Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjenare har ett stort problem, en marshall jmp 1959 som brusar och även brummar en del, den har precis vart hos en tekniker och fått nya rör och bias inställningar, jag har testat alla tänkbara strömkällor, jordat ojordat, massor olika gittarer och all tänkbart men ändå brusar den för fullt, senaste tipset jag har fått är att flytta om kablarna till förstegrörern altså röra på dom lite för att dom kan va dåligt skärmade. finns d nån som kan sånt här som har nåt mer tips?

Annons
Postat

förstegrörern ? Du får inte byta språk mitt i en mening. Har du testat på en helt annan plats för att se om det är störningar där också? Byta gitarr o se om bruset kommer från mickarna? Bara spånar men det skadar aldrig att testa.

Postat

har testat 7 gitarer, bruset hörs lika mycket med volymen nerdragen på gittarerna, och jag har testat ström från flera olika hus, maskinhallar m.m., det sitter två mastervolymer på baksidan av stärkaren, och bruset är värst när mastrarna står på max, altså när förstärkaren står i det läge som den gör från fabrik............................kan någon ha satt dit för dåligt skärmade kablar när dom har satt dit mastervolymerna och skulle detta eventuellt kunna ge brus ?

hur testar man om en kabel är skärmad?

Postat (redigerat)
så e d väll inte, tar man en gittarsladd som inte e skärmad så får man ju massa brus

Fel, du får en massa brum. Brum är lågfrekvent ljud. Brus är högfrekvent ljud (vinden brusar i löven).

Redigerat av Åke Björnstad

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.