Jump to content
Annons

Strata omsträngad, nu sitter stallet HÖGT


Corto M

Recommended Posts

Har som titeln antyder precis strängat om min mexico Strata med grövre (12 daddario) strängar.

Då lyfte hela stallet ordentligt. Har inte varit med om det förut, inte så uttalat iallafall.

Har försökt att spänna åt tremoloskruvarna men det hjälpte bara lite.

Strängarna är nästan i slidegitarrläge som det är nu, väldigt högt över halsen.

Kan jag justera stallet på något ytterligare sätt?

eller köpa fler fjädrar (har 3)

Eller är det halsen som ska justeras?

Vad ska jag göra, så jag slipper göra fel?

Jag vill ju ha ner strängarna på (nästan) halsen igen!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill ha stallet kloss emot kroppen så bör du sätta i ett par fjädrar till. Förmodligen behöver även halsen sträckas om gitarren har varit justerad för 009 eller 010 innan. Dessutom behöver du nog även fila upp skårorna i sadeln så att strängar går ner ordentligt i dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

Får införskaffa ett par fjädrar till, + nyckel för halsen.

Nu är Du säkert duktig på det här själv men jag skulle lämna in gitarren till en duktig gitarrtekniker. En sådan person justerar in allt att stämma med den nya strängtjockleken. Den gitarrtekniker jag anlitar gör en första justering och låter sen gitarren vila tills nästa dag. Då tittar han på gitarren igen och ser vad som har hänt. Det kan ha hänt en hel del då trä är ett levande material. Han justerar igen. Han brukar behålla gitarrerna i minst tre dagar, ibland mer. När jag får igen dem känns det som om de spelar av sig själv! Har aldrig tyckt det varit för dyrt när jag märkt vad han åstadkommit. Ta dock referenser från bekanta - alla gitarrtekniker är inte jätteduktiga. Detta vet jag av egen och andras erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktig?

Nä jag har faktiskt inte den blekaste, haha.

Bra öron, men det räcker ju inte alltid.

Hade faktiskt funderingar på det...

Vad kan man förvänta sig för kostnad?

och vem ska man gå till i Stockholm?

Vet ej vem du skall gå till, finns Halkans kvar? Dock har jag och andra jag känner gett oss på att skruva på halsar. Det slutar ofta med att man får uppsöka hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Paul Guy hade jag glömt, han renoverade en bas till min studio för 15 år sen (shit vad tiden går) trodde inte han var aktiv längre.

Han är grym.

och Tack! ska man säga också!

Redigerat av Corto M
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har som titeln antyder precis strängat om min mexico Strata med grövre (12 daddario) strängar.

Då lyfte hela stallet ordentligt. Har inte varit med om det förut, inte så uttalat iallafall.

Har försökt att spänna åt tremoloskruvarna men det hjälpte bara lite.

Strängarna är nästan i slidegitarrläge som det är nu, väldigt högt över halsen.

Kan jag justera stallet på något ytterligare sätt?

eller köpa fler fjädrar (har 3)

Eller är det halsen som ska justeras?

Vad ska jag göra, så jag slipper göra fel?

Jag vill ju ha ner strängarna på (nästan) halsen igen!

Tack på förhand!

Det är tremolon som rest sig på grund av det ökade strängtrycket och det kompenserar du med att spänna in fäst skuvarna för fjäder paketet och om de saknar justermån ja då är det mer fjäder som gäller. Pivottskruvar som stallet vippar på, ja dem skruvar man så litet som möjlig ett 2.5-3mm spel i mellan stall o kropp i neutral läget är brukligt, själva stränghöjden den justeras med sadlarna.

Halsen kan ibland ge med sig och den går att räta ut igenom att justera rodden med ett kvarts varv motsols i taget men det är absolut det sista att ta till, halsen den skall justeras först när allt annat ligger så nära tipp topp det bara går.

Link to comment
Dela på andra sajter

devilmaycry (oregistrerad)
Vad kostar det att lämna in gitarren och få den justerad osv?

Runt 500 får du nog räkna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att skaffa en eller två fjädrar till så kanske det blir bra utan att lämna in den. Du kanske kan låna fjädrar på prov av stratakompis?

Varning: Fila ej på sadeln själv, det är svårt som fan, lätt att det blir katastrof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...