Jump to content
Annons

Chipset SiS 661FX & SiS 963L


Musiker

Recommended Posts

Halloj!

Tittar lite på ny dator och har upptäckt en schyst Barebone (eller ska man akta sig för dessa) från Asus, en "Vintage" så som den så fint heter. Länk

Kan detta vara nogot att utgå ifrån och bygga vidare på, den kostar bara 825 kr.

Den använder sig av chipset SiS 661FX & SiS 963L, och jag har ingen aning om dessa funkar bra i musiksamanhang, har för mig att man ska satsa på Intel, eller?

Kolla gärna länken och se om ni har några tips att ge mig!

/Johan 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vintage är väl ett attraktivt namn i gitarrsammanhang, men i datorbranschen vet jag inte... 🙂

Jag är i sammanhanget rätt konservativ och skulle inte köra på något annat än ett Intel-chip. Dessutom är det integrerad grafik på det där kortet (som iofs kan avaktiveras, men ändå). Det finns moderkort som inte skiljer sig så mycket i pris, eller rent av är billigare. Någon variant av Asus P4P800, eller varför inte ett Intel PERL (tror jag det heter) till exempel.

Priser:

http://buggy.no-ip.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Vintage är väl ett attraktivt namn i gitarrsammanhang, men i datorbranschen vet jag inte... 🙂

Jag är i sammanhanget rätt konservativ och skulle inte köra på något annat än ett Intel-chip. Dessutom är det integrerad grafik på det där kortet (som iofs kan avaktiveras, men ändå). Det finns moderkort som inte skiljer sig så mycket i pris, eller rent av är billigare. Någon variant av Asus P4P800, eller varför inte ett Intel PERL (tror jag det heter) till exempel.

Priser:

http://buggy.no-ip.com/

Hmm, grafiken borde väl inte spela så stor roll om man skall producera musik, men det kan ju vara bra om man har ett grafikkort som hjälper till att avlasta processorn samt låter bli att sno minne, som definitivt behövs till annat. Ska man kunna spela spel (oxå) så är det en helt annan saga.

Själv föredrar jag AMD 😆

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju bara en bild, men varför köpa en barebone-maskin som verkar vara lika stor som en vanliga tower-låda?

Edit: Vad gäller olika chipsets så har jag ingen aning om dom som sitter i ditt förslag funkar. Själv läste jag runt en massa om det där när jag skulle köpa ny dator, och min slutsats blev att väldigt många "fel p g a chipset" (i a f om man håller sig till sådana som är någorlunda nya) nog är användar-fel. Så köper du något som inte är äldre än 1-2 år, så kan du nog vara ganska lugn. Fast "vintage" i gitarrsammanhanget innebär ju att prylarna in får vara yngre än tidigt 60-tal... 😠

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Den använder sig av chipset SiS 661FX & SiS 963L, och jag har ingen aning om dessa funkar bra i musiksamanhang, har för mig att man ska satsa på Intel, eller?

Vad ska du använda för ljudkort? Det är ganska avgörande för hur bra din ljuddator kommer att funka. Mitt tips är att du letar upp forum för det ljudkortet och söker information om moderkortet där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju bara en bild, men varför köpa en barebone-maskin som verkar vara lika stor som en vanliga tower-låda?

Edit: Vad gäller olika chipsets så har jag ingen aning om dom som sitter i ditt förslag funkar. Själv läste jag runt en massa om det där när jag skulle köpa ny dator, och min slutsats blev att väldigt många "fel p g a chipset" (i a f om man håller sig till sådana som är någorlunda nya) nog är användar-fel. Så köper du något som inte är äldre än 1-2 år, så kan du nog vara ganska lugn. Fast "vintage" i gitarrsammanhanget innebär ju att prylarna in får vara yngre än tidigt 60-tal... 😉

Dels därför att slippa mig "besväret" med att skruva i moderkort och dels för att det var billigt. Dom har köpt in dessa burkar till skolan jag går på. Fast dock inte ur musiksynpunkt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Den använder sig av chipset SiS 661FX & SiS 963L, och jag har ingen aning om dessa funkar bra i musiksamanhang, har för mig att man ska satsa på Intel, eller?

Vad ska du använda för ljudkort? Det är ganska avgörande för hur bra din ljuddator kommer att funka. Mitt tips är att du letar upp forum för det ljudkortet och söker information om moderkortet där.

Jag kör med ett M-Audio Delta Audiophile.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drar den slutsatsen att det förmodligen inte spelar någon roll.

Vad spelar ingen roll?

Jag skulle nog också satsa på ett Intel chipset.

När jag byggde min första musikdator så forskade jag i det här en hel del, och alla som jag pratade med rekommenderade Intel.

En kompis har dock en fungerande musikdator med SiS chipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte spelar nån roll vilket chipset som sitter i datorn, egentligen, men att om man kör Intel så brukar det funka bättre. Men jag kanske har fel? Det var därför jag startade tråden! 😉

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte spelar nån roll vilket chipset som sitter i datorn, egentligen, men att om man kör Intelbrukar det funka bättre.

🙂 Bestäm dig!

Det går nog inte att bestämma sig eftersom alla säger olika, och det förmodligen är ren tur vad som inte funkar och funkar (nästan i alla fall). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta råd du får baseras på sånt som inte är sant längre (t.ex. VIA chipset krånglar med ljudkort)

Känner mig lite träffad! Jag hade nämligen tänkt skriva något om de olika tillverkarna av chipset. Jag har personlig erfarenhet av både Via och Intel, däremot inte av SiS. Men om man vänder på resonemanget. Har ni någonstans läst eller hört någon som rekommenderar SiS-chip till musikdatorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

de flesta råd du får baseras på sånt som inte är sant längre (t.ex. VIA chipset krånglar med ljudkort)

Känner mig lite träffad! Jag hade nämligen tänkt skriva något om de olika tillverkarna av chipset. Jag har personlig erfarenhet av både Via och Intel, däremot inte av SiS. Men om man vänder på resonemanget. Har ni någonstans läst eller hört någon som rekommenderar SiS-chip till musikdatorer?

Nej, det har jag faktiskt inte. Men inte det motsatta heller. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...