Jump to content
Annons

PLAIN METALGURA - Vad välja?


wtfsomhelst (oregistrerad)

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)

Jo visserligen funkar dem med men oftast har de inte nåt flytande stall på och det är nåt som han vill ha. Men LTDguror går det hitta billigt idag på beggmarknaden. Testade nyligen Ibanez mbm, http://www.ibanez.com/ElectricGuitars/Series-mbm, och måste säga den var ett strå vassare än en ESP Eclipse. 😄 Visserligen är en ESP Eclipse lite snyggare. 🙂 Men som sagt var inget alternativ om man vill ha flytande stall

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

wtfsomhelst (oregistrerad)

Såg något om att man får sämre sustain med flytande stall... men jag får inte ihop det :/

Är det sant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nappar tråden lite.

Jag är också på hugget med ny metalgura. Men jag vill inte ha med svaj då det bara blir bök med stoppskruvar, hålla stämmning och att svajarmen är ivägen. Vill givetvis ha aktiva mickar då jag redan har passiva på annan gura. Och då jag vill ha den stämd i B så måste jag väl välja en 7a.

Link to comment
Dela på andra sajter

C-master (oregistrerad)
Nappar tråden lite.

Jag är också på hugget med ny metalgura. Men jag vill inte ha med svaj då det bara blir bök med stoppskruvar, hålla stämmning och att svajarmen är ivägen. Vill givetvis ha aktiva mickar då jag redan har passiva på annan gura. Och då jag vill ha den stämd i B så måste jag väl välja en 7a.

7:a är nog ett måste

Jag kör en Ibanez Rg 550 nu med svaj som jag låst med trästycken, 010 - 056 strängar på stämd i D droppad till C

EMG aktiv mic. det är ett jävla röj i den men som sagt ska du till B så måste det nog till en 7a för att slippa hubba bubba strängar

lite problem med 056 att intonera dock.

rock on 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar fundera på att skippa det flytande stallet... Ge mig för och nackdelar!

Nackdel = du kan inte svaja. Fördel = Du kan spela hur hårt som helst, lättare att byta strängar, inget behov av att byta floyden pga slitage.

Jag har både gitarrer med orginal floyd och med fast stall och måste säga att jag föredrar fast stall, tonen blir inte lika tunn heller. Däremot gillar jag personligen inte aktiva mickar som EMG då de inte är särskilt flexibla men det är upp till var och en. Passiva mickar låter mer, det sticker jag inte under stolen.

Har du provspelat några? Känns det inte rätt att spela på så är det bara att gå vidare, hur bra den än låter och hur cool den än ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så att du vet det innan och lägg det på minnet.

Köper du en gitarr med licensed Floyd är det rena rama lotteriet med en stor chans till årets grisen-i-säcken-köp.

Du kommer inte spela på den många år innan du antingen byter ut stallet till ett äkta FR eller säljer gitarren.

Köpte för några år sen min Jackson KE3(gamla modellen utan äkta seymour).

Det licensierade stallet höll väl ett tag i början men sen var det käpprätt neråt och snabbt.

Skiten rostar, coatingen som ska figurera "metall" flagnar vid "knivarna" och därefter blir den helt obruklig i mån om att använda svajet och alla slags skruvar dras sönder för eller senare.

Efter att också ha lessnat på mickarna så tog jag och beställde en 81a och ett äkta floyd-stall från staterna.

1800kr och monterade dem själv. Garanterat det mest prisvärda jag lagt pengar på inom gitarrer.

Hursomhelst, i efterhand frågar man sig om det var värt alla jävla timmar med det där stallet(för tro mig, i början och vid oundvikliga reprationer så har du ett nytt heltidsjobb). Å andra sidan, man blir en jävel på att justera gitarren och intonera etc.

För att tipsa om en gitarr då, Jackson RR24.

Utmärkt gitarr, neck through body, 81a, äkta FR, bra trä igenom samt hardcase.

Tråkiga är att den har gått upp rätt mycket i pris sen när den lanserades, men går att få tag i kring 8-10 från staterna när dollarn väl lagt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Så att du vet det innan och lägg det på minnet.

Köper du en gitarr med licensed Floyd är det rena rama lotteriet med en stor chans till årets grisen-i-säcken-köp.

Du kommer inte spela på den många år innan du antingen byter ut stallet till ett äkta FR eller säljer gitarren.

Jepp det påminde jag i ett tidigare inlägg i den här tråden men alltid värt påminnas om. Kan kolla vidare på den här videon om äkta vs licenserade:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en en telefonstolpe???? 😆

Ja.Och strängarna sen då! De var som stålvajrar!

😆

Nä, men jag tyckte att halsarna kändes grova som bara den.

Link to comment
Dela på andra sajter

också ute efter en metalgitarr. pengar är dock inget problem... min filosofi är enkel: köper du skräp så låter det skräp, oavsett vilka pedaler eller förstärkare du använder...

så jag satsar på den här: Gibson Custom Shop Zakk Wylde Les Paul. såg nyss en camo version på blocket, en kille i Sthlm ska ha 30 000. EMG mickar, handgjord Gibson. Vet inte om det existerar en bättre gitarr för Metallica/Trivium soundet. Men om ni har några förslag, säg gärna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Varför fråga om du redan vet vad du vill ha? Då är det bara köpa den eller någon annan. Har man koll på saker så är man knappast i behov av rådfrågning.

Link to comment
Dela på andra sajter

också ute efter en metalgitarr. pengar är dock inget problem... min filosofi är enkel: köper du skräp så låter det skräp, oavsett vilka pedaler eller förstärkare du använder...

så jag satsar på den här: Gibson Custom Shop Zakk Wylde Les Paul. såg nyss en camo version på blocket, en kille i Sthlm ska ha 30 000. EMG mickar, handgjord Gibson. Vet inte om det existerar en bättre gitarr för Metallica/Trivium soundet. Men om ni har några förslag, säg gärna till.

Du kan ju få en handgjord RAN för det priset samt pengar över, Gibson är överskattade.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Och hur många affärer har det märket hemma? Vem vill köpa nåt man aldrig har testat ens? Kan hålla med att Gibson är överskattade. De lever på gamla meriter och starkt varumärke.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet vad jag vill ha, men frågar om råd, eftersom jag inte har monopol på sanningen eller är allkunnande.

Gibson tillverkar de gitarrerna (humbucker-gitarrer) av högsta kvalitet, det kan jag säga efter att testat... ja, allt... Dean, ESP... både i New York och i London. Det finns en anledning till att Les Paul gitarrer används i inspelning av skivor med band som Trivium och Metallica (även om Kirk Hammet är sponsrad av ESP och Matt Heafy är sponsrad av Dean... de väljer ändå att spela på Les Paul när det väl gäller, och det gör jag med).

Handgjorda Les Paular, tillsammans med handgjorda Strator, är de bästa elgitarrerna jag vet (men det är ju jag som tycker, ju.) Och den modellen jag pratar om, Zakk Wylde modellen, finns på Musikbörsen och JAM. Är det någon annan som tycker som jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
wtfsomhelst (oregistrerad)

Jag praktiserar för tillfället på Jam Söder i Stockholm, och då det inte finns så mycket att göra i butiken får man en massa tid att över prova gitarrer på.

Jag har kommit fram till att min favorit i butiken är en Ibanez RG2570EX -03. Den går på 7000 beggad, och är inte i speciellt bra skick. Men den låter king i mina öron.

Ville bara inte slå till innan jag diskuterat det lite med er... Är det en bra planka i sin prisklass, eller kan man få en lika bra gura billigare av något annat märke?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Har själv en ESP LTD ALEXI 200 som ja lagt seymour duncan blackout mic på och fy fan va d låter härligt 😉

Är ju inte så farligt dyrt heller...

o fan va överraskad jag var då jag märkte hur bra ljudet var för annan musik än rå metall också...jäkligt skön naturlig dist då man klämmer över 3/4 på knoben 🙂

Har nu ofta spelat in med den istället för min LP i mer normala rock inspelningar etc...

Såg iochförsig lite töntigt ut när vi samlade ihop ett coverrock band för en 50års fest då jag stod där med ESP:n o liira hendrix o rolling stones låtar 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja det skulle jag velat se. Rolling Stones å Hendrix med en flying V gura. 😛 Inte vad folk förväntar sig. Men det är ju alltid kul. ESP/LTD går ju lira vilken stil som helst med. Å tar man bort EMG å slänger på Seymours istället så blir kalas. EMGs funkar bra för viss typ av metal men nackdelen är att de låter platta och inget man direkt lirar Hendrix med.

Link to comment
Dela på andra sajter

wtfsomhelst (oregistrerad)

Låter som en riktigt schysst gura du har kelmi! Men jag har aldrig gillat V-modeller :/ ... Jag har funderat lite på att köpa nån billig gitarr för typ 4000 eller nåt som jag sedan byter mickar och stall på. Ett paket med EMG 81 och EMG 85 kostar från thomann 1633:-, och ett original FR stall kostar 2371:-.

Hur svårt är det att byta mickar egentligen? Handlar det om ett par lödpunkter och några skruvar eller är det väldigt komplicerat? kan tänka mig att det blir svårare med aktiva också.

Link to comment
Dela på andra sajter

wtfsomhelst (oregistrerad)

Vad är det bästa för rå metall då? EMG eller Duncan? Jag kommer nog inte lira nån henrix direkt, och isf skulle jag nog rusta upp min gamla strata med nya mickar och ny hals.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Emgmickarna kan vara större än de som redan sitter i guran. Men det är i sådana fall bara att slipa lite på pickupramen. Sen behöver du ett jack som är gjort för aktiva mickar. Kan ju hända att det redan sitter ett sånt i guran. Det är väldigt enkelt byta mickar. Kan säga att oftast är det inte värt att köpa en billigare gura och slänga på nya mickar och stall på. En skitgura är ju trots allt en skitgura och då får man en skitgura med aktiva mickar på. visserligen låter alltid emg emg. Satsa i såna fall på en lite bättre gura. Men det är en smaksak om man föredrar emg eller seymours på. Gå till närmsta musikbutik och jämför två guror som har de mickarna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

wtfsomhelst (oregistrerad)

Men en billig gura behöver ju inte vara en skräpgura, jag menar hur mycket kostar det inte att det står t ex. Gibson på? Hade det varit exakt samma gitarr förutom att det stått "Crappyshit" på så hade den ju kostat säkert 5000 spänn mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite halvt på ämnet; jag har bara testat en ESP (Eclipse) och det som gjorde mig avtänd på den var att banden på halsen var väldigt höga... är dom så på alla ESP-modeller (generellt sett då)? Själv föredrar jag så låga band som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men en billig gura behöver ju inte vara en skräpgura, jag menar hur mycket kostar det inte att det står t ex. Gibson på? Hade det varit exakt samma gitarr förutom att det stått "Crappyshit" på så hade den ju kostat säkert 5000 spänn mindre.

Nej men som jag skrev, risken är att det inte var värt köpa en billig gura och slänga på bättre mickar och ev. stall på. Det kan bli rena förlusten när du istället t ex hade kunnat köpa en Schectergura med EMG, eller SD, och FR på för en relativt billig peng. Väg fördelarna över nackdelarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Lite halvt på ämnet; jag har bara testat en ESP (Eclipse) och det som gjorde mig avtänd på den var att banden på halsen var väldigt höga... är dom så på alla ESP-modeller (generellt sett då)? Själv föredrar jag så låga band som möjligt.

Har testat kanske en 5 stycken sammanlagt i butiker och det har varit fallet med samtliga jag testat, tyvärr.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat kanske en 5 stycken sammanlagt i butiker och det har varit fallet med samtliga jag testat, tyvärr.

Too bad 😆 Det är ju läckra guror i övrigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja det är dem sannerligen. Men ett bra alternativ för ESP Eclipse om man vill ha med EMG mickar på är Ibanez MBM. Inte lika snygg men fan så mycket skönare och lättare att spela på tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

wtfsomhelst (oregistrerad)

Jo, men om vi tar Schecter som exempel, -som för övrigt gör väldigt billiga guror- så är det billigaste med aktiva mickar och äkta FR en Hellraiser C-1, den går på 10 000. Om man då skulle köpa en LTD-yxa för kanske 4000 med några skräpiga EMG-HZ mickar och licensierat FR-stall, och sedan köpa till FR och mickar för sammanlagt 4000 så har man genast sparat in på 2000. Eller? är det nåt jag har missat? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men om vi tar Schecter som exempel, -som för övrigt gör väldigt billiga guror- så är det billigaste med aktiva mickar och äkta FR en Hellraiser C-1, den går på 10 000. Om man då skulle köpa en LTD-yxa för kanske 4000 med några skräpiga EMG-HZ mickar och licensierat FR-stall, och sedan köpa till FR och mickar för sammanlagt 4000 så har man genast sparat in på 2000. Eller? är det nåt jag har missat? :S

Nja, de billiga LTD är inte samma sak som de dyrare. Även om man bortser från mickar och stall är det en klar kvalitetsskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

wtfsomhelst (oregistrerad)

Sant, värt att hålla utkik. har inte hittat något tidigare när jag kollat, men nu hittade jag några schysta gitarrer! Beggmarknaden får man inte glömma

Redigerat av wtfsomhelst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...