Jump to content
Annons

Koppla "datormikrofon" till mixer, ljudkort


busse

Recommended Posts

Tänkte göra en enkel talkback i min hemstudio, och tog en billig "datormikrofon" på Clas Ohlson som jag har testat koppla in på en kanal på mixern men jag får inget ljud. Har gjort en adapter så jag bara får en mono tele istället för stereon, tänkte det kan tjorva då jag tror det är balanserade teleingångar på mixern. Misstänker att det är nån form av missmatchning mellan micken och ingången märkte att datormickens impedans är 2,2 kohm vilket förmodligen är för högt, kollade på Shures hemsida och en SM58 verkar ju ha 150 ohm. Är det detta som är felet? Man borde ju ändå få ljud även om det inte låter optimalt, kopplar man en elgitarr direkt in i mixern så låter den ju i alla fall även om den inte låter bra. Det jag också funderar över är om det är nån form av fantommatning på 3.5 mm mickingången på datorer, för på paketet till micken står det high quality condensor microphone. Om det är en kondensator mikrofon behöver den väl fantommatning för att funka, eller kan man klara sig utan det? Om det är fel på impendansern eller man måste ha fantommatning kan man göra nåt enkelt för att få till det, micken skall ju bara användas att tala genom så ljudkvaliten är ju inte så noga bara man kan höra vad som sägs. Har testat micken i datorn och då funkar den.

Micken är denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20792272 och mixern som jag prövat med är en Alesis Studio 12 R. Är det möjligt att på nåt vis koppla in en sån mick till mixern eller ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din mic är antagligen en kondensatormikrofon och den behöver strömmatning för att fungera. Det får den normalt via 5V+ på "ringen" av din stereo 3,5 mm plugg.

EDIT: Fel av mig.. Skulle vara ringen inte tippen

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Din mic är antagligen en kondensatormikrofon och den behöver strömmatning för att fungera. Det får den normalt via 5V+ på "tippen" av din stereo 3,5 mm plugg.

Okej då vad det som jag misstänkte att det skall fantommatas. Skall testa bygga en "fantommatare" bara jag hittar ett 3.5 mm stereojack, nån som har koll på om man behöver ett moststånd i serie med spänningsmatningen för att inte få för hög signal eller blir det rätt om man har 5V? Sen måste man väl in med en konding i serie för att filtrera bort likspänningen. En till sak, tar man ut signalen i datorn på tippen också eller tas den ut på "ringen" eller på både "tipp" och "ring"?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har svårt att tro att Claes skulle sälja mickar som kräver fantommating. Vilken dator har fantommatning inbyggd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall testa att mäta med multimetern och en 3.5 mm plugg för att se om man har ut nån spänning från mickingången. Men det är väl inte omöjligt att datorer har nån form av fantommatning standard, det är ju inget direkt komplicerat att bygga. Likström borde ju finnas nånstans i datorn, sen behövs ju ett motstånd för att få rätt spänning och en konding att filtrera bort likspänningen från signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är nog billigare och enklare att köpa en ny mick för några tior.

Jag har aldrig sett ett standard datorljudkort med fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så gott som alla ljudkort! 😕

Här kommer dock en länk med lite mer info och ritningar som säkert hjälper. http://www.hobby-hour.com/electronics/comp..._microphone.php

Har svårt att tro att Claes skulle sälja mickar som kräver fantommating. Vilken dator har fantommatning inbyggd?
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Allvarligt, jag börjar tro att det är 1 april.

Läs igenom artikeln noga. Finns ingen fantommatning som skickas ut från Soundblaster...

Och det är bara dynamiska mickar och elektreter som diskuteras och dessa behöver ingen fantommatning för att funka.

EDIT:

Naturligtvis kan jag missat nåt och då har jag lärt mig nåt nytt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt, jag börjar tro att det är 1 april.

Läs igenom artikeln noga. Finns ingen fantommatning som skickas ut från Soundblaster...

Och det är bara dynamiska mickar och elektreter som diskuteras och dessa behöver ingen fantommatning för att funka.

EDIT:

Naturligtvis kan jag missat nåt och då har jag lärt mig nåt nytt.

Jag har spelat in en live-konsert med en liten "Sony ECM-DS70P", det är en electretmikrofon som får sin spänning från mic-ingången på datorns vanliga interna ljudkort. Dessutom är det en stereomick. =) Jag blev överraskad när det faktiskt fungerade 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har spelat in en live-konsert med en liten "Sony ECM-DS70P", det är en electretmikrofon som får sin spänning från mic-ingången på datorns vanliga interna ljudkort. Dessutom är det en stereomick. =) Jag blev överraskad när det faktiskt fungerade 😕

Där ser man. Då hade jag fel.

Elektretmickar behöver också spänning eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Electret och kondensatormic är i princip samma sak och sen tidernas begynnelse med Soundblaster har det alltid skickats ut en spänning för att mata micken..

Annars så finns det ingen anledning att mickanslutningen alltid är 3polig (3,5 mm Stereoplugg). Sen om standarden antog den 1a april eller inte det vet inte jag. 😕

Men i princip ser det ut så här rent schemamässigt standard_sb_input.png ( I detta fall hur man kopplar in en dynamisk mic dock)

Där ser man. Då hade jag fel.

Elektretmickar behöver också spänning eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mycket märkligt med spänning i mikrofon uttaget tycker jag personligen.

Verkar som upplagt för trubbel på konsumentprodukter.

Jag är den förste som böjer mig och blottar strupen. Tänk att jag hade fel! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall testa löda ihop en grunka och se om det funkar, har allt som behövs hemma utom nån lämplig låda till det hela men jag tänkte fixa en kulodosa att montera allt i dom kostar väl runt en tjuga. Tror jag tar en 9V adapter och gör en spänningsdelare så jag får ut 5V, enklare med en adapter än att att ha batterier. Hoppas jag hinner testa i morgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte nödvändigtvis vara precis 5V.. Fast om du matar med 9V så byt resistorn till förslagsvis 4,7 Kohm i stället..

Jag skall testa löda ihop en grunka och se om det funkar, har allt som behövs hemma utom nån lämplig låda till det hela men jag tänkte fixa en kulodosa att montera allt i dom kostar väl runt en tjuga. Tror jag tar en 9V adapter och gör en spänningsdelare så jag får ut 5V, enklare med en adapter än att att ha batterier. Hoppas jag hinner testa i morgon.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
* En elektretmikrofon är till principen en kondensatormikrofon där den yttre spänningsmatningen ersätts av material med permanent elektrisk laddning – s.k. elektreter. Mikrofontypen utvecklades av Bell Laboratories 1962 och användes tidigare främst i applikationen där lågt pris och små yttermått är önskvärda, men blir allt vanligare även i studiomikrofoner. Ofta kombineras mikrofonkapseln med en förstärkarkrets för att öka signalstyrkan och anpassa impedansen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tre stycken SONY elekretmikar och INGEN, jag upprepar, INGEN av dem ska matas med fantommatning! Gör man det går de sönder, allt enligt Sony.

Så se upp!

När man pratar om fantom-matnings syftar man oftast på ca +48volt! Denna spänning behöver en kondensatormikrofon för att fungera, men är alldeles fel för en electretmikrofon.

En electretmikrofon i sig behöver inte någon spänning men för att fungera behöver den en liten spänning... dvs den fungerar inte riktigt likadant som en kondensator p.ga av den får kraft på annat sätt, vet inte exakt hur det fungerar men det har med electromagnetisk laddning att göra.. 🙁

Oftast sitter någon form av strömmatning inuti electretmicken som behöver någon form av batteri (oftast bara några få volt, från 1,5v till 9v)

Tydligen är vissa datormickar electret och fungerar med vanliga ljudkort då dessa har en matarspänning på 5volt.

EDIT: Första meningen är lite ologisk ja vet, jag menar att den inte behöver phantom-matning, men dock en liten spänning för att fungera.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

När man pratar om fantom-matnings syftar man oftast på ca +48volt! Denna spänning behöver en kondensatormikrofon för att fungera, men är alldeles fel för en electretmikrofon.

En electretmikrofon i sig behöver inte någon spänning men för att fungera behöver den en liten spänning... dvs den fungerar inte riktigt likadant som en kondensator p.ga av den får kraft på annat sätt, vet inte exakt hur det fungerar men det har med electromagnetisk laddning att göra.. 😏

Oftast sitter någon form av strömmatning inuti electretmicken som behöver någon form av batteri (oftast bara några få volt, från 1,5v till 9v)

Tydligen är vissa datormickar electret och fungerar med vanliga ljudkort då dessa har en matarspänning på 5volt.

EDIT: Första meningen är lite ologisk ja vet, jag menar att den inte behöver phantom-matning, men dock en liten spänning för att fungera.

Vad är korrekt beskrivning på fantommatning? Borde inte det kallas fantommatning även om ben bara är på 5V? Vore intressant att veta vad som är rätt. Skall göra ett försök i kväll så får vi se hur det går om jag får nåt liv i micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att koppla enligt schemat men jag får det inte att funka, testade att byta motstånd så jag fick både lägre och högre spänning, prövade även ta bort motståndet mella signalen och jorden. Har en konding på 0.1 uf, kan det vara felet skär den bort för mycket av ljudet? Testade att mäta på laptopen och den skickar ut runt 3V på mickingångens tip och ring så jag testade att bygla dom men ingen skillnad, det är tyst. Jag får i alla fall inget ljud ur micken, dock funkar den i datorn. Vad kan då vara fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är korrekt beskrivning på fantommatning? Borde inte det kallas fantommatning även om ben bara är på 5V? Vore intressant att veta vad som är rätt. Skall göra ett försök i kväll så får vi se hur det går om jag får nåt liv i micken.

Ja, det e ju en fråga som man kan ställa 🙂

Vet faktiskt inte.. Det kallas nog fantommatning oberoende av vilken spänningen är.

Kondensatormikrofoner brukar ju dock vilja ha mer spänning än electret, men jag är lite osäker på definitionerna... :S

]Nu har jag testat att koppla enligt schemat men jag får det inte att funka, testade att byta motstånd så jag fick både lägre och högre spänning, prövade även ta bort motståndet mella signalen och jorden. Har en konding på 0.1 uf, kan det vara felet skär den bort för mycket av ljudet? Testade att mäta på laptopen och den skickar ut runt 3V på mickingångens tip och ring så jag testade att bygla dom men ingen skillnad, det är tyst. Jag får i alla fall inget ljud ur micken, dock funkar den i datorn. Vad kan då vara fel?

Mätte du mellan tip och sleeve, samt mellan ring och sleeve? Visar båda +3v när du mäter mellan tip/ring och sleeve? Inget -3v? Skumt :S

EDIT: På scheman jag sett så är det oftast en konding på 10uF, så 0,1uF kan va för litet värde.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det e ju en fråga som man kan ställa 😛

Vet faktiskt inte.. Det kallas nog fantommatning oberoende av vilken spänningen är.

Kondensatormikrofoner brukar ju dock vilja ha mer spänning än electret, men jag är lite osäker på definitionerna... :S

Mätte du mellan tip och sleeve, samt mellan ring och sleeve? Visar båda +3v när du mäter mellan tip/ring och sleeve? Inget -3v? Skumt :S

EDIT: På scheman jag sett så är det oftast en konding på 10uF, så 0,1uF kan va för litet värde.

Det visar +3V mellan tip och sleeve och även +3V mellan ring och sleeve. Jag misstänker kondingen just nu för litet värde skär ju bort mycket av ljudet, förmodar att en massa annat också spelar in på var brytfrekvensen eller vad den nu heter på filter hamnar. Eller kan det helt enkelt vara så att signalen är väldigt svag och måste förstärkas för att komma upp till linesignalen i styrka? Är ju sugen på att knäcka denna nöt även om en dynamisk svanhalsmick med XLR kontakt kostar drygt 300 hos Thomann vilket ju skulle vara det enkla alternativet. Men jag säger som engelsmannen "why do it simple when you can do it complicated".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det visar +3V mellan tip och sleeve och även +3V mellan ring och sleeve. Jag misstänker kondingen just nu för litet värde skär ju bort mycket av ljudet, förmodar att en massa annat också spelar in på var brytfrekvensen eller vad den nu heter på filter hamnar. Eller kan det helt enkelt vara så att signalen är väldigt svag och måste förstärkas för att komma upp till linesignalen i styrka? Är ju sugen på att knäcka denna nöt även om en dynamisk svanhalsmick med XLR kontakt kostar drygt 300 hos Thomann vilket ju skulle vara det enkla alternativet. Men jag säger som engelsmannen "why do it simple when you can do it complicated".

Line på din mixer är väl antagligen 6,3mm, där vill du inte ha micken inkopplad. Du måste nog löda på en XLR, så du kan koppla in den i din mixers micpreamp. Sen även testa byta kondingen.

Ja, knepigt det hela blev du :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...