Jump to content
Annons

Mastering av poppig dans-låt


johle

Recommended Posts

Tjenare,

Håller för tillfället på med slutfasen av produktionen av årets försök till "sommarplåga" 😄 Låten är i stort sett klar. Det jag försöker få till är limitering och liknande för att dra upp volymen.

Den är mixad så den ligger på -6 dB ungefär och aldrig peakar (såklart).

Jag använder mig av T-Tracks 3 och jag vill dra upp volymen så den i medel är hög. Det jag märker är dock att kompressorer mer eller mindre förstör kicken och basen. Eller ja, det är väl i kombination med limiter såklart eftersom det är oundvikligt att höja utan att det blir dist.

I låten är verkligen bara kick och basen det som står för basregistret, resten är bortskuret, så det grumlar inte ihop sig. Lyssnar jag t.ex. på den filen som är mixad och ligger på ca -6dB låter den grymt. Dock kan jag inte ha den som slutversion så den ligger LÅNGT under de låtar jag referenslyssnar med.

Vad har ni för tips? Hur gör nu för att dra upp volym utan att kick och bas slås sönder samtidigt som man balanserar låtens "overall volyme/loudness"?

(Just vad gäller detta masterings/mixningsknep är nog Arno Cost en av mina favoriter alternativt Klaas)

Just nu har jag utgått från templaten (i Deluxe) "Hard 670 Parallell Comp" som jag tyckte lät snyggast, tagit bort allt i den påverkar av EQ, dvs. nollställt den. Sen på "vintage compressor" dragit threshold-reglagen till 2.5 (de var på 7.1 från början(!)) samt justerat lite så inget peakar sönder.

Vad tror ni?

Såklart vore det lättare om jag postade låten, men det vore lite trist att avslöja hur låten blir när den är klar så... 😉

Här är ett litet sample i okomprimerad WAVE utan lead och sånt, hur "optimerar" man detta i masteringsprocessen bäst tror ni?

Tack på förhand! 🙂

http://knut.lennefalk.com/Song_112_83_loop.wav

MVH

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenare,

Håller för tillfället på med slutfasen av produktionen av årets försök till "sommarplåga" 😄 Låten är i stort sett klar. Det jag försöker få till är limitering och liknande för att dra upp volymen.

Den är mixad så den ligger på -6 dB ungefär och aldrig peakar (såklart).

Jag använder mig av T-Tracks 3 och jag vill dra upp volymen så den i medel är hög. Det jag märker är dock att kompressorer mer eller mindre förstör kicken och basen. Eller ja, det är väl i kombination med limiter såklart eftersom det är oundvikligt att höja utan att det blir dist.

I låten är verkligen bara kick och basen det som står för basregistret, resten är bortskuret, så det grumlar inte ihop sig. Lyssnar jag t.ex. på den filen som är mixad och ligger på ca -6dB låter den grymt. Dock kan jag inte ha den som slutversion så den ligger LÅNGT under de låtar jag referenslyssnar med.

Vad har ni för tips? Hur gör nu för att dra upp volym utan att kick och bas slås sönder samtidigt som man balanserar låtens "overall volyme/loudness"?

(Just vad gäller detta masterings/mixningsknep är nog Arno Cost en av mina favoriter alternativt Klaas)

Just nu har jag utgått från templaten (i Deluxe) "Hard 670 Parallell Comp" som jag tyckte lät snyggast, tagit bort allt i den påverkar av EQ, dvs. nollställt den. Sen på "vintage compressor" dragit threshold-reglagen till 2.5 (de var på 7.1 från början(!)) samt justerat lite så inget peakar sönder.

Vad tror ni?

Såklart vore det lättare om jag postade låten, men det vore lite trist att avslöja hur låten blir när den är klar så... 🙂

Här är ett litet sample i okomprimerad WAVE utan lead och sånt, hur "optimerar" man detta i masteringsprocessen bäst tror ni?

Tack på förhand! 🙂

http://knut.lennefalk.com/Song_112_83_loop.wav

MVH

Johan

Hallå. jag är ingen dansmixare eller mastrare. jag är inte ens världsmästare inom min egen génre (rock, metal,punk,pop).

Men däremot så hade jag inget att göra på jobbet och laddade hem t-racks 3 demon(som jag faktiskt äger också).

Jag pillade i mina iphone hörlurar i 5 min. Jag har b.l.a använt fairchild kompressorn som är känd för att klara höga komprimeringar utan allt för destruktiva resultat.

men framför allt. lyd rådet ovan.

Song_112_83_looptest.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...