TheQuo Postat 9 mars 2009 Postat 9 mars 2009 Jag undrar vad Tonala och Reala kvintgångar är för något? Vad skiljer dem åt?
DivineCo Postat 9 mars 2009 Postat 9 mars 2009 Har själv ingen aning även om jag misstänker ett och annat! En kvint är en kvint. Punkt. Vill du arangera så måste du gå ifrån akorden. En åttondel kan mycket väl vara en tritonus och även många fler. Ett oerhört tätt kluster är bra och just den höjda kvarten är bäst.
ViktorDenStore Postat 9 mars 2009 Postat 9 mars 2009 Testa gärna sökmotorn Google. Där kan man hitta nästan vad som helst - tex en lektion i Kvintgångar! 😄 .Viktor
chrisB Postat 10 mars 2009 Postat 10 mars 2009 Jag undrar vad Tonala och Reala kvintgångar är för något? Vad skiljer dem åt? Tonal kvintgång: om alla ackord i kvintgången utgår ifrån tonarten. C: C F Bm(b5) Em Am Dm G C Real kvintgång: ackorden utgår ifrån "reala" kvintar C: C F Bb Eb Ab Db Gb B E A D G C
chrisB Postat 10 mars 2009 Postat 10 mars 2009 (redigerat) 😱 kvintcirklen sa Bill kvittcirklen sa Bull Redigerat 10 mars 2009 av chrisB
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.