the_avatar Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Hej håller på att göra en egen avskärmning till sång micken. Där skall även micken sitta i. Min fråga är Vad är det för gänga på stativen En sökning på nätet gav 3/8 dels gänga. Någon som vet om de är UNC eller UNF gänga Tackar på förhand
Guitar Nilsson Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Jag köpte några bultar nyss för att förlänga trumsargshållarna. "Är det här 3/8 s jag? Bultförsäljaren kollade med nån grej och sa ja, det är det. Men UNF eller annat diskuterade vi inte.
Hastalavista Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Men UNF eller annat diskuterade vi inte. UNF är det inte! detta är en "fin" gänga, antagligen UNC
YogSothoth Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 (edited) Enligt wikipedia finns det tre vanliga varianter (jag har bara sett två personligen): * ⅝″ 27 turns per inch (tpi) Unified Special thread (UNS, USA and the rest of the world) * ¼″ BSW (not common in the USA, used in the rest of the world) * ⅜″ BSW (not common in the USA, used in the rest of the world) 3/8" är den "vanliga" men många (de flesta?) mickhållare kommer ju med en adapterring och själva hållaren är gjord för en större variant (om det är 5/8" eller 1/4" vet jag inte säkert, men det logiska borde väl vara usa-varianten). Edit: klart det är 5/8" som är den större, 1/4" är ju < 3/8", doh! 😆 /Andreas Edited April 8, 2009 by YogSothoth
Hastalavista Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Min fråga är Vad är det för gänga på stativenEn sökning på nätet gav 3/8 dels gänga. Någon som vet om de är UNC eller UNF gänga Och som sagt UNC. Du får väl ta med dig ett stativ när du går till järnhandlaren och köper en mutter!
Guitar Nilsson Posted April 8, 2009 Posted April 8, 2009 Och som sagt UNC. Du får väl ta med dig ett stativ när du går till järnhandlaren och köper en mutter! Typ så gjorde jag, jag tog med mig en Shure mckhållare till Inseco som är norrlands största bult och skruvgrossist, de säljer allt RF öve disk med. När jag tänker efter så konstaterade båd säljaren och jag att gänan glappade aningen med den bult jag hade. Fast med en mutter på bulten som låsning mot micknypa blev det stumt och bra.
the_avatar Posted April 9, 2009 Author Posted April 9, 2009 (edited) Tackar för svaren edit: Det var 3/8 Edited April 9, 2009 by the_avatar
Recommended Posts