstläge osv...

Någon som vet???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Voices of Passion kanske? Annars finns ju Symphonic Choirs också.

Tack för tipset!

Ska kika på dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken i Gladiator när han går genom fältet o tar på stråna tex gör ju halva filmen...

Så jag skulle vilja ha något liknande för att testa bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska dyrt skaffa några såna pluggar bara för att testa? 🙂

Jo, men ska ju inte bara testa då om man säger så...men ville se hur det funkar lite och vad som fanns.

Uttryckte mig lite knäppt kanske... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken i Gladiator när han går genom fältet o tar på stråna tex gör ju halva filmen...

Så jag skulle vilja ha något liknande för att testa bara...

Håller med fullständigt... Sången borde vara halvsvår att återskapa med hjälp av pluggar.

Sången just där låter som någon slags plågad klagan tillsammans med lite ancient strängljud.

Fullständigt lysande. Blev tvungen att köpa soundtracket. Var väl John Williams som skrev musiken om jag inte minns fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med fullständigt... Sången borde vara halvsvår att återskapa med hjälp av pluggar.

Sången just där låter som någon slags plågad klagan tillsammans med lite ancient strängljud.

Fullständigt lysande. Blev tvungen att köpa soundtracket. Var väl John Williams som skrev musiken om jag inte minns fel...

Hans Zimmer har jag för mig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans Zimmer och Lisa Gerrard har skrivit musiken till Gladiator. Att byta ut en sångare mot en plugg funkar sällan, beror på hur nära du vill komma iofs. Annars kan jag väl rekommendera att du försöker hitta någon sångerska via nätet, här eller på myspace möjligen. Det finns säkert någon som är intresserad.

Omnisphere har annars helt okej sångsamplingar - sopran och tenor bland annat. Dock hörs det nog att det inte är på riktigt, om man är kritisk 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Med reverbet som följer med Voices of Passion högt ställt och sen lite bra fummel med tangenterna och legato heter det väl så borde man ju kunna åstadkomma nåt som låter hyfsat och att det är gömt med reverbet liksom...plus annan musik som grund som omger sången...?

Eller ska man ringa kungliga operan direkt och be om offert....?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Med reverbet som följer med Voices of Passion högt ställt och sen lite bra fummel med tangenterna och legato heter det väl så borde man ju kunna åstadkomma nåt som låter hyfsat och att det är gömt med reverbet liksom...plus annan musik som grund som omger sången...?

Eller ska man ringa kungliga operan direkt och be om offert....?

Skickar ett ljudexempel till dig som PM på en låt jag jobbar med. Så kan du höra Omni-varianten /F

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Med reverbet som följer med Voices of Passion högt ställt och sen lite bra fummel med tangenterna och legato heter det väl så borde man ju kunna åstadkomma nåt som låter hyfsat och att det är gömt med reverbet liksom...plus annan musik som grund som omger sången...?

Eller ska man ringa kungliga operan direkt och be om offert....?

Visst kan man få helt okej resultat men du kan aldrig få samma som med en riktig sångerska. Hur tänker du då? :rolleyes: Dra på en massa reverb att det skulle dölja bristerna? Nej det funkar aldrig det heller. Inget kan ersätta den äkta varan. Ungefär som alla gitarrsamplingar. Blir aldrig lika bra som när man lirar det själv eller någon annan. Tvivlar inte på att det kommer att gå i en snar framtid men vi är inte där än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man få helt okej resultat men du kan aldrig få samma som med en riktig sångerska. Hur tänker du då? 😛 Dra på en massa reverb att det skulle dölja bristerna? Nej det funkar aldrig det heller. Inget kan ersätta den äkta varan. Ungefär som alla gitarrsamplingar. Blir aldrig lika bra som när man lirar det själv eller någon annan. Tvivlar inte på att det kommer att gå i en snar framtid men vi är inte där än.

Vet inte ens om du har sett filmen Gladiator men hör DU vad hon sjunger? Alltså, vad betyder sången eller lätena i filmmusiken?

Är tacksam för svar i så fall...för jag hör det FAN inte!!!

Så kanske du fattar hur jag tänker...

Menade inte 100% wet, 45 sekunder och fullt mos utan att man lägger på reverb så att det flyter med i det man lägger som huvudmusik alltså.

Motsatsen till när Tommy Körberg sjunger om du är med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen dyrt, men Spectrasonics Symphony of Voices är verkligen den produkt du letar efter...

Har insett att det finns ett flertal som kan vara av intresse men manskörer i överflöd och liknande är lite sådär...visst om man får med dem men ändå...

Pluggar/bibliotek där man kan modellera meningar och så är ju rätt sjysst med men ljudens karaktär är ändå mest intressant...ljus kvinnoröst.

Vi får se vad det blir och när men tack för alla tips iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts tidigare så är Voices of Passion det närmaste skulle jag tro. Här finns demos:

http://www.soundsonline.com/Quantum-Leap-V...-pr-EW-174.html

men kolla in de andra alternativen också. Lycka till.

Vet inte ens om du har sett filmen Gladiator men hör DU vad hon sjunger? Alltså, vad betyder sången eller lätena i filmmusiken?

Är tacksam för svar i så fall...för jag hör det FAN inte!!!

Det Lisa Lisa Gerrard sjunger i Gladiator är ett påhittat språk. http://www.wvpubcast.org/blogs.aspx?id=11395&blogid=312

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...