LeNordino Postat 28 april 2009 Postat 28 april 2009 Hejsan Har letat runt ett tag på forumet nu men har inte riktigt hittat det jag söker. Är ute efter någon hyvsat hemmastudio för att kunna spela in gitarr,bas och lite trummor med en kompis. Vi tänkte spela in ett instrument i taget. Behöver man någonting mer än ett ljudkort och en mic då? Kan ingenting om sånt här. Har kollat på musikbörsen och hittat det här ljudkortet. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=6...mp;artno=218731 Och så har jag kollat på en SM57 som verkar hyvsad. Duger dom grejerna? Och ang trummorna. Duger det att sätta en SM57 över trummorna och spela in? Och gitarren och basen är väll bara att koppla in i ljudkortet och sedan spela in med någon programvara som cubase? Följer det med något program som fungerar som en gitarrförstärkare i datorn när man köper ett ljudkort? Kom jättegärna med några tips på vad jag behöver för grejer ifrån musikbörsen! Har en budget på ca 5000 :-
Gilbert Postat 28 april 2009 Postat 28 april 2009 (redigerat) https://www.studio.se/index.php?showtopic=10781 https://www.studio.se/index.php?showtopic=51170 Redigerat 28 april 2009 av Gilbert
DieHard (oregistrerad) Postat 28 april 2009 Postat 28 april 2009 Använd sökfunktionen. Ljudkortsfrågor dyker upp minst ett par gånger i veckan och finns inget som inte redan nämnts där.
ake Postat 28 april 2009 Postat 28 april 2009 Hejsan Och gitarren och basen är väll bara att koppla in i ljudkortet och sedan spela in med någon programvara som cubase? Följer det med något program som fungerar som en gitarrförstärkare i datorn när man köper ett ljudkort? Native instruments har nån variant ljudkort+Guitarrig. Åke
Sphinxter Postat 6 maj 2009 Postat 6 maj 2009 Hejsan Har letat runt ett tag på forumet nu men har inte riktigt hittat det jag söker. Är ute efter någon hyvsat hemmastudio för att kunna spela in gitarr,bas och lite trummor med en kompis. Vi tänkte spela in ett instrument i taget. Behöver man någonting mer än ett ljudkort och en mic då? Kan ingenting om sånt här. Har kollat på musikbörsen och hittat det här ljudkortet. http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=6...mp;artno=218731 Och så har jag kollat på en SM57 som verkar hyvsad. Duger dom grejerna? Och ang trummorna. Duger det att sätta en SM57 över trummorna och spela in? Och gitarren och basen är väll bara att koppla in i ljudkortet och sedan spela in med någon programvara som cubase? Följer det med något program som fungerar som en gitarrförstärkare i datorn när man köper ett ljudkort? Kom jättegärna med några tips på vad jag behöver för grejer ifrån musikbörsen! Har en budget på ca 5000 :- Det finns en uppsjö av alternativ. Sök som Diehard säger på forumet för att göra ditt val. Jag tänkte ge lite feedback på ditt förslag på Line6 UX2: Om du bara ska spela in ett instrument åt gången skulle du kunna köpa lillebrorsan till UX2 dvs UX1. Den kostar halva pengen. Där kan man spela in både Mic och Gitarr/bas samtidigt. Du har 2 ingånga istället för 4. Kör du SM57 så funkar UX1. Men om du ska ha en konding mic (kanske en senare investering) så behöver du 48V fantommatning, och detta har inte UX1:an. Så då får det bli antingen UX2 eller så lägger du mellanskjillnadspengarna på en Mic preamp med 48 V. Om du köper UX1/UX2 så får man oftast med lite olika mjukvaror bla så får man Gearbox som innehåller gitarr, bas och MIC förstärkare samt Abletons Live 4 Lite. Oftast så får man mjukvara med de flest ljudkorten, men det är bara att läsa på vad som ingår. Toneports UX1/UX2 är en bra 'entry level' produkt. Den är enkel att installera, komma igång och så funkar allt i stort sett med en gång. På sikt när kraven ökar så kan den ha brister på ljudkvalitet och latency. Men för pengen den kostar så är det försumbart. Jag hade sagt köp UX1 om du vill komma undan billigt för att senare bestämma dig för vilken utrustning du vill ha på sikt, alt sök och plugga på innan du lägger en större summa pengar. Du kanske vill köpa andra saker som du inte tänkt på nu som t ex en trumplugg som EZ drummer eller liknande. Jag har svårt att se hur ni ska få till ett bra ljud med en SM57 över trummorna. Ni kommer mycket längre (ljud och kvalitetsmässigt) med en trumplug. Sedan finns det andra pluggar som kan vara bra. Vissa kostar och vissa är gratis. Som sagt det finns många varianter och lösningar, så plugga på och stäm av med vad du vill göra. Lycka till 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.