Jump to content
Annons

Importera wavfiler


busse

Recommended Posts

Jag håller på med ett projekt och tänkte att en kompis skulle lägga gitarrerna på det. Jag tog hela projektets mapp och kopierade det till ett USB minne som vi pluggade in i hans dator och kopierade in på hans hårddisk. Det gick fint och han har lagt gitarrerna, nu kommer problemet under tiden han har lagt gitarrerna har jag lagt en ny bas, ny sång och lite annat så jag vill bara importera in gitarrerna han har spelat in. Hur gör man då smartast, först exporterade jag spåren till en mapp och tänkt att det är väl bara att importera dom men då kommer problemet att spåret bli delat i tre delar fast jag hade det "ihop klistrat" då exporterade det, det går säkert att och dra de olika delarna till rätt ställe men det verkar ju tjorvigt. Då jag importerar verkar det inte heller komma rätt i takterna utan man får dra in det på på känsla. Hur gör jag enklast för att importera spåren från ett projekt till ett annat? Det måste väl finnas nåt smart sätt. Vi båda har Cubase SX3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inget bra svar men den fysiska wav-filen och det som syns i arrangefönstret är två helt olika saker. De spår som syns i tracken är bara pekare (referenser) till en del av den verkliga filen som visar vad som ska spelas upp.

Det ska finnas nånstans där man lagra det du gjort i arrange som en ny fil tror jag men jag kommer inte ihåg just nu.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade ett sätt, om man väljer audio mixdown så kan man ju välja vad som skall exporteras. Jag valde då gitarrspåren var för sig och exporterade dom till en separat mapp som jag gjorde i audiomappen. Tog bort alla effekter och ställde reglarna i mixern på "noll" innan jag exporterade, sen var det bara att importera audiofilen som då var i ett stycke. Detta funkade ju i alla fall och var måttligt besvärligt, men det finns kanske nåt enklare sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Jag hittade ett sätt, om man väljer audio mixdown så kan man ju välja vad som skall exporteras. Jag valde då gitarrspåren var för sig och exporterade dom till en separat mapp som jag gjorde i audiomappen. Tog bort alla effekter och ställde reglarna i mixern på "noll" innan jag exporterade, sen var det bara att importera audiofilen som då var i ett stycke. Detta funkade ju i alla fall och var måttligt besvärligt, men det finns kanske nåt enklare sätt?

Det finns säkert, men jag brukar göra på samma sätt.

Bara se till att Mixa ner från början, så det är lätt att klippa in spåret på rätt ställe.

Vet inte om du behöver ta bort effekterna, om du var nöjd med ljudet, men det är en smaksak.

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert, men jag brukar göra på samma sätt.

Bara se till att Mixa ner från början, så det är lätt att klippa in spåret på rätt ställe.

Vet inte om du behöver ta bort effekterna, om du var nöjd med ljudet, men det är en smaksak.

GIGAN

Att jag tog bort effekterna vid nermixningen var för att ha full frihet att lägga effekter som jag vill då jag har spåren i mitt projekt. Japp att mixa ner från början är ju smartas då är det ju bara att klippa in spåren från början så är allt rätt, jag tog dock och mixade ner mitt i ena låten då det inte var nåt som skulle importeras i början, bara man kommer ihåg ifrån var man mixade ner så är det ju inga problem att klippa in spåret rätt på det viset också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...