Jump to content
Annons

Summa för såld musik


DieHard (oregistrerad)

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)

Hittade här de rätta summorna för hur mycket rättsinnehavaren får betalt angående mp3 kontra CD. Kan vara värt veta. Hämtat från DN.

!För en låt som säljs som mp3:a och kostar 9 kronor får rättsinnehavaren 67 öre. För ett cd-album som kostar 190 kronor får rättsinnehavaren cirka 8 kronor. För varje såld bok får en författare normalt 9 kronor. Merparten av pengarna går till mellanhänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hittade här de rätta summorna för hur mycket rättsinnehavaren får betalt angående mp3 kontra CD. Kan vara värt veta. Hämtat från DN.

!För en låt som säljs som mp3:a och kostar 9 kronor får rättsinnehavaren 67 öre. För ett cd-album som kostar 190 kronor får rättsinnehavaren cirka 8 kronor. För varje såld bok får en författare normalt 9 kronor. Merparten av pengarna går till mellanhänder.

förlåt min dumma fråga men är rättsinnehavare detsamma som upphovsman? Är det alltså den som skrivit text o musik som får detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

förlåt min dumma fråga men är rättsinnehavare detsamma som upphovsman? Är det alltså den som skrivit text o musik som får detta?

Ja, men det är exklusive kontraksgrundande ersättning. Oftast skriver ju upphovsmannen (om det gäller tex. ett band) ett kontrakt som ger en si och så många procent av intäckterna.

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade här de rätta summorna för hur mycket rättsinnehavaren får betalt angående mp3 kontra CD. Kan vara värt veta. Hämtat från DN.

!För en låt som säljs som mp3:a och kostar 9 kronor får rättsinnehavaren 67 öre. För ett cd-album som kostar 190 kronor får rättsinnehavaren cirka 8 kronor. För varje såld bok får en författare normalt 9 kronor. Merparten av pengarna går till mellanhänder.

"Rätta" summorna? Är detta ett genomsnitt?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Går du via en tjänst som CDbaby och säljer via iTunes för säg 9 spänn låten så får du troligen runt 5 spänn per låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade här de rätta summorna för hur mycket rättsinnehavaren får betalt angående mp3 kontra CD. Kan vara värt veta. Hämtat från DN.

!För en låt som säljs som mp3:a och kostar 9 kronor får rättsinnehavaren 67 öre. För ett cd-album som kostar 190 kronor får rättsinnehavaren cirka 8 kronor. För varje såld bok får en författare normalt 9 kronor. Merparten av pengarna går till mellanhänder.

Låter som STIM-pengar. En CD var 8 kr på min tid, oberoende av försäljningspris.

Det som kallas mellanhänder är alltså artist/musiker, studio, producent, artwork, skivbolag, marknadsföring, grossist, butik etc. Samt 38 kr moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Mellanhänder" är ju ett ganska vagt ord. Vad innebär det? Alla på det här forumet bör väl veta att en låt passerar ganska många kreativa led från en gitarr till en listetta, så att det är många som delar på kakan bör väl inte uppröra?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
"Mellanhänder" är ju ett ganska vagt ord. Vad innebär det? Alla på det här forumet bör väl veta att en låt passerar ganska många kreativa led från en gitarr till en listetta, så att det är många som delar på kakan bör väl inte uppröra?

Det är nog få här som har släppt skivor på stora bolag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade här de rätta summorna för hur mycket rättsinnehavaren får betalt angående mp3 kontra CD. Kan vara värt veta. Hämtat från DN.

!För en låt som säljs som mp3:a och kostar 9 kronor får rättsinnehavaren 67 öre. För ett cd-album som kostar 190 kronor får rättsinnehavaren cirka 8 kronor. För varje såld bok får en författare normalt 9 kronor. Merparten av pengarna går till mellanhänder.

Mellanhänder? Stim då eller?

Känns som om du försöker lägga päron i en korg du inte har alla äpplen i.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Mellanhänder? Stim då eller?

Känns som om du försöker lägga päron i en korg du inte har alla äpplen i.

Som vanligt som vanligt med dig. Du ser bara det lilla du vill se. Och om du hade orkat läsa hela mitt inlägg så var det där inte mina ord utan kopierat från dn. Så sluta med dina korkade beskyllningar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

-02 fick vi iaf ca 5 spänn skivan (ncb-ersättningen tillkommer ju sedan på det), och då tar bolaget ofta mellan 70 och 90 spänn. Priset blir ungefär det dubbla till konsument via distributör och försäljare. Ungefär så var det tidigare men nu vet jag inte iom att de traditionella bolagen troligen har hårdare konkurrens idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ja, artistens ersättning per såld cd brukar ligga på 5-10 kr.

Blir inte så mycket kvar när det ska delas på fem bandmedlemmar och så artistskatten på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade här de rätta summorna för hur mycket rättsinnehavaren får betalt angående mp3 kontra CD. Kan vara värt veta. Hämtat från DN.

!För en låt som säljs som mp3:a och kostar 9 kronor får rättsinnehavaren 67 öre. För ett cd-album som kostar 190 kronor får rättsinnehavaren cirka 8 kronor. För varje såld bok får en författare normalt 9 kronor. Merparten av pengarna går till mellanhänder.

8/190 = 0,042 = 4,2%

0,67/9= 0,074 = 7,4%

med tanke på att det är väsentligt färre mellanhänder i mp3-fallet så skiljer det oväntat lite

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ah tur att vi har nån som är bra på matte. Själv suger jag. Men det där var verkligen intressant att det i slutändan skiljer sig allt för lite. Uppenbarligen vinsten som hamnar hos de onda skivbolagen som så många gillar att kalla dem för? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde ju vara mycket mer med tanke på alla material- och distributionskostnader som sparas.

NÄ måste ju lägga pengar på rättegångar osv nu för tiden.

Dom riktigt pengarna ligger ju att försöka få nån att sprida musiken så att man kan stämma dom på flera miljoner sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

NÄ måste ju lägga pengar på rättegångar osv nu för tiden.

Dom riktigt pengarna ligger ju att försöka få nån att sprida musiken så att man kan stämma dom på flera miljoner sen.

Sry men jag förväntar mig ett svar av någon som städigt försvarar skivbolagen. Avvikande åsikter på detta forum är inte värt ett dyft.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja

OM ingen fysisk distribution sker parallellt å ingen marknadsföring görs

Men om fysikt distribution sker parallellt har väl ingen betydelse för den digitala produkten? Just den har ingen distributionskostnad alls, då kunde väl artisten få mellanskillnaden. Marknadsföring däremot kan jag köpa även om den antagligen inte motsvarar särskilt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men om fysikt distribution sker parallellt har väl ingen betydelse för den digitala produkten? Just den har ingen distributionskostnad alls, då kunde väl artisten få mellanskillnaden. Marknadsföring däremot kan jag köpa även om den antagligen inte motsvarar särskilt mycket.

Nja det är ju så kapitalismen funkar. Om ett företag har möjlighet att maximera sina vinster än mer så gör det hellre än att ge sina underleverantörer bättre betalt. Krass verklighet? Jovisst men så är det bara. De har anställda som har som jobb att se till att göra allt de kan för att så ska ske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit.. det var inte mycket pengar som går till sjäva verkställaren/ställarna. 😲

Precis! Kan vi snart inte vara överens att för det stora, förkrossande stora flertalet så är det ekonomiskt ingen dans på rosor att vara låtskrivare och/ eller artist? Per Gessle och några fler dyker alltid upp som exempel på hur mycket artisterna håvar in. Han är inte representativ. Han företräder ena änden av spektrat. Han är också en av de få artister som åstadkommer skivor som genererar en vinst. Fan, vet förresten om hans senaste verkligen gjort det? Skit samma, det drabbar ju ingen fattig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...