Jump to content
Annons

Hur stimas houselåtar?


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Jag har funderat på en grej... hur funkar det med stim för houselåtar? Som jag har förstått det så gör oftast houseproducenterna ett arrangemang, skickar det till nån sångare som sjunger in lite sång o sen fortsätter houseproducenten med låten. Så sade i alla fall Stonebridge i en intervju med Future Music.

Det är ju oftast så att bara producenten står som artist, t ex. Axwell - I Found U eller David Guetta - Love Is Gone. Okej, ibland står sångarens namn med också, t ex. Axwell feat Max C - I Found U eller David Guetta feat. Chris Willis - Love Is Gone.

Men det är ju sångarna som står för melodierna som jag förstått det, och kanske även texterna? Vad får producenterna då? Sjunger dom in melodier innan sångarna lägger på sång? Någon som vet?

Jag vet i alla fall ingen stor houseproducent som brukar göra det mesta av sjungadet själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Skitsamma om det är House, rock, jazz, eller tut i luren...

Den som skriver musiken ska i dessa fallen ha 50% den

som skriver Text/Sång,Melodi 50%...

eller enligt överenskommelse...

DET GÅÅÅÅÅR

Jaja... men vadå att skriva musiken innebär väl text och melodi? Det är ju det som ger pengar från STIM.

Men okej jag fattar poängen, övernskommelse är det som gäller då om man bara har producerat låten..

EDIT: Det jag var lite nyfiken på egentligen var väl om houseproducenterna sjunger in nåt själva / skriver text innan de rekryterar en sångare/sångerska för en låt.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Det sa jag inte va...Inte så troligt heller å andra sidan...

Men att komma på en sångmelodi och sätta ord på den är väl kanske lite

enklare än att faktsikt KUNNA sjunga..

Tycker både Björn och Benny suger sångmässigt, men skriva låtar med både MUSIK och SÅNG,

DET kan dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sa jag inte va...Inte så troligt heller å andra sidan...

Men att komma på en sångmelodi och sätta ord på den är väl kanske lite

enklare än att faktsikt KUNNA sjunga..

Tycker både Björn och Benny suger sångmässigt, men skriva låtar med både MUSIK och SÅNG,

DET kan dom...

Okej, intressant! Men hur sätter man en bra sångmelodi om man inte kan sjunga då? liksom melodin har ju vissa toner o då kanske man inte kan ta dom så bra... när jag själv t ex. försöker göra en sångmelodi till en låt så har jag väldigt svårt för att höra om den är bra eller dålig, då jag inte är jättebra på att sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, intressant! Men hur sätter man en bra sångmelodi om man inte kan sjunga då? liksom melodin har ju vissa toner o då kanske man inte kan ta dom så bra... när jag själv t ex. försöker göra en sångmelodi till en låt så har jag väldigt svårt för att höra om den är bra eller dålig, då jag inte är jättebra på att sjunga.

Man kan ju spela en melodi på instrument också. En melodi är en melodi liksom, sen att det blir skillnad om blyge, oerfarne Bengt eller någon stjärna sjunger är ju som en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen flyger du in en sångerska från tex USA stressar henne till att skriva text på 5 minuter för att sedan spela in.

Eller så utnyttjar du "internet" och skickar din instrumental till sångerskan som sätter inspelningen i hemmastudion i lugn och ro.

Jo de förstår jag ju.. men de ja fundera på var om houseproducenterna sätter sången först eller om dom skickar en instrumental låt till någon som får sätta sång o text.. om de gör på det sättet så har de ju egentligen inte rätt till några stimpengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de förstår jag ju.. men de ja fundera på var om houseproducenterna sätter sången först eller om dom skickar en instrumental låt till någon som får sätta sång o text.. om de gör på det sättet så har de ju egentligen inte rätt till några stimpengar.

Jag tror alla jobbar olika, men vanligast tror jag är att producenten bara sätter grundideen och låter sångaren jobba självständigt. Det tycker jag är interessantast iallafall.

Jag har varit med om både och, dvs 1. skickat en instr. och fått tillbaka ett färdigt vocal arr. 2. Spelat in och skrivit text/melodier med sångaren.

Personligen tycker jag alt. 1 är klart latast eftersom man inte ens behöver närvara vid inspelningen 🥰

När man anmäler sitt verk till "stim" så fyller man bara i en sketen blanket.

Där kan man fylla i vem som gjort vad med underskrifter från alla parter osv. Hurvida fördelningen är på stimm pengar kommer jag inte ihåg exakt men jag har för mig att en sångare har ett + i kanten om deras röst är med på inspelningen. Har sångaren dessutom skrivit texten så är det bara ett + till.

Men man kan även göra en överenskommelse att man delar på stimm . Eller tex att man köper loss vocalen helt om man nu ska vara girig.

Redigerat av staffanthorsell
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns nog lika många varianter som artister...

Värsta jag hört talas om var en sångare som fick en fyra takter lång loop med beats och ett ackord, han skrev och spelade in en hel låt ovanpå och blev erbjuden 10% av publishing, 5% royalty, 0% förskott och ingen credit. Vet inte hur förhandlingarna slutade, men låten är släppt och är hyfsat framgångsrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...