Jump to content
Annons

Effekt som lägger till med tryck?


Shii (oregistrerad)

Recommended Posts

Shii (oregistrerad)

Är ute efter nåt som gör att tex trummor eller slutmixen fettar till sig, trycker riktigt hårt på ett behagligt sätt!

behöver ingen hjälp med eq, compressor eller något sådant, tänkte bara om det finns nån liten kul plugg man inte hört om som hjälper till lite 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Shii (oregistrerad)

ah jag va nog inte tillräckligt tydlig. det ni nämner är ju typiska mastrings pluggar med EQ, Compressor osv (har använt både T-racks och Waves Bundle)

men jag menade mer nån lite mindre använd effekt som även tjänar ett syfte att lyfta upp saker å ting

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
behöver ingen hjälp med eq, compressor eller något sådant,

Just eq och kompressor är ju de bästa verktygen som finns för att fetta.

Jag tror nog du behöver lite hjälp iallafall. 😆

Rekommenderar (som alltid) iZotopes manual till deras Ozone-plugg.

Den handlar i första hand om hur man mastrar med Ozone, men man får faktiskt en grundläggande förståelse för hur kompressorer, eq och limiter används.

Finns på deras hemsida, en pdf-fil.

Observera att du både måste läsa och tänka; hoppas det inte blir för svårt.

Men nån annan kanske har lite fina fett-presets och dela med sig av?

Tryck på knappen, typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

En sak som fungerar bra och används ibland i branshen. Dubbelera spåren och pitcha ner trummorna ett par cent. Det ger mer fetma utan att köra kompressor eller eq. Som att dubbelera oscallitor på en synt. Fungerar bra och används ofta i Rnb studios i USA. Det gör att man kan behålla dynamiken och ändå få intrycket av mer fetma. Helt enkelt dubba enskilda trummor. Baskagge är tacksam för sådan här behandling.

Problemet med tex med limiter som är nämnd L2, kan vissa fall helt enkelt låta sämre basområdet. Den gör att det förlorar lite bas och tar bort fasthet. Den ökade ljudvolymen lurar öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shii (oregistrerad)

kör med dublering av spår ibland när det passar!

asså jag venne hur jag ska förklara, men det soundet jag vill uppnå kan jag inte riktigt uppnå med bara eq och kompressor, vill inte bara att d ska trycka, det ska liksom..hmm.. nåja..

tror att en maximizer kommer göra susen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är tryck du vill ha, som i ljudet av en slagborrmaskin mot ett betongfundament så kan jag tipsa om DiscoDSP ThrillMe som är helt galen. Gick att köpa var för sig förut om jag minns rätt, nu finns den bara som paket. Men vad fasen den är värd pengarna likförbenat. Kostar 60 euro och demo finns på sidan. Absolut värt att kolla upp för er som sysslar med elektroniska trummor.

http://www.discodsp.com

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Det var billigt, inte testat den, skall prova tack för tipset majken.

L2:an är dyr, överskattad. Waves var ledande enligt mig år 2ooo men idag finns det många som slår dem på fingrarna, sonakliss (billiga pluggar jämfört med waves och låter bättre). Samt uad-1 och ett powercore med sony pluggarna är ju lika dyrt som waves alla pluggar och ändå låter det proffsigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte att så många använder L1, L2 och L3 till att färga ljudet. Om man ska kategorisera dessa pluggar hamnar dom i kategorin transparenta brickwall-limiters. Det måste till en massiv nivåreduktion för att få till en uppanbar färgning av ljudet och när dom väl gör det låter det i mina öron oftast ganska fult.

Leta vidare i plugin-floran. Det finns hur mycket karismatiska overdrive-, kompressor-, rördist-, transientpluggar som helst som har helt andra skojiga och spännande attacker/transienter/decayer/artefakter/pumpningar osv...

Gör ett besök på KVR och framförallt på deras forum för att hämta inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Jag fattar inte att så många använder L1, L2 och L3 till att färga ljudet. Om man ska kategorisera dessa pluggar hamnar dom i kategorin transparenta brickwall-limiters. Det måste till en massiv nivåreduktion för att få till en uppanbar färgning av ljudet och när dom väl gör det låter det i mina öron oftast ganska fult.

Leta vidare i plugin-floran. Det finns hur mycket karismatiska overdrive-, kompressor-, rördist-, transientpluggar som helst som har helt andra skojiga och spännande attacker/transienter/decayer/artefakter/pumpningar osv...

Gör ett besök på KVR och framförallt på deras forum för att hämta inspiration.

Håller med dig, tycker ibland just UAD-1s LA2A ger bra färg. Färgning är bra sätt att öka den upplevda volymen.

Rekomenderar också fairchilds kompressor.

Voxego är också värt kolla in, psp är sådär

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
Rekomenderar också fairchilds kompressor.

Vilken modell tycker du bäst om?

Jag har faktiskt aldrig haft fördelen prova den riktiga, har bara den som följer med UAD-1 modell nummer 670..

Provade dock en LA610 idag den var svingrym, på tal vintage stuff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...