Coffeemidget Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Ăr det verkligen bra att normalisera en slutmix till -0db? Jag har hört -0.3, och sĂ„ har jag hört att folk normaliserar till 106% alltsĂ„ klipper hela mixen typ. Jag hĂ„ller mig till -0,3 för jag hört att radio stationer har kompressor/limiter pĂ„ allt de sĂ€nder ut i etern (e inte sĂ€ker pĂ„ kompressor, men limiter iaf) Dessutom tror jag att lĂ„ten kanske kan lĂ„ta bajs pĂ„ en del system efterssom de kanske har nĂ„n super-ultra-in-your-fejs-modul-mega-bass-ultraslajser grej som pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kanske höjer det extra Ă„ skrĂ€par till nĂ„got. Jag undrar om de e bra att ha lite spelrum för ljudet, vad gör ni? plus att jag har en lĂ„t faktiskt som jag medvetet klippte (discodĂ€ngamusik) som lĂ€t svinbra nĂ€r jag lĂ€t den klippas.. nĂ„n som vet nĂ„t bra om de hela?
Coffeemidget Postat 9 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 9 december 2004 NĂ N MĂ STE VĂL FAN HA EN Ă SIKT! đ
lavrell Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Man skall aldrig normalisera đ sĂ€tt hellre en limiter pĂ„ hela ljudfilen nĂ„nstans runt -0.2 -0.6 för att slippa den digitala disten som uppkommer vid överslag
Coffeemidget Postat 9 december 2004 TrÄdstartare Postat 9 december 2004 (redigerat) Man fÄr ju bara klippning om man normaliserar över -0db.. Först gör ja sÄ att jag limitar med en multibandskompressor sÄ att jag kapar bort alla renegade toppar, sen normaliserar jag till -0,3 db.. DÄ fÄr jag ju inget digitalt överslag, förstÄr inte vad du menar EDIT: och dÄ menar jag inte att jag limitar en redan klippt signaltopp, utan bara tar ner topparna sÄ jag kan trycka upp allting en smula mer om ljudet Àr för svagt generellt. Redigerat 9 december 2004 av Maximiliananthony
Erik Hofstein (oregistrerad) Postat 10 december 2004 Postat 10 december 2004 Det Ă€r dummt att ta normalsiera till 0 dBfs. Det kan dĂ„ dista i vissa cd-spelare. Vill man vara helt sĂ€ker Ă€r det bĂ€ttre att ligga -0.6 dBfs. Det beror pĂ„ omvandlaren i cd-spelaren. Vid radio sĂ€ndningar Ă€r det brukligt att man anvĂ€nder limiter sĂ„ dĂ€r det ganska lugnt. MĂ„nga sĂ€ger -0.3 dBfs för det lĂ€ser de flesta överallt. Men man förlorar inte mycket dynamik pĂ„ gĂ„ ner ett snĂ€pp till. đđđźđđđ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.