Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God middag!

Finns det någon som testat någon snabb hårddisk, jag menar med en rpm på 15000? Var den extern eller intern? Finns det externa sådana snabba 15000 rpm-hårddiskar för laptops? Vad vinner man på att använda en sådan hdd? Hur mycket kostar de? Finns det några som helst nackdelar, förutom ev högt pris? Om man väljer en såpass snabb hdd - är det något särskilt format man bör välja då, firewire, usb2 eller e-sata?

Jag har läst att man i inspelningssituationen kan hålla igång fler audiospår i sitt inspelningsprogram samtidigt, dvs få fler audiospår, tagningar live via mik/line, ju snabbare hdd man har att spela in på - stämmer det?? Dessa spår måste inte nödvändigtvis spelas in samtidigt.

Om man har en laptop med en inbyggd hdd som snurrar med 5400 rpm (för inspelningsprogrammet) - bör man tänka på att ha något liknande eller en bara något snabbare hdd för låtspåren? Är 15000 rpm för mycket?

😱

//:debatt

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har inte testat 15 000 men 10 000 rpm.

Högre hastighet = med mer oljud, så har man burken bredvid sig så blir det inte jättekul.

Bra 7200 funkar tillräckligt för normalt bruk.

Du klarar gott och väl att spela in 24 kanaler samtidigt på en 7200rpm disk.

I en lite äldre dator och med en DAW utan större intelligens så kan man köra ca 35 spår som spelar kontinuerligt i 44.1 och 24bitar.

Om jag inte kör kontinuerligt så får jag ut betydligt fler spår på en 7200rpm drive. Jag har projekt som är på 50 kanaler från disk på en 7200rpm disk.

Så min take är, 15 000 är overkill och mycket väsen.

Har du laptop så är FW eller om det finns esata bästa sättet att koppla in en extern HD.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Bra poäng.

SSD kommer att ge bättre prestanda och är helt tysta.

Kanon för oss som vill lira in musik.

Använd SSD för inspelningsprojekt och arkivera på annan disk.

Postat

Frågan är om man har någon nytta av de snabbare diskarna om det gäller Firewire eller USB2? Eftersom eSata är MYCKET snabbare (teoretiskt 3GB/s jämfört med 800Mb/s för Firewire800), så skulle jag tro att det bara är eSATA som kan göra en snabbare disk rättvisa.

Postat

Ang drloops kommentar: Tänk på att det finns en hel del mindre lämpliga SSD-diskar på markanden, just skrivhastigheten är den som brukar vara långsam (långsammare än vanliga diskar) på billiga varianter. Det börjar dock dyka upp snabba varianter, men jag tror fortfarande de långsamma är överrepresenterade. Bortsett från det är SSD helt kart framtiden, när svagheterna åtgärdats (låg skrivhastighet, låg densitet) och priserna kommer ner lite är det nog bara en tidsfråga innan mekaniska diskar är ett minne blott.

Storagereview Har ganska bra tester på hårddiskar, men de verkar inte ha testat så många SSD ännu tyvärr.

/Andreas

drloop (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
Frågan är om man har någon nytta av de snabbare diskarna om det gäller Firewire eller USB2? Eftersom eSata är MYCKET snabbare (teoretiskt 3GB/s jämfört med 800Mb/s för Firewire800), så skulle jag tro att det bara är eSATA som kan göra en snabbare disk rättvisa.

En disk fyller inte FW...

http://www.storagereview.com/php/benchmark...04&devCnt=3

Postat
  drloop sa:

Är du säker på det?

800Mb/s är ju 100 MB/s - och det är om interfacet är 100% effektivt, vilket det inte är. Om man tittar på Maxtor-disken i länken (som är på 15000RPM), så klarar den ju ca 74MB/s som minimum (och 97MB/s som max) - och den lägre siffran är nog ungefär vad överföringen blir i praktiken på FW800. Jag har nämligen sett siffror på runt 75% effektivitet för Firewire på olika håll...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är nog mer I/O som tar slut på en disk.

Ett spår på 44.1kHz och 24 bitar och en sekund är ca 0.125MB (Jag gör en snabb överslagsräkning, inte exakt).

Dvs du skulle kunna köra 600 kanaler audio med FW som har 75MB/sekund transfer rate....

Nåt annat tar slut innan FW, troligen disk I/O.

EDIT: Inte troligen, det är I/O som tar slut.

Redigerat av drloop
Postat
  drloop sa:
Det är nog mer I/O som tar slut på en disk.

Ett spår på 44.1kHz och 24 bitar och en sekund är ca 0.125MB (Jag gör en snabb överslagsräkning, inte exakt).

Dvs du skulle kunna köra 600 kanaler audio med FW som har 75MB/sekund transfer rate....

Nåt annat tar slut innan FW, troligen disk I/O.

Det är ju sant förstås. 😄

Jag tänkte mer på disken som "normal" lagringsmedia och vilket som blir snabbast då.

För att spela in audio så klarar man sig långt på 7200RPM-diskar på Firewire - även om man skulle köra med FW400...

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

16k stora block och en vanlig 7200rpm disk stoppar på ca 80 I/O per sekund...

Det ger 1.2MB per sekund...

Och tar man då siffran 500 I/O per sekund så stoppar disken på 8MB/ per sekund.

Långt ifrån FW bandbreddens maximala prestanda.

EDIT:Måste räkna lite först...

EDIT: Har räknat igen...

Redigerat av drloop
Postat

Med andra ord skall man se till att öka upp blocksize rejält så att man minskar antal I/O antar jag (lite trött, så slutsatsen kanske är helt fel). I linux går det lätt, vet inte hur lätt det är på win/mac men jag har för mig man åtminstone kan välja när man formaterar i xp?

Apropå SSD så var den härartikeln väldigt intressant. Den visar på att nuvarande SSD får markant sämre skrivprestanda efter att disken fyllts upp en gång, pga att disken måste bolla med data medan den skriver över gamla sidor. Det gäller även om disken till synes har ledigt utrymme. Väldigt lång läsning iofs, men högintressant för den som funderar på SSD. Väldigt bra förklarat är det också, tror inte man behöver vara nörd för att förstå problematiken.

/Andreas

Postat (redigerat)
  Claes sa:
För att spela in audio så klarar man sig långt på 7200RPM-diskar på Firewire - även om man skulle köra med FW400...

Ok, det är ju det jag har, en extern usb2/fw400-combo-hdd på 7200 rpm från One Technologies, med självkylande aluminiumhölje.

Tänkte bara jag kunde få fler audiospår med 10000 rpm eller 15000 rpm. Men vi får se nu sedan när jag installerat det nya externa ljudkortet hur det fungerar allting.

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.