Jump to content
Annons

Varning för grönsaker!


debatt

Recommended Posts

Annons

Va jag fattar ingenting? 🙂 Menar ni att man inte ska äta morötter medans man röker?

Hallå! Är väl försjutton självklart att man inte ska.. alla fattar väl kvävningsrisken det skulle innebära ifall man sätter i halsen! .. Dessa trådar.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hehe...

Nä. Det är så att om man är rökare och äter morötter så ökar risken att drabbas av lungcancer jämfört med om man fimpade morötterna!

Fimpar man även cigaretterna så minskar den ännu mer såklart...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det de skriver hade stämt, så hade morotsätande rökare varit vanligt förekommande bland cancerpatienterna, men så är det inte. I en brittisk studie med 1000 lungcancerfall och 1500 kontroller (dvs en ganska stor studie), är det snarare så att cancerfallen äter en MINDRE mängd morötter än kontrollgruppen. Detta talar tvärt om för att morötter SKYDDAR mot lungcancer.

källa: british journal of cancer, 2001 Mar 2;84(5):728-35

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hittade jag vad jag förmodar är den ursprungliga rapporten som någon på aftonbladet snappat upp något om, det är en amerikansk studie med 521 fall och en jävla massa kontroller (76605 st!). Hyfsat stor studie det också, men den brittiska är större, sett till cancerfallen.

Studien verkar riktigt skum i andra avseenden också, bland annat är åldersfördelningen helt olika om man jämför fall och kontroller.

Men hur som helst, det är enligt resultaten i rapporten inte morötter som är farligt. Det är tillskott av främst retinol som skulle kunna vara det.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...