Jump to content
Annons

Är det dax för mig.. Att uppgradera Logic Express 8


ThomasJ

Recommended Posts

Tjena.

Har nu kört med Logic express 8 ca ett år och jag börjar trivas och hitta i det.

Nu står jag och funderar på att köpa uppgraderingen till 8 Studio.

Jag jobbar med både audio inspelning och midi.

Känns som att studio har mer att ge mig än vad express gör.

Men jag funderar om det kanske inte snart kommer en ny version som är mer värt att satsa på ?

Dumt nog går det inte längre att köpa uppgraderingen i butik, men är ju iofs gratis frakt från applestore.

Hur upplever ni som gått från express till studio är det stora skillnaden?

Var det värt att byta eller var det egentligen ingen större skillnad?

// T

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du inte är helt säker, trivs i express och redan funderar på att vänta på en uppdatering såblir mitt råd till dig att vänta på nummer 9. Om du däremot inte hade logic innan och skulle välja mellan en express och pro version så skulle jag säga pro. Inte på grund av att det en så mycket bättre version utan för att pengarna man lägger ut ger så mycket mer grejer (loopar, effekter och sånt).

Jag sitter på både en express (privat licens) och en pro (från jobbet) men måste erkänna att det bara är pro licensen som används just på grund av att allt finns hela tiden.

Senare i nästa version hoppas jag för övrigt (utan att tagit del av rykten) på lite melodyne funktioner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de stora skillnaderna mellan Logic Express och Logic Studio är att det i Studio-versionen medföljer en uppsättning program för live-bruk, ljudläggning och ljudkonvertering. Flera av dem är riktigt bra, men om det inte är ditt primära fokus så klarar man sig oftast bra med Logic Express. Vill man ha mycket loopar så kan det också vara en anledning att skaffa Logic Studio, men det finns ju även att köpa andra loop-paket som håller måttet mer än väl.

Angående ny version så har inget officiellt sagts. När Logic 8 presenterades, så var det rejält "försenat" i förhållande till ryktena som föregick.

Sammanfattningsvis: Fundera på om du behöver funktionerna i Logic Studio 8. Det kan bara du avgöra. Annars, vänta till nästa version kommer - med risk för att det kan ta ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Jag läste något innan att det inte finns inbyggd sidechain-funktion i Express? :rolleyes: Men det kanske man löser med en gratisplugg?

det är inga problem att sidechaina i express

i 7:an gick det inte tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste något innan att det inte finns inbyggd sidechain-funktion i Express? :rolleyes: Men det kanske man löser med en gratisplugg?

Det fins och det fungerar. fast jag vet inte om den är bättre eller annorlunda i Studio.

kul att bli citerad i tidningen??? Vad menas?

Sidan 5 i tidningen "Hemmastudio för alla" så fins denna frågeställning med Olsbergs svar.

Lite kul, bara *skrytmåns*.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fins och det fungerar. fast jag vet inte om den är bättre eller annorlunda i Studio.

Sidan 5 i tidningen "Hemmastudio för alla" så fins denna frågeställning med Olsbergs svar.

Lite kul, bara *skrytmåns*.

Jaha okej. Är det den som kommer eller de som har varit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Invänta 9:an säger jag.

När Snow Leopard kommer i höst lär det inte dröja så länge till nya versioner av både Logic och Final Cut. Jag misstänker starkt att de kommer dra nytta av OpenCL, låta grafikkortets GPU beräkna pluggar och avlasta CPU:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Invänta 9:an säger jag.

När Snow Leopard kommer i höst lär det inte dröja så länge till nya versioner av både Logic och Final Cut. Jag misstänker starkt att de kommer dra nytta av OpenCL, låta grafikkortets GPU beräkna pluggar och avlasta CPU:n.

Jo det kan du ha rätt i. Tyvärr klarar jag inte av open cl 😄 Har inte IMacen med geforce 9400M utan modellen innan. Men jag tror faktiskt inte att de kommer dumpa alla som inte har open Cl istället kommer man kunna välja till det. Apple har aldrig dumpat gamla mac användare på det sättet. Jag längtar så grymt mycket för de nyheter som Logic Pro 9 kommer med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, de enda användare jag misstänker blir dumpade är PPC-användare (G4:or och G5:or).

Jag tror OpenCL-anpassningarna blir en "bonusturbo" för de som har Snow Leopard och bra grafikkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, de enda användare jag misstänker blir dumpade är PPC-användare (G4:or och G5:or).

Jag tror OpenCL-anpassningarna blir en "bonusturbo" för de som har Snow Leopard och bra grafikkort.

Jo du har rätt i det du säger. När jag använde G4 så kände jag mig dumpad. Kunde inte göra ett skit. Allt var så himla trögt och ljudet kom efter hela tiden (Då pratar jag Logic express) Sen när jag köpte en Imac blev det ändring i det. Men jag tror helt på det du säger.

OpenCL-anpassningarna blir en "bonusturbo" för de som har Snow Leopard och bra grafikkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag måste nog säga att det vet i hundan om inte jag skulle invänta propparnas Record istället, typ kolla in en demo av det. Tror det blir billigare men iofs så behöver du nog Reason oxå för du gör väl ganska mycket syntmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog säga att det vet i hundan om inte jag skulle invänta propparnas Record istället, typ kolla in en demo av det. Tror det blir billigare men iofs så behöver du nog Reason oxå för du gör väl ganska mycket syntmusik.

Apple chockar alltid oss när de presenterar nya produkter. Därför tror jag att de kommer chocka oss lika mycket när Logic 09 kommer. Därför har jag bestämt mig att vänta och sitta och nöta Logic express tills det nya kommer. När nya Snow leopard kommer så tror jag det nya Logic kommer vara bättre en nånsin.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja det hoppas jag oxå på men när jag testar gura och bas ljud i Record så är det faktiskt ganska stor skillnad. Till Records fördel faktiskt men det är lite knöligare att handskas med tycker jag i alla fall som är van med Logic. Nåja det tål att att jämföra när vi väl är där och båda släpps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...