Ulf_A Postat 12 maj 2009 Postat 12 maj 2009 (redigerat) Verkar som att alla led får mer än låtskrivaren . . . Kortföretagen får mer än låtskrivarna Finns det för många låtskrivare? Görs det för många bra låtar? Eller är det så att idealistiska musiker är för hippa/fina/pretto/dumma för att tjäna pengar på något dom älskar att göra? Fastän alla andra inte har något som helst problem att göra det på någon annans verk. Efter alla trådar i ämnet fildelning och stygga skivbolag kan vi väl konstatera att alla inte tycker vare sig det gamla eller det nya systemet där skivbolagen/piraterna får pengarna är speciellt ok mot dom som verkligen gjort jobbet. Som motvikt så har Unni Drougge lagt ut sin senaste bok på Pirate Bay under parollen betala det ni vill och tjänat mer än någonsin på en bok (hittills 50000:-). Alla kan/vill/har inte möjlighet, att spela live men på något sätt måste mat och hyra betalas. Så, hur skall slipsten dras i framtiden då? Eller kommer/ska vi bara ha hobbymusiker i framtiden? Statligt anställda kulturarbetare? Redigerat 12 maj 2009 av Ulf_A
nattvaktaren Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Till och med Maud fucking Olofsson vill förändra upphovsrätten - alla inser att vi står inför ett paradigmskifte. Hela den industri som växt fram kring handeln med copyright är på väg att raderas ut, det kommer att innebära att även vi som skapar skiten "drabbas". Att kunna ta betalt för en snutt musik har varit en cirka hundra år lång passus i historien. Nu är det slut med det, och vi kan välja om vi vill kämpa emot för allt vad vi orkar, eller om vi ska gå vidare.
Valle Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Intressant artikel! Fast det skulle vara rätt så intressant att se en sådan där "tårta" över utbetalda ersättningar från STIM-motsvarande o-organisationer — och hur dessa ersättningar fördelas till skivbolagen, artisterna och kortföretagen. Eller vänta...
joachime Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 (redigerat) Verkar som att alla led får mer än låtskrivaren . . . Kortföretagen får mer än låtskrivarna Det är många som delar på kakan. Att Skibolag/artist tar den större delen känns helt rimligt. Att kreditkortsföretagen år så stor del av försäljningen av digital media är kanske inte så kul, men det är så det ser ut när man säljer varor/tjänster med lågt styckpris. Fast det skulle vara rätt så intressant att se en sådan där "tårta" över utbetalda ersättningar från STIM-motsvarande o-organisationer — och hur dessa ersättningar fördelas till skivbolagen, artisterna och kortföretagen. En tårta över STIM-utbetalningar? De utbetalningarna sker enbart till kompositörer och musikförlag, inte till skivbolag, framförande artister eller kortföretag. Eller menar du hur stor del av STIMs intäkter som går vidare till kompositörerna? Det borde gå att läsa i STIMs årsredovisning. Edit: Svarade Valle. Redigerat 14 maj 2009 av joachime
nattvaktaren Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Det är många som delar på kakan. Att Skibolag/artist tar den större delen känns helt rimligt. Den där grafiken ger jag inte mycket för. Att det till exempel inte skulle finnas distributörer i digitalmusikvärlden är nys, liksom att butiken nöjer sig men en dryg fjärdedel av utpriset. En dryg tiondel av utpriset för mekanisk ersättning stämmer med mina erfarenheter, så för en låt köpt på iTunes får kompositörerna, förutsatt att verket är förlagt, cirka 30 öre minus skatt att dela på. Sanningen är att iTunes i första hand är till nytta för apple. Vi borde lägga ner det här, ju förr desto bättre.
oioioi Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Det konstiga med graferna är att det verkar som hela marknadsföringskostnaden bokförs på CD:n. Säg att man slutar tillverka CD, blir det ingen marknadsföring av låtarna alls då?
Demonproducenten Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 tjänat mer än någonsin på en bok (hittills 50000:-). hon måste sålt dåligt innan ingen som ville ge ut hennes senaste?
Demonproducenten Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Whaaaaaaaaaaa. Vad sur man blir! över vad? att du får så lite? eller att andra får mer än du? fundera över skillnaden innan du svarar
nattvaktaren Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 mot vad? Framtiden för helvete. Det är dags att släppa taget om "pop", "musikbranschen" och "rockstjärnan" - det är slut, den eran är över och kommer aldrig mer tillbaka.
Demonproducenten Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Säg att man slutar tillverka CD, blir det ingen marknadsföring av låtarna alls då? nopp då är det bara du å myspace 🙂
Demonproducenten Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Framtiden för helvete.Det är dags att släppa taget om "pop", "musikbranschen" och "rockstjärnan" - det är slut, den eran är över och kommer aldrig mer tillbaka. liksom det papperslösa samhället
nattvaktaren Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 (redigerat) liksom det papperslösa samhället Dude, om du inte orkar svara vettigt är det helt ok. Jag vet att du skrivit cirka 2400 inlägg i ämnet redan, förvisso är de allra flesta retoriska frågor av tvivelaktigt värde, men om du inte har lust att vara med på just den här resan är det alltså lugnt för min del. Redigerat 14 maj 2009 av nattvaktaren
Demonproducenten Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Att det till exempel inte skulle finnas distributörer i digitalmusikvärlden är nys vilken distributör använder warner för att nå ut till cdon?
nattvaktaren Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 vilken distributör använder warner för att nå ut till cdon? Fråga dom för helvete om du verkligen vill veta.
Demonproducenten Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Dude, om du inte orkar svara vettigt är det helt ok. Jag vet att du skrivit cirka 2400 inlägg i ämnet redan, förvisso är de allra flesta retoriska frågor av tvivelaktigt värde, men om du inte har lust att vara med på just den här resan är det alltså lugnt för min del. menar du resan mot framtiden? framtiden innebär inga gratis nedladdningar framtiden innebär ett stenhårt drivande av ipred framtiden innebär ett totalkontroll av internet å fildelning är ett minne blott dom sötebrödsdagarna är över - det är slut, den eran är över och kommer aldrig mer tillbaka blablabla bättre?
Demonproducenten Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Fråga dom för helvete om du verkligen vill veta. Per Sundin, vd på skivbolaget Universal music, är upprörd över jämförelsen. Enligt honom är skivbolagens kostnader för digital försäljning mycket större än kostnaderna för cd-försäljning, eftersom skivbolagen investerat stora summor i digitala distributionssystem, samtidigt som antalet sålda låtar fortfarande är lågt. Den digitala försäljningen stod i fjol för drygt fyra procent av den totala musikförsäljningen. Men nu verkar det vända. –Med de fantastiska tjänster som kommer nu, som Spotify, har vi ökat den digitala försäljningen med 30–50 procent i år, säger Per Sundin.
drloop (oregistrerad) Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 (redigerat) Den där grafiken ger jag inte mycket för.Att det till exempel inte skulle finnas distributörer i digitalmusikvärlden är nys, liksom att butiken nöjer sig men en dryg fjärdedel av utpriset. En dryg tiondel av utpriset för mekanisk ersättning stämmer med mina erfarenheter, så för en låt köpt på iTunes får kompositörerna, förutsatt att verket är förlagt, cirka 30 öre minus skatt att dela på. Sanningen är att iTunes i första hand är till nytta för apple. Vi borde lägga ner det här, ju förr desto bättre. Jag får betydligt mer än 30 öre per såld låt på iTunes... snarare 6 spänn än 30 öre. Inget skivbolag med i bilden. Redigerat 14 maj 2009 av drloop
nattvaktaren Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Jag får betydligt mer än 30 öre per såld låt på iTunes... snarare 6 spänn än 30 öre. Läs om, skriv rätt.
drloop (oregistrerad) Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Läs om, skriv rätt. Helt riktigt. Jag skriver om. Som låtskrivare och artist som släpper via CDBaby och iTunes så får jag. Läste slarvigt... sorry.
Valle Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 En tårta över STIM-utbetalningar? De utbetalningarna sker enbart till kompositörer och musikförlag, inte till skivbolag, framförande artister eller kortföretag. Jahaaa... 😄 Mitt inlägg var en sömnig reaktion på vinklingen av dels artikelns innehåll, dels trådens titel. Det hela framstod lite som att "låtskrivarna" blir ekonomiskt mobbade, som att de liksom inte får mer än de licenspengar som skivbolagen pröjsar för att mångfaldiga skiten. Det finns mer pengar för låtskrivarna att hämta utöver licenspengarna. Dessutom — idag är många artister även "låtskrivare", så den där fina tårtan är egentligen rent åt helvete missvisande.
joachime Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Jahaaa... 😉 Mitt inlägg var en sömnig reaktion på vinklingen av dels artikelns innehåll, dels trådens titel. Jaha! Då var mitt inlägg en sömnigt svar på din sömniga reaktion. 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.