Jump to content
Annons

Vad är det för gänga på mikrofonstativ


the_avatar

Recommended Posts

Hej håller på att göra en egen avskärmning till sång micken.

Där skall även micken sitta i. Min fråga är Vad är det för gänga på stativen

En sökning på nätet gav 3/8 dels gänga. Någon som vet om de är UNC eller UNF gänga

Tackar på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enligt wikipedia finns det tre vanliga varianter (jag har bara sett två personligen):

* ⅝″ 27 turns per inch (tpi) Unified Special thread (UNS, USA and the rest of the world)

* ¼″ BSW (not common in the USA, used in the rest of the world)

* ⅜″ BSW (not common in the USA, used in the rest of the world)

3/8" är den "vanliga" men många (de flesta?) mickhållare kommer ju med en adapterring och själva hållaren är gjord för en större variant (om det är 5/8" eller 1/4" vet jag inte säkert, men det logiska borde väl vara usa-varianten).

Edit: klart det är 5/8" som är den större, 1/4" är ju < 3/8", doh! 😆

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga är Vad är det för gänga på stativen

En sökning på nätet gav 3/8 dels gänga. Någon som vet om de är UNC eller UNF gänga

post-11277-1239231160_thumb.jpg

Och som sagt UNC.

Du får väl ta med dig ett stativ när du går till järnhandlaren och köper en mutter!

Link to comment
Dela på andra sajter

post-11277-1239231160_thumb.jpg

Och som sagt UNC.

Du får väl ta med dig ett stativ när du går till järnhandlaren och köper en mutter!

Typ så gjorde jag, jag tog med mig en Shure mckhållare till Inseco som är norrlands största bult och skruvgrossist, de säljer allt RF öve disk med. När jag tänker efter så konstaterade båd säljaren och jag att gänan glappade aningen med den bult jag hade. Fast med en mutter på bulten som låsning mot micknypa blev det stumt och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...