Jump to content
Annons

DPC Latency, trådlöst nätverk och laptops


henk2055

Recommended Posts

Hej!

Jag antar att några av er här är bekanta med begreppet DPC Latency, vilket jag har lite problem med.

Datorn jag använder är en HP Pavilion dv5-1264eo laptop. Intel Core2Duo 2,13 GHz, Intel mobile PM45 chipset, 4 Gb ram osv. DPC latencyn idlar mellan 150-200 us vilket jag antar att man får se som okej för en laptop, hur som helst så skapar det inte något problem för mig. Problemet är att det ungefär var femte minut kommer en rejäl spike på 23000 us och det är då det blir problem. Datorn tappar kontakten med mitt firewire ljudkort (Saffire LE) och det blir ett avbrott i ljudet.

Jag har härlett det hela till mit trådlösa nätverkskort som jag har förstått ofta är boven i sådana här draman. Det är ett Broadcom 802.11g WLAN kort. När detta är inaktiverat försvinner spikarna men då blir jag å andra sidan av med nätet.

Så just nu har jag två lösningar på problemet. Att inaktivera nätverkskortet eller att öka på firewire bufferten (då går det också bra men det medför på gränsen till för hög latency när jag musicerar). Så min fråga är helt enkelt om det är någon annan som har stött på samma problem med ovan nämnda nätverkskort, eller liknande och sitter inne med en lösning där spikarna försvinner utan att nätverkskortet är inaktiverat. Jag har suttit och dammsugit forum nu hela dagen men inte kommit fram till något.

Tack!

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ur mitt perspektiv skulle jag nog leva med att inte vara uppkopplad när jag spelade in, eller i övrigt jobbade med musiken. Låg latency behöver jag för övrigt bara när jag spelar in. Kan ju vara annorlunda för dig förstås. En undran är ju också om du kör brandvägg/antivirus etc samtidigt som du spelar in eller mixar eftersom du är uppkopplad. Det låter inte helt optimalt i så fall och lär ta en hel del kraft i anspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag hade liknande problem med min HP Pavillion DV6064ea och Digi002 rack men som sagts tidigare i tråden klarar man sig bra utan uppkoppling när man jobbar med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

gräver upp denna...

Har upptäckt fenomenet dpc latency på sista tiden, tycker det är konstigt att det inte nämnts oftare här på forumet?

Själv har man köpt utrustning som nu knappt kan användas då min laptop har skyhög dpc med jämna mellanrum (flera gånger per minut).

Läge att börja uppmana folk att köra dpc-latency checker innan man ens funderar på att lägga pengar på utrustning?

Tydligen lider de flesta (!) laptops av detta problem.

Hursomhelst, nu sitter jag här med problemet. Jag har provat att inaktivera sak efter sak i enhetshanteraren, men inget verkar vilja hjälpa.

Någon som har några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju kanske nämna var testprogrammet finns: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml . 😉

Det vanligaste är nog att nätverkskortet (oftast då WLAN - om det är separata för LAN och WLAN) ställer till trassel. Det var en kille här i forumet som pillade ihop en häftig i7-maskin (stationär), som han fick stora problem med just DPC-latency när han körde XP - men problemen försvann när han installerade Vista i stället. Det verkar alltså som om det kanske inte alltid är så lyckat att köra XP - åtminstone inte med komponenter av nyare datum... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har grävt vidare och löst problemet halvvägs. Datorn tappar inte längre kontakten med ljudkortet när DPC latencyn spikar men däremot blir det ett plopp eller klick i ljudet. Detta försvinner dock när jag inaktiverar WLANet och ni har en väldigt bra poäng där, man behöver ju faktiskt inte internet när man gör musik.

Om någon är intresserad av hur jag gjorde för att lösa det med ljudkortet så va det några ändringar som skulle göras i registret för att ge kortet högre prioritet (eller nåt i den stilen)

Leta reda på HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Enum > 1394 > (sen beror det väl på vilket ljudkort du har men för min del) > Focusrite&SaffireLE > "Massa siffror" > Device parameters

När du har kommit dit så lägger du till ett nytt DWORD i device parameters katalogen, högerklickar på det och väljer "modify" och skriver "0" i "Value data" rutan. Det är det värde som ger ljudkortet (eller firwewire porten?) bäst prestanda.

Edit: viktigt är nog bara att tillägget som görs hamnar i "device parameters" katalogen, men vägen dit kanske kan se lite olika ut beroende på operativsystem och ljudkort.

Om detta inte blev för rörigt så kan det vara värt att prova för det hjälpte jättemycket för mig.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Trots fortsatt höga dpc-spikar så verkar det ha hjälp mycket att stänga av Aero-funktionen i vista, ska tydligen ligga i konflikt med nvidias drivrutiner på något vänster. Betydligt mindre dropouts i Sonar! (än så länge, vågar knappt hoppas på att det håller sig så)

Allting blev dock väldigt fult och babyblått... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots fortsatt höga dpc-spikar så verkar det ha hjälp mycket att stänga av Aero-funktionen i vista, ska tydligen ligga i konflikt med nvidias drivrutiner på något vänster. Betydligt mindre dropouts i Sonar! (än så länge, vågar knappt hoppas på att det håller sig så)

Allting blev dock väldigt fult och babyblått... 🙂

Ja - Aero har jag hört från olika håll att det definitivt är pestflagg på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att stänga av aero gör ingen skillnad för mig men däremot så ställer "Microsoft AHCI-Compilant Control Method Battery" till det lite också. Prova att inaktivera den. Inget viktigt, det enda den gör är att snacka med batteriet så du ser hur mycket batteri du har kvar nere i aktivitetsfältet, vilket man klarar sig utmärkt utan om man har sladden ikopplad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Man bör nog ha alla sorters energisparlägen avaktiverade också...

Dom är riktigt ondskefulla för laptopens performance.

Bra poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tänkte bara säga att jag löst problemet med DPC latency spikes nu på min laptop.

Om någon är intresserad så följde jag stegen här: http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...7&tstart=45

Bli inte rädda av att det är ett macforum, börja läsa där det står "Turn off the Broadcom 802.11N WLAN driver via..." och följ dom enkla stegen som kommer där.

Edit: Jag behövde inte stänga av Wlanet, det räckte med att uppdatera drivrutinen till den som dom nämner i det forumsinlägget!

Good luck. Over and out!

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...