brille Postat 27 april 2009 Dela Postat 27 april 2009 (redigerat) Tja! Kollade runt lite på youtube och hittade detta klippet -> Vet någon ungefär vad för en typ av bas (eller om det är någon typ av trummor) Angello använder i låten som han håller på att snickra ihop? Tror att Axwell använder någon liknande bas i ett antal låtar, t.ex. let it go (axwell remix). Hade varit nice om jag hade fått lite hjälp. Tack på förhand 😲 Redigerat 27 april 2009 av brille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 27 april 2009 Trådstartare Dela Postat 27 april 2009 Någon `? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 28 april 2009 Trådstartare Dela Postat 28 april 2009 ? ?? ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 28 april 2009 Trådstartare Dela Postat 28 april 2009 Schyrre kan någon svara?! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 29 april 2009 Dela Postat 29 april 2009 (redigerat) Jag skulle prova att spela en samplad puka samtidigt som nån synthbas med mycket subbas. EDIT: Om du ska prova så se till att ställa om pitchen på pukan så att den spelar samma ton som basen 😉 Redigerat 29 april 2009 av jarlo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 30 april 2009 Trådstartare Dela Postat 30 april 2009 ok 😑 Tack som fasen för tipset Jag skulle prova att spela en samplad puka samtidigt som nån synthbas med mycket subbas. EDIT: Om du ska prova så se till att ställa om pitchen på pukan så att den spelar samma ton som basen 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 30 april 2009 Dela Postat 30 april 2009 ok 😑 Tack som fasen för tipset Lugnt! Prova också att dista pukan lite lätt och sen komprimera den ordentligt för att få fram klippet i attacken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 30 april 2009 Trådstartare Dela Postat 30 april 2009 (redigerat) Ok1, det skall testas. Men vad menade du med att jag skulle göra en "sub-bas" ^^? Redigerat 30 april 2009 av brille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 30 april 2009 Dela Postat 30 april 2009 Ok1, det skall testas. Men vad menade du med att jag skulle göra en "sub-bas" ^^? Jag menade att du skulle spela pukljudet samtidigt som du spelar en synthbas med mycket subbas (lågbas). Du kan säkert hitta en sån som preset i nån synth. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 30 april 2009 Trådstartare Dela Postat 30 april 2009 ok 🙂 a , tack så mycket för hjälpen 😏. Det vore underbart om du visste hur man kunde "kompress:era" pukorna 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 30 april 2009 Dela Postat 30 april 2009 ok 🙂 a , tack så mycket för hjälpen 😏. Det vore underbart om du visste hur man kunde "kompress:era" pukorna 🙂 Kompressorn är ett jättebra redskap att kunna använda när man mixar, så jag föreslår att du läser på lite och experimenterar själv. För att få mer klipp så pröva att ha långsam (hög) attack, så att kompressorn hinner släppa igenom attacken i ljudet innan den börjar komprimera. Några exakta inställningar kan jag inte ge dig, du får prova dig fram 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 30 april 2009 Trådstartare Dela Postat 30 april 2009 Ok 🙂. Jag bugar och bockar för din hjälp 😏! Nu ska det rattas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
iGnu Postat 30 april 2009 Dela Postat 30 april 2009 http://video.google.com/googleplayer.swf?d...97834&hl=en http://video.google.com/googleplayer.swf?d...87672&hl=en http://video.google.com/googleplayer.swf?d...27176&hl=en http://video.google.com/googleplayer.swf?d...18125&hl=en Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 30 april 2009 Trådstartare Dela Postat 30 april 2009 http://video.google.com/googleplayer.swf?d...97834&hl=en http://video.google.com/googleplayer.swf?d...87672&hl=en http://video.google.com/googleplayer.swf?d...27176&hl=en http://video.google.com/googleplayer.swf?d...18125&hl=en Oh! Tack för det 😆! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
globalmike Postat 1 maj 2009 Dela Postat 1 maj 2009 Du kan också testa med att sampla en liten del av början i ett kickljud. På det sättet så har du redan attacken klar och kan leka med beatet... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 1 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 1 maj 2009 tackar för svaren. Någon som vet vart man kan få tag på fina pukor och andra trummor? ^^ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dna the Synthmaestro Postat 4 maj 2009 Dela Postat 4 maj 2009 tackar för svaren. Någon som vet vart man kan få tag på fina pukor och andra trummor? ^^ Ja, jag skulle också kunna göra en låt åt dej så kan du skriva dit ditt namn istället. Eller om du vill så kan jag skriva dit ditt namn så slipper du. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 4 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 4 maj 2009 (redigerat) Ja, jag skulle också kunna göra en låt åt dej så kan du skriva dit ditt namn istället. Eller om du vill så kan jag skriva dit ditt namn så slipper du. Hehe, tack för din vänlighet. Tycker dock inte att det hade varit så kul 🙂. Men jag hade inte tackat nej till lite tips om hur man kan fixa fina trummljud m.m. 😄 Redigerat 4 maj 2009 av brille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 4 maj 2009 Dela Postat 4 maj 2009 Testa att ta en sine/square-oscillator som du pitchmodulerar med en envelop. Sen distar du lite och compressar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 4 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 4 maj 2009 Testa att ta en sine/square-oscillator som du pitchmodulerar med en envelop. Sen distar du lite och compressar. Ok, förstår inte riktigt allt du menar men jag ska testa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 4 maj 2009 Dela Postat 4 maj 2009 Tror cm0s är rätt på det, låter som en distad sub i mina öron. Kör hårt! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 4 maj 2009 Dela Postat 4 maj 2009 Ok, förstår inte riktigt allt du menar men jag ska testa. Du kopplar en ADSR-envelop till oscillatorns pitch. Sen har du en snabb decay och 0 i sustain. Det gör att ljudet kommer pitchas nedåt till originaltonen varje gång den triggas, på samma sätt som analoga baskaggar fungerar. Det blir liksom lite mer punch i ljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 4 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 4 maj 2009 Du kopplar en ADSR-envelop till oscillatorns pitch. Sen har du en snabb decay och 0 i sustain. Det gör att ljudet kommer pitchas nedåt till originaltonen varje gång den triggas, på samma sätt som analoga baskaggar fungerar. Det blir liksom lite mer punch i ljudet. Woho? Okej ^^. Detta är rena grekiskan för mig, hehe ^^. Uppskattar dock hjälpen ändå Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 4 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 4 maj 2009 Kan även meddela att jag använder FL studio Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 4 maj 2009 Dela Postat 4 maj 2009 Woho? Okej ^^. Detta är rena grekiskan för mig, hehe ^^. Uppskattar dock hjälpen ändå Lugnt. Läs på lite om subtraktiv syntes och experimentera mycket så lär du dig snabbt. Du vet vad en LFO är och hur den fungerar eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 4 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 4 maj 2009 (redigerat) Lugnt. Läs på lite om subtraktiv syntes och experimentera mycket så lär du dig snabbt. Du vet vad en LFO är och hur den fungerar eller? Nope. Vet inte vad en LFO är 🙂. Har sett/rattat/hört/ talas om det men jag förstår inte vad det är. Redigerat 4 maj 2009 av brille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 4 maj 2009 Dela Postat 4 maj 2009 Nope. Vet inte vad en LFO är 🙂. Har sett/hört talas om det men jag förstår inte vad det är. Okej, då uppmanar jag dig att googla lite på subtractive synthesis 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 4 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 4 maj 2009 Okej, då uppmanar jag dig att googla lite på subtractive synthesis 🙂 Aa det ska jag göra 🙂. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 9 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 9 maj 2009 Okej, då uppmanar jag dig att googla lite på subtractive synthesis Jag förstår vad du menar 🙂! Jag vet hur man gör de "grejjerna" du nämnde innan ^^. Visste bara inte de korrekta namnen på dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brille Postat 19 maj 2009 Trådstartare Dela Postat 19 maj 2009 (redigerat) Okej, då uppmanar jag dig att googla lite på subtractive synthesis 🙂 Vill bara meddela att jag NU förstår vad du menar 😳! "Sakerna" hette bara lite annorlunda i mitt program 🙂. Du har inte klurat ut något nytt om detta ämne? 🙂 Uppskattas mycket! Redigerat 19 maj 2009 av brille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.