Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett problem: jag har sjungit in sång som ligger perfekt i sync och allt, problemet är att den är insjungen vid två olika tillfällen (på samma plats) så själva soundet på rösten låter lite annorlunda.

Finns det något program som kan "analysera" EQ ur t.ex. det jag sjöng in först, och sen applicera detta på den andra delen på något sätt så att de blir mer lika?

Man hör ganska tydligt att del1 och del2 inte är inspelade "som en enda tagning" tillsammans pga. att rösten LÅTER annorlunda mellan de två; och det vill jag uppnå.

Del1 och del2 är egentligen uppbyggda av flera individuella tagningar men låter ändå som "en enda" då ljudbilden var densamma vid de två separata tillfällena.

Några tips vore ruggigt uppskattat! 😄

Tack på förhand!

MVH

Johan

Annons
Postat

Oftast när jag stöter på såna här problem så går det fortare att bara lägga om det än att försöka pilla till det i mixen. Så om det inte var två gudomliga tagningar som du aldrig kommer sätta igen så är det det jag skulle göra.

Jag vet att det finns nånting i Logic som heter "match eq", men jag har aldrig provat det. Det lär väl finnas nåt liknande i andra program. Den gör precis det du säger, analyserar frekvenskurvan på en inspelning och applicerar den på en annan.

Postat
Oftast när jag stöter på såna här problem så går det fortare att bara lägga om det än att försöka pilla till det i mixen. Så om det inte var två gudomliga tagningar som du aldrig kommer sätta igen så är det det jag skulle göra.

Jag vet att det finns nånting i Logic som heter "match eq", men jag har aldrig provat det. Det lär väl finnas nåt liknande i andra program. Den gör precis det du säger, analyserar frekvenskurvan på en inspelning och applicerar den på en annan.

Klart att du sjunger alltihop ännu bättre nu! Nu vet du ju hur du vill att det ska låta. Ha gammelsången som stöd. Rapportera hur det gick sen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.