Jump to content
Annons

Humbucker på en akustisk gitarr?


KlasVonKlas

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fundering på att bygga om en liknande gitarr som denna:

http://www.ovationguitars.com/?fa=newsletter_lxnewsflash

Jag funderar på om man skulle kunna bygga in en humbucker-mic och få det att låta bra.

Blir i så fall en sån här eller liknande:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbh.htm

Det blir nog enklare att bygga in den då det följer med en ram till den. Så slipper man se hålet som man sågat upp för micken.

Kan jag sedan koppla in den micken på den redan befintliga elektroniken? Gitarren är alltså halv-akustisk. I så fall måste jag fixka en brytare så att jag kan växla mellan den befintliga och humbucker:n.

Tacksam för svar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många av de mickar man stoppar i ljudhålet på akustiska gitarrer är humbuckers. Det är ofta bekvämare än singlecoil, om det inte är just singlecoil-ljudet man är ute efter.

Om du stoppar i en Les Paul-liknande mick i en akustisk gitarr kommer du ändå inte kunna använda den som en elgitarr eftersom den är så mycket rundgångskänsligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Många av de mickar man stoppar i ljudhålet på akustiska gitarrer är humbuckers. Det är ofta bekvämare än singlecoil, om det inte är just singlecoil-ljudet man är ute efter.

Om du stoppar i en Les Paul-liknande mick i en akustisk gitarr kommer du ändå inte kunna använda den som en elgitarr eftersom den är så mycket rundgångskänsligare.

Jo jag vet att det blir rundgång väldigt lätt om man skulle göra ett sånt här bygge. Jag tänkte bara att jag ville ha både ett vanligt gitarrljud och elgitarrljud i samma gura. Rundgången får jag leva med i så fall helt enkelt.

Men borde jag inte få ett mer elgitarr-liknande ljud om jag gör som jag har tänkt? Det låter ju till exempel väldigt dåligt om ja kopplar in den inbyggda micken i gitarren och sedan distar det. Då distar jag ju ett vanligt gitarrljud, blir inte alls samma ljud, tycker jag.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att det blir rundgång väldigt lätt om man skulle göra ett sånt här bygge. Jag tänkte bara att jag ville ha både ett vanligt gitarrljud och elgitarrljud i samma gura. Rundgången får jag leva med i så fall helt enkelt.

Men borde jag inte få ett mer elgitarr-liknande ljud om jag gör som jag har tänkt? Det låter ju till exempel väldigt dåligt om ja kopplar in den inbyggda micken i gitarren och sedan distar det. Då distar jag ju ett vanligt gitarrljud, blir inte alls samma ljud, tycker jag.

Det kommer bli galet mycket rundgång redan på ett rent ljud med moderat volym, distat är inte att tänka på. Köp två gitarrer istället, en elgitarr och en akustisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pete Townshend hade stra problem med rundgång i sin halvakustiska Rickenbacker. Han packade de full med tidningspapper, sen blev det mycket bättre.

Om du bara spelar in direkt i datorn utan förstärkare till ett ljudkort och distsimulering och bara lyssnar i lurar kan det nog gå skapligt, men bra blir det inte. Håller med om att en till gitarr är lösningen. En billig les paul kopia eller vad som helst blir nog bättre.

Själva uppbyggnade av kroppen, trät osv i en gibson eller fenderplanka betyder typ mer för ljudet än mickarna, så med den gitarr du har blir det aldrig bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan en elgura så det är inte att jag vill ha en elgitarr. Jag tänkte mera att man skulle slippa ha med sig 2 gitarrer och i stället kunna kombinera.

Men men, det kanske inte är en bra lösning ändå. Tack för era svar i alla fall! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...