Jump to content
Annons

Nytt ljudkort


Newsec

Recommended Posts

Nu så är det snart dax att införskaffa ett nytt ljudkort. Denna gången är det lite större krav som gäller.

Har kollat runt lite själv och fasnade själv för Delta 1010 & 1010LT

Krav denna gången:

* Kommer spela in ett trumset med 8 mickar och 2 Gitarrer och en bas och sång (inte samtidigt)

* Eftersom jag vill kunna justera ljudet i efterhand på trummorna så behövs en 16 kanals mixer (eftersom det kopplas från trummor till mixer till ljudkort och tillbaka till mixer,alltså 16 spår på mixern)

Men det jag undrar över är om jag måste ha mer än 16 kanaler,eftersom när trummorna är inspelade så kommer gitarr att spelas in..då finns det ingen ingång kvar till den?

För jag kan väl inte koppla ur något av trummornas..då försvinner väl något ljud där? Alltså måste jag väl ha en mixer med 20 analoga ingångar och ett ljudkort med 10 in och 10 ut?

Någon som har mer förslag på ljudkort och som kan förklara för mig hur det ligger till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Förstår inte riktigt hur du menar. Men jag har ett delta 1010 och det köpet ångrar jag garanterat inte. =)

Nu när jag spelar in trummor med 4 mickar så har jag ju bara ett spår i Cubase med trummor. Detta beror främst på ljudkortet att det är bara 1 ingång. Och detta spåret kan jag sedan inte göra något med av ljudet på mixern. utan det ljudet som har blivit på spåret går ej att ändra. (Mer än i Cubase)

Hoppas detta gav en bättre förklaring. Finns säkert ett namn för så som jag vill koppla sen,men kommer inte på det nu?

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Som du skrivit att du vill koppla mixern så antar jag att du vill mixa utanför datorn? Om du kan tänka dig att använda datorns mixer istället så behöver du ju inte köra ut varje kanal separat igen. Det räcker ju med ett steropar ut från datorn då. Du sparar in en hel del på det sättet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Som du skrivit att du vill koppla mixern så antar jag att du vill mixa utanför datorn? Om du kan tänka dig att använda datorns mixer istället så behöver du ju inte köra ut varje kanal separat igen. Det räcker ju med ett steropar ut från datorn då. Du sparar in en hel del på det sättet...

Detta hängde jag inte riktigt med på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Hur förklara bättre....?

Testar såhär:

Du behöver ju ha en massa ingångar för att kunna spela in hela trumsetet, men behöver du verkligen köra ut alla dessa kanaler separat igen? Räcker det inte med en stereoutgång från datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett Delta 1010LT och gillade det inte alls.

Brusade lite (trasigt vid inköp?)

Sen krånglade de digitala ingångarna en del.

En mulen höstdag slog blixten ned...

...jag sörjer inte Deltans död direkt.

Nu sitter jag med ett lånat USB-kort och väntar på mitt MOTU 828 mkII... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker som alltid att ett E-MU 1820 är ett bra köp, för runt 3000kr får du också en 8 kanals behringer med ADAT utgång om jag minns rätt. Detta ger dig för omkring 8000-9000kr 16 in varav 10 med mikförstärkare och 8 ut. Extern mixer skulle jag helt välja bort, möjligtvis en av de nya Behringer kontrollerenheterna för att få känslan av att dra i reglarna om man är sån.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inte otroligt rik så tycker jag nog att du ska mixa i datorn. Där har du ju så oändligt mycket mer resurser än vad något värdelöst behringerbord eller vad du nu funderar på att köpa har. Ska du mixa på en analog mixer så krävs det ju dessutom att du har externa effekter, kompressorer och hela baletten vilket är dyrt. Räkna med 70000:- i runda slängar och du är uppe i ungefär samma prestanda som du har i ett cubase med ett par vettiga pluggar.

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå lösa effekter? Jag kör väl med de effekterna som finns i Cubase såklart?

Fast du kanske har rätt? Jag har inte provat sånt här förut,men jag tyckte det verkade häftigt 🙂. Men 70000:- är lite väl saftigt för min smak 😉

Men så som jag fattar det:

Om jag har 6 mickar till trummor så tar de 6 analoga ingångar på mixern. Så kopplas dessa från direct out till ljudkortets 6 ingångar. Men sen är det här då som jag antingen skickar 6 stycken ut igen till mixerbordet (på resterande 6 analoga in) eller 2 stycken i stereo?

Med andra ord så måste jag ha ett ljudkort med minst plast för 6 mickar för trummor 2 för gitarr 1 för bas och 1 för sång? Då kommer jag fram till 10 ingångar. Och då måste jag ha en mixer som har minst 12 analoga ingångar?

Kanske något mixerbord och ljudkort att tipsa om till det jag behöver.

(Räcker med 6 mickar till trummor) Mackie borden är jag mycket inne på,men kanske finns något annat jämförbart??? Gärna så billigt som möjligt också 🙂

Om jag har fattat det rätt eller fel..säg till någon!

Tacksam för all hjälp!

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå lösa effekter? Jag kör väl med de effekterna som finns i Cubase såklart?

Fast du kanske har rätt? Jag har inte provat sånt här förut,men jag tyckte det verkade häftigt 🙂. Men 70000:- är lite väl saftigt för min smak 🙂

Men så som jag fattar det:

Om jag har 6 mickar till trummor så tar de 6 analoga ingångar på mixern. Så kopplas dessa från direct out till ljudkortets 6 ingångar. Men sen är det här då som jag antingen skickar 6 stycken ut igen till mixerbordet (på resterande 6 analoga in) eller 2 stycken i stereo?

Med andra ord så måste jag ha ett ljudkort med minst plast för 6 mickar för trummor 2 för gitarr 1 för bas och 1 för sång? Då kommer jag fram till 10 ingångar. Och då måste jag ha en mixer som har minst 12 analoga ingångar?

Kanske något mixerbord och ljudkort att tipsa om till det jag behöver.

(Räcker med 6 mickar till trummor) Mackie borden är jag mycket inne på,men kanske finns något annat jämförbart??? Gärna så billigt som möjligt också 🙂

Om jag har fattat det rätt eller fel..säg till någon!

Tacksam för all hjälp!

Du ville ju mixa "med den rätta känslan" och skruva på rattar och pyssla?

Såhär tycker jag du ska göra (sen får du ta ställning till det hur du nu vill):

Skaffa en vettig 12-kanalsmixer eller något (mackie förslagsvis) med direct out.

Dessa direct out skickar du till ljudkortets resp. ingångar.

Sen spelar du in saker. Förslagsvis trummor först. Du kan max spela in 8 kanaler samtidigt, men när du är klar med trummorna roddar du om och fortsätter att lägga flera spår i cubase.

Allt du spelat in (trummor, basar, gitarrer, sång) mixar du enbart i datorn och skickar ut samtliga kanaler på ett stereopar ut i monitorerna. Ska du ändå använda datorns effekter så är det ju i stort sett bara volymen du ställer på mixern då om du skulle göra på nåt annat vis, och det är ju ganska meningslöst att ha en hel mixer för att sätta lite volymer. Dessutom kommer du frammåt slutet hamna på fler än 8 kanaler och då räcker inte ljudkortet till, och det slutar med att du ändå måste delmixa i datorn.

Att gnälla om att "den rätta känslan inte finns när man mixar i dator" håller jag inte med om ett skvatt. Jag har gått från att spela in på 16kanalig rullbandare och mixa analogt till uteslutande datorsystem där mixern bara finns för inspelning (som 32 preampar) och tycker det är otroligt mycket smidigare nu än det var förr. Det enda som var bättre förr är att det blev finare ljud på rullbandarn än vad det blir när man spelar in digitalt, men det är en annan historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte säga något mer i frågan om det är känsla att sitta och pilla på mixerbordet eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet av det. Och jag gillar smidiga saker så jag ska nog köra på din variant.

Men då är det alltså Delta 1010 som gäller?

Men vilket Mackie bord ska man välja då tro?

(Och det måste då som sagt ha minst 12 analoga in och 8 direct out.)

Billigt är kul,men kvalite är roligare! 😉

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är det alltså Delta 1010 som gäller?

Men vilket Mackie bord ska man välja då tro?

(Och det måste då som sagt ha minst 12 analoga in och 8 direct out.)

Nu tänkte jag va lite jobbig och rekommendera en annan lösning. Lite åt det hållet Majken gav dig.

Ett Terratec EWS 88D, 1895:- hos Musiklagret som ger dig 10 digitala in/ut (2 spdif + 8 adat lightpipe) eller

ett EMU 1212M, 2495:- hos Musiklagret som har 2 analoga it/ut + 8 digitala in/ut via adat lightpipe.

Sist en Behringer Ultragain ADA8000, 2766:- hos Musikbörsen som ger dig 8 micpre's och 8 ad/da-omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad skulle detta vara bra för nu då??? aahhh!! 😛😄

Ännu mer alternativ? Varför är detta alternativet bra? Billigt menar ni eller vad?

Känns ännu skummare att vara helt utan mixerbordet 😉

EDIT: Stavfel

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ännu skummare att vara helt utan mixerbordet 😛

Humm.. varför det? Mixer har du ju som sagt i datorn, sålänge du har en näve mikrofonförstärkare som kan skicka in signalen i datorn och ett par utgång för att lyssna på den så har du förmodligen det du behöver. Personligen skulle jag rösta på Joachim's andra alternativ, Behringer och E-MU då jag inte har någon erfarenhet av Terratec.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU har jag erfarenhet av att de ska göra bra saker. Men det man hör hela tiden om Behringers mixar och dyligt. Att det ska vara mycket brus i dem och att preampsen i dem inte är alls bra? Fast det kanske ändras när de gör preamps separat. Då kanske de kan sin sak eller?

Sitter med en Behringer UB1204PRO plutt mixer här och har inte märkt så mycket av bruset än. Kanske kommer?

Satt och funderade på att. Det kan vara ett bra alternativ att starta med iallafall. Men hur är det med koppling av sladdar från preampen? Blir det inte lite krångligt eftersom de ingångarna är på framsidan. Och man brukar väl oftast sätta den i ett 19" rack. Då blir det inte så snyggt direkt med massa sladdar och dyligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu mer alternativ? Varför är detta alternativet bra? Billigt menar ni eller vad?

Känns ännu skummare att vara helt utan mixerbordet  😛

Ja jag tror det blir billigare än att köpa ett bord och ett Delta 1010. Det blir ju smidigare än ett mixerbord också (tar mindre plats, mindre kablar som glappar etc...).

Jag jag läste att du föredrog mixerbord. Det finns ju fördelar. Om du kör mycket extern hårdvara kan det du ju lägga upp dom och sätta nivåer och eq'a osv på ett smidigt sätt med en mixer. Hörlurslyssning, monitorlyssning är ju också enkelt att lösa om du har ett bord.

Tänk bara igenom noga varför du behöver ett bord så du vet vilket bord du ska skaffa.

Edit:

Men hur är det med koppling av sladdar från preampen? Blir det inte lite krångligt eftersom de ingångarna är på framsidan. Då blir det inte så snyggt direkt med massa sladdar och dyligt?

Men hur snyggt är ett mixerbord? 😄

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det ser ganska så robust ut 😛

Detta tåls verkligen att tänka på.

Men du sa faktiskt en stor anledning direkt varför jag ska ha mixerbord. Hörlurslyssning och monitorlyssning är 2 grejor som jag gärna skulle använda. Eftersom jag är van vid detta som jag har det nu. Finns inget sådant system i Cubase eller nått?

Vad är föresten ADAT? Blir det 8 separata spår i Cubase då,när man spelar in trummor ex?

Och har jag någon användning för min nuvarande mixer sen då kanske?

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är föresten ADAT? Blir det 8 separata spår i Cubase då,när man spelar in trummor ex? Och har jag någon användning för min nuvarande mixer sen då kanske?

Har du redan en mixer så kan du ju använda den till hörlurs- och monitorlyssning. Adat lightpipe är en standard för 8 digitala kanaler i en optisk fibertråd, max upplösning 24 bitar och samplingsfrekvens 48 kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna vilja ha en förklaring på hur man kopplar samman allt då?

Det är egentligen inte krångligare än att rigga ett Delta 1010 och absolut enklare än att rigga ett helt bord.

Du installerar kortet (EMU1212, Terratec 88D eller ngt annat med adat lightpipe), ansluter optisk in/ut från kortet till optisk ut/in på din externa ad/da, t ex Behringer ADA 8000. Gå in i kontrollpanelen för ditt ljudkort och ställ in att kortet styr sample rate, kontrollera med din externa ad/da att den är slav (går på extern clock rate/sample rate).

Koppla ett stereopar av utgångarna från da-omvandlaren till din lilla mixer. Koppla sen mixern till dina monitorer. Nu är din mixer din monitorlyssning. Koppla vidare signalen från mixern till hörlursförstärkare när du behöver hörlurslyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du väljer EMU 1212 + Behringer ADA 8000:

10 analoga in (varav 8 med preamp via Behringer)

10 analoga ut (2 på kortet, 8 på Behringer)

2 digitala in/ut

1 midi in/ut

1 firewire

Pris: drygt femtusen

Om du väljer Terratec EWS 88D + Behringer ADA 8000:

8 ananloga in med preamp

8 analoga ut

2 digitala in/ut

2 midi in/ut

Pris: drygt fyra och ett halvt

Edit: Du måste köpa till två optiska kablar också

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...