Jump to content
Annons

Ny dator? Ny mjukvara?


brille

Recommended Posts

Hej hej!

Jag måste införskaffa mig en ny dator. Jag har en några år gammal laptop (PC) som jag sitter och gör lite låtar i FL studio med. Datorn är inte bra på något sätt, dåligt med minne, dåligt ljudkort m.m. Men jag tycker ändå att jag har utvecklats en del med min produktion trots den usla datorn.

Nu behöver jag några råd av er. Vad ska jag införskaffa mig för en dator? Har kikat runt lite på internet och jag tycker att "frost" verkar rätt bra. Har ni några andra tips på vilka kriterier en nice musikdator ska ha?

Btw, vill bara tillägga att jag kan tänka mig att byta mjukvara.

Tack på förhand 🙁

Redigerat av brille
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle tro att Lonian menar följande..

Ska du köra virtuella instrument, dvs synthar och intrument i datorn ( mjukvara) så kräver det iof lite mer av processor och minne i datorn men å andra sidan blir det mindre viktigt med ljudkortet och kan duga med en laotops inbyggda ljudkort.

Om du å andra sidan vill köra hårdvara, dvs koppla in externa synthar, gitarr och sång och spela in till datorn så kräver det lite mindre av processor och minne i datorn.. Men å andra sidan ställs mycket högre krav på ljudkortet.. T.ex om du ska använda en mikrofon så behöver du en hyffsat bra micpreamp på ljudkortet, kanske t.om med fantommatning.

Ursäkta mig men jag förstår inte riktigt vad du menar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att Lonian menar följande..

Ska du köra virtuella instrument, dvs synthar och intrument i datorn ( mjukvara) så kräver det iof lite mer av processor och minne i datorn men å andra sidan blir det mindre viktigt med ljudkortet och kan duga med en laotops inbyggda ljudkort.

Om du å andra sidan vill köra hårdvara, dvs koppla in externa synthar, gitarr och sång och spela in till datorn så kräver det lite mindre av processor och minne i datorn.. Men å andra sidan ställs mycket högre krav på ljudkortet.. T.ex om du ska använda en mikrofon så behöver du en hyffsat bra micpreamp på ljudkortet, kanske t.om med fantommatning.

Aha, okej tack. Jag använder mig av VST-pluggar och ibland så spelar jag in sång med mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, okej tack. Jag använder mig av VST-pluggar och ibland så spelar jag in sång med mikrofon.

Schyrre kan någon svara? Jag tänkte införskaffa en dator som den här:

Dell:

Intel Core 2 Quad processor, 4 GB RAM-minne, nVidia GeForce 9800 GT grafikkort med 512 MB dedikerat minne. Windows Vista Home Premium.

Upplev snabbhet, grafik och utrymme i massor. Detta är datorn som klarar allt från grafikkrävande spel till avancerad multimedia. Upplev extrem fart via den kraftfulla Intel Core 2 Quad processorn med 4 GB arbetsminne och uppgraderingsmöjligheter till hela 8 GB.

Grafikprocessorn nVidia GeForce 9800 GT har 512 dedikerade MB och ger dig imponerande grafik. På den 1 TB (1000 GB) stora S-ATA II hårddisken får du rejält med utrymme för all din media, stora spel och program.

Vad tycker ni om den? Är Mac ett bättre alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Schyrre kan någon svara? Jag tänkte införskaffa en dator som den här:

Dell:

Intel Core 2 Quad processor, 4 GB RAM-minne, nVidia GeForce 9800 GT grafikkort med 512 MB dedikerat minne. Windows Vista Home Premium.

Upplev snabbhet, grafik och utrymme i massor. Detta är datorn som klarar allt från grafikkrävande spel till avancerad multimedia. Upplev extrem fart via den kraftfulla Intel Core 2 Quad processorn med 4 GB arbetsminne och uppgraderingsmöjligheter till hela 8 GB.

Grafikprocessorn nVidia GeForce 9800 GT har 512 dedikerade MB och ger dig imponerande grafik. På den 1 TB (1000 GB) stora S-ATA II hårddisken får du rejält med utrymme för all din media, stora spel och program.

Vad tycker ni om den? Är Mac ett bättre alternativ?

Om Mac är ett bättre alternativ. Beror på vem du frågar, frågar du mig så JA! Varför? Finns tusen grejer att ta upp men för det första så är det Logic. Vilket jag finner mycket lättarbetat och super bra till produktion. Sedan jag bytt från pc till mac upplever jag även ett väldigt mycket stabilare operativsystem och allt krågel som fel medelende osv händer inte.... :rolleyes:

Vad kostar den dator nämner ovan?????

Link to comment
Dela på andra sajter

datorn är säkert helt ok, funderade på grafik kortet: om det har fläktar (=störande surr) eller kylflänsar= tystare dator.

5407969.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Mac är ett bättre alternativ. Beror på vem du frågar, frågar du mig så JA! Varför? Finns tusen grejer att ta upp men för det första så är det Logic. Vilket jag finner mycket lättarbetat och super bra till produktion. Sedan jag bytt från pc till mac upplever jag även ett väldigt mycket stabilare operativsystem och allt krågel som fel medelende osv händer inte.... :rolleyes:

Vad kostar den dator nämner ovan?????

Datorn ovan kostar 8000:-. Rätt hyggligt pris?

Påtal om Mac, vilken sorts Mac är bra för musikproduktion. Tror inte att mina föräldrar är sugna på att pröjsa typ 15-20,000.

Link to comment
Dela på andra sajter

datorn är säkert helt ok, funderade på grafik kortet: om det har fläktar (=störande surr) eller kylflänsar= tystare dator.

5407969.jpg

Vet inte om den har fläktar, men det spelar inte så stor roll för mig om det brusar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...