rockstone Postat 15 juni 2009 Postat 15 juni 2009 finns d nån box man kan ha mellan förstärkare och lådan som gör om ohm antalet, jag har en peavey classic som högtalar elementet är på 16 ohm tänkte koppla bort detta och sätta kablarna till min marshall 4,12 men den är på 8 ohm, altså behöver jag nån gej som omvandla 16 ohm till 8 ohm, finns d nån box som gör detta?
Claes Holmerup Postat 15 juni 2009 Postat 15 juni 2009 Nej, det finns inte - inte såvitt jag vet i alla fall... Du kan löda ihop ett motståndsnät på 8 ohm av effektmotstånd, som du seriekopplar med högtalaren - men frågan är om inte slutsteget kan driva 8 ohm, så att du inte behöver göra någonting alls... Det brukar nog stå i manualen eller i bästa fall direkt på utgången från stärkaren...
rockstone Postat 15 juni 2009 Trådstartare Postat 15 juni 2009 nä tyvär står det minimum 16 ohm på uttaged där man kan koppla till en extra låda och på högtalaren som sitter där står det 16 ohm, men jag behöver altså ett motstånd på 8 ohm eller? vart kan jag köpa detta? spelar det nån roll vilken av dom två kablarna jag sätter den på?
Claes Holmerup Postat 15 juni 2009 Postat 15 juni 2009 nä tyvär står det minimum 16 ohm på uttaged där man kan koppla till en extra låda och på högtalaren som sitter där står det 16 ohm, men jag behöver altså ett motstånd på 8 ohm eller? vart kan jag köpa detta? spelar det nån roll vilken av dom två kablarna jag sätter den på? Effektmotstånd finns bl a hos ELFA, men du måste förstås ha lika hög effekt som stärkaren kan lämna ut (annars brinner motstånden av när du drar på ordentligt med volym), så det blir stora bestar - och de kommer att bli varma... Det är inte säkert att det finns precis rätt, så du kan behöva sätta ihop några motstånd för att få ihop både resistansen och effekten... Om du sätter det seriekopplat på minuspolen eller pluspolen kvittar. Det blir precis samma resultat. 🙂 Vänta lite innan du springer iväg och handlar - för det kan ju finnas någon som snart kommer med förslag om något som jag inte känner till... 😉
oioioi Postat 15 juni 2009 Postat 15 juni 2009 Är elementen i Marshall-lådan parallel-kopplade på något sätt? (Borde vara det...) Om så är fallet: Ifall du kopplar om och kör på bara "ena halvan" blir det 16 ohm. Om du ofta ska byta fram och tillbaka borde du kunna bygga in någon omkopplare i högtalarlådan, så att antingen är det 4 element och 8 ohm, eller 2 element och 16 ohm. Dock vill jag lägga in reservation om att jag kan ha helt fel. Vänta mao in eventuella protester innan du kopplar om.
Claes Holmerup Postat 15 juni 2009 Postat 15 juni 2009 Angående olika kopplingar, så kan du går in på artikeln om impedans i Kontrollrummets Wiki. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.