Jump to content
Annons

Någon som testat en iMac med logicprobenchmark?


Nickmupr

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har tänkt att köpa en 20 tum, 2,66GHz Intel Core 2 Duo, 2 GB minne, 320 GB hårddisk.

(jag ska byta till 4 GB minne)

Jag skulle gärna vilja veta hur många tracks den orkar med i Logic, så om ni som har en liknande skulle kunna tänka er att göra testet skulle det vara till en stor hjälp!

(OBS! glöm inte att unmuta tracksen haha)

Här är länken

även: http://www.evan.se/logicprobenchmark/

Tack på förhand!

/Nick

Redigerat av Nickmupr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)
Tjenare!

Jag har tänkt att köpa en 20 tum, 2,66GHz Intel Core 2 Duo, 2 GB minne, 320 GB hårddisk.

(jag ska byta till 4 GB minne)

Jag skulle gärna vilja veta hur många tracks den orkar med i Logic, så om ni som har en liknande skulle kunna tänka er att göra testet skulle det vara till en stor hjälp!

(OBS! glöm inte att unmuta tracksen haha)

Här är länken

även: http://www.evan.se/logicprobenchmark/

Tack på förhand!

/Nick

Kolla här. Här finns resultat från både macar och från folk som kör med osx på PC hårdvara.

http://www.logicpro.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4253

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Du kollade bara på första sidan förstås, tråden har ju några sidor och allt handlar om just det här testet. Nåväl imac 2,8 duo 20 tracks, imac 2,4 duo 18 tracks. Rimligtvis så ligger en 2,66 någonstans där oxå. Förmodar att det blir ytterligare ett litet lyft med dom nya men du ska nog inte räkna med 10tals extra spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska tänka till både en och två gånger extra innan du väljer 20" som har en riktigt usel skärm. För 3500 kr extra får du 4 gig ram, 640 gig hårddisk samt en bildskärm som du blir glad av att sitta framför. Förutom större upplösning och storlek på skärmen så sitter det i 24" imacen en riktigt bra skärmpanel med bra betraktningsvinklar, bra kontrast och framförallt bra färgåtergivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

På din fråga om mer minne gör skillnad så är svaret, det beror på...

Men för CPU prestandan så gör minnet 0.

Bara om man kör stora samplebibliotek så har minnet större betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis köpt det du talar om så jag har inte hunnit maxa. Men jag har gjort en del grejer med upp till 19 spår utan det minsta problem. Hälften är nog audio och andra hälften mjukvarusyntar. Till detta är det en hel del effektpluggar.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska tänka till både en och två gånger extra innan du väljer 20" som har en riktigt usel skärm. För 3500 kr extra får du 4 gig ram, 640 gig hårddisk samt en bildskärm som du blir glad av att sitta framför. Förutom större upplösning och storlek på skärmen så sitter det i 24" imacen en riktigt bra skärmpanel med bra betraktningsvinklar, bra kontrast och framförallt bra färgåtergivning.

Problemet är att jag kan fixa en 20" skärm från staterna för bara 9900 istället för 13000 i sverige.

Så att betala 16500 (för 24") istället för 9900 (20") känns lite väl tungt. 6600 kr skillnad, när allt man får är en större hårdisk och skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att jag kan fixa en 20" skärm från staterna för bara 9900 istället för 13000 i sverige.

Så att betala 16500 (för 24") istället för 9900 (20") känns lite väl tungt. 6600 kr skillnad, när allt man får är en större hårdisk och skärm.

Köper du den ny från USA så glöm inte att lägga till Amerikansk moms på priset, dessutom ska du även betala svensk moms på hela beloppet när datorn passerar tullen. Då blir den inte så billig längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du den ny från USA så glöm inte att lägga till Amerikansk moms på priset, dessutom ska du även betala svensk moms på hela beloppet när datorn passerar tullen. Då blir den inte så billig längre.

Nej ingen moms blir det.

Nej ingen tull då jag tar den i handbagaget.

Så joo den blir billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej ingen moms blir det.

Nej ingen tull då jag tar den i handbagaget.

Så joo den blir billig.

Kan du köpa den så billigt så ska du självklart slå till! Fast jag tror att det blir lite svårt att få med datorn i handbagaget utan att överskrida flygbolagens maxmått för handbagage, men du kanske åker båt? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej ingen moms blir det.

Nej ingen tull då jag tar den i handbagaget.

Så joo den blir billig.

Om nu mot förmodan tullen skulle hitta den i ditt handbagage och komma fram till att du köpt den i USA får du likt förbannat tull på det, och glöm inte att de flesta bolag inte tillåter mer än 8kg i handbagaget och storleken kan ju också bli ett problem...

Hur är det med Apple Support om man köpt i USA? Lite jobbigt att behöva posta den till amerikanska Apple om det skulle hända nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att jag kan fixa en 20" skärm från staterna för bara 9900 istället för 13000 i sverige.

Så att betala 16500 (för 24") istället för 9900 (20") känns lite väl tungt. 6600 kr skillnad, när allt man får är en större hårdisk och skärm.

Nej ingen moms blir det.

Nej ingen tull då jag tar den i handbagaget.

Så joo den blir billig.

Verkar krängligt. Om du vill ha mycket imac för pengarna tycker jag du kolla annonssidorna på nätet.

En snabb sökning på 24-tums iMac ger bland annat det här.

Edit: se nedan 😆

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej ingen moms blir det.

Nej ingen tull då jag tar den i handbagaget.

Så joo den blir billig.

Tänk bara på att du kommer att passera en tull så fort du passerar Schengen-gränsen, där kan dom plocka dig, å då lär du få ha en bra förklaring på hur och varför du tagit en iMac (förmodar i originalemballage) både till och från USA. Om du inte kan bevisa/övertyga tullen om att du haft med dig datorn till USA så finns ju risken att du får tulla in den... Men, det kan även gå hur smidigt som helst. Att ta saker i handbaggage gör det inte automatiskt till "tullfri zon".

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

20 spår i det här testet är i princip bara just precis det dvs 20 spår i det här testet. Visserligen ger det någon slags bild av vad man kan förvänta sig när det gäller prestanda men kör du ganska mycket wav och inte bara midi och pluggar/syntar så blir det ju helt annorlunda betingelser som datorn behöver orka utifrån.

Att datorn kroknar efter 20 spår med det här kan ändå innebära att du kan köra en jäkla massa wav spår med ett helt drös effekter/pluggar och även att gäng midispår med syntar/effekter och pluggar och även utöver det slanga in lite loopar och sånt från en CD i realtid. Dom flesta program kan ju frysa oxå och det går ju även i värsta fall att bounca ut spår till wav om det skulle gå för tungt.

Den här låten (länken nedan) har jag gjort med gamla Sonic Foundrys Acid och Logic på en gammal P4 3 Ghz PC med 3 gig minne som jag testade att dra igång osx på. Meckade ihop loopbakgrunden i XP med Acid men drog sen in det i Logic under osx och lirade in bas och gura och sång, allt med effekter och förstärkarpluggarna igång under inspelning. Blev tvungen att ta in ett par loopar till från Acid CDn så den låg och snurrade i DVDn och lirade loopar under inspelningen i Logic oxå. Sen meckade jag till nån slags mix med effekter på rubbet och även nån slags hörlursmastring eller vad man ska kalla det.

Jag hade kunnat gjort allt i Logic men ville använda lite funktioner från Acid så därför blev det så. Det ligger grejor på bussar oxå så även om det totalt bara är 5 - 8 wav spår eller nåt så är det ganska mycket effekter på varje (minst fyra på varje strip ink bussar och även på "mastern"). Gamla P4an fixar typ 6 spår eller nåt med det här Benchmarktestet men det behöver ju typ inte betyda så mycket.

Obs! äkta köpta program (även OSX och Logic) inget piratskit här inte, det är ju inte riktigt rumsrent med osx på PC hårdvara men man får väl leka lite. I det här fallet så kan det ju kanske även bidra till att ge dig en ganska bra bild av vad du kan förvänta dig av en riktig Imac oavsett det här testet.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=63538

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på en iMac 3.06GHz, 4GB RAM, 750GB HDD och GeFore 8800 GS grafikkort från 2008 och jag får följande resultat med avstängd I/O Safety Buffer under Preference/Audio/Core Audio i Logic 8.0.2.

Inbyggt ljudkort: 22

USB Logitec Headset: 21

Apogee Ensemble: 21

Med aktiverad I/O Saftey Buffer får jag dessa resultaten:

Inbyggt ljudkort: 10

USB Logitec Headset: 10

Apogee Ensemble: 9

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...