Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har märkt att jag har en förvånansvärt låg insignal trots min mixer, om jag inte vill blåsa öronen av mig så ligger jag runt -20db när jag spelar in. Trots att jag dragit på volymen ordentligt (så ordentligt jag kan utan att få aldeles för mycket brus)

Jag skulle gissa att med alla volymer maxade skulle jag kunna komma upp till 0db direkt i inspelningen, ska det vara så?

Annons
Postat (redigerat)

Sa väl inte så mycket i originalinlägget.

Jag har amatörgrejer 2000

Cubase SX (ok det är ju faktiskt bra)

Juli@ kort

Alto mixing console S-6 (skräp)

Och en skitmick.

Skitmicken är kopplad till mixern och 2 tele/tele går L-R till ljudin i ljudkortet.

Micken används till sånginspelning samt framför förstärkaren (där jag använder min mycket fina värmefläkt som mickstativ)

[edit] nu när jag funderar på det, är det möjligt att min mick är så dålig och dov och sabbad att den försvagar insignalen?

Redigerat av Kringlan
Postat

Jag skulle nog inte ha för stort förtroende för en mic som kopplas in på tele. Det är troligen en mic som är gjord för att ha till en gammal sunkig bandspelare eller något sådant...

Dessutom är det inte säkert att teleingången har möjlighet att få upp tillräcklig Gain för att förstärka en mic...

Jag skulle nog skaffa en ny mic till att börja med - exempelvis en Studio Projects B1, som enligt min mening är bäst i klassen när det gäller billiga stormembranare... 🙂

Postat (redigerat)

Ja det är nog där skon klämmer. Fan

Men fan, frågan är om det verkligen är värt det. Mina demoinspelningar låter ju ändå rätt okej nu. Ska ta ett foto av studion nån gång så ni hajjar kan sitta och skratta hehe... Instrument och kläder och snus och bira och äckel överallt. Resten är bara hoptejpade sladdar och sånt..

Jag måste antagligen skaffa en ny förstäkare också isf, för min brusar nåt förjävligt. Och bättre mickar lär plocka up det betydligt bättre..

Och gör jag det kommer jag behöva fler saker... Vet inte om jag vill dra igång karusellen igen.

Redigerat av Kringlan
Postat (redigerat)

Jao.. men julen kommer ju på. Så vi får se.

Fast förhoppnignsvis lämnar jag landet till våren, så jao.. får se hur det blir.

Tack för hjälpen!

Redigerat av Kringlan
Postat
...det är en eeevighetsmaskin... 😄

Det där med uppgraderingar och förbättringar är en ond cirkel utan ände. När en sak blir bättre, så upptäcker man brister hos nästa - och nästa - och nästa - och... 😳

Dagens sanning!

Bara för 7 månader sen skulle jag aaaaldrig lägga över 1000 spänn på en mic och nu sitter jag här med en ADK Vienna 🙂 Förut va man ju iof en ovetande gitarrist 😆 haha

för att hålla mig lite ontopic så kan jag meddela att din mixer (som jag också har fast endast använder för lyssning) har riktigt kassa preamps som man måste gaina skiten ur för att få signal och får då en hel del brus på köpet 😱

Postat (redigerat)

Det var som 17! Kanske dags för en ny mixer, alternativt en preamp i stället...? 😳😱

- fast använder du den bara för lyssning, så skulle du kanske satsa på en M-Patch (passiv volymkontroll etc...) i stället - om du har aktiva monitorer.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Det var som 17! Kanske dags för en ny mixer, alternativt en preamp i stället...? 😳  😱

- fast använder du den bara för lyssning, så skulle du kanske satsa på en M-Patch (passiv volymkontroll etc...) i stället - om du har aktiva monitorer.

Kollar upp med en gång 😆

tack för bra hjälp som vanligt 🙂

EDIT: fan den ser riktigt vettig ut måste jag säga 😄

Redigerat av lavrell

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.